Pożary w Grecji. Jakie prawa przysługują podróżującym? UOKiK tłumaczy

Na greckich wyspach oraz w okolicach Aten trwają pożary, które z uwagi na suszę i bardzo wysokie temperatury na południu Europy szybko się rozprzestrzeniają. Taki rozwój sytuacji może dla niektórych turystów wybierających się w te rejony oznaczać konieczność zmiany planów. Jakie prawa przysługują w przypadku odwołania wakacyjnego wyjazdu? Do sprawy odniósł się UOKiK.

Jak wynika z ostatnich ustaleń francuskiej agencji AFP, od zeszłego tygodnia spłonęło już 35 tys. hektarów lasów i zieleni na terenie Grecji. Najbardziej narażonymi rejonami są dwie wyspy - Rodos i Korfu - oraz region kontynentalny, zarówno na północy, jak i na południu Aten.  

Wraz z nasilającymi się pożarami trwają także akcje, które mają na celu sprowadzić turystów bezpiecznie do domów. Jednak co w przypadku, kiedy sami mamy wykupiony wyjazd do Grecji, który zbliża się wielkimi krokami? Prawa przysługujące turystom postanowił przypomnieć Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.  

Reklama

Zasady bezkosztowej rezygnacji z wyjazdu

Jak wskazano na oficjalnym koncie UOKiK na Twitterze, przy rezygnacji z wyjazdu w obawie przed skutkami pożarów turyści mają możliwość powołać się na nadzwyczajne okoliczności. Tymi, zgodnie z definicją uznawaną w polskim prawie, mogą być m.in. klęski żywiołowe.

Jednocześnie takie zdarzenie musi spełniać kryteria takie jak: nadzwyczajne okoliczności "muszą występować w miejscu docelowym lub w najbliższym sąsiedztwie i mieć znaczący wpływ na realizację wyjazdu". Jednak należy pamiętać, że nie zawsze taka możliwość przysługuje. Pewność można mieć dopiero w sytuacji, w której Ministerstwo Spraw Zagranicznych wskaże dany region jako niebezpieczny i będzie odradzać podróży do niego.  

Biuro podróży nie może zamienić kierunku wakacji bez zgody klienta

Pewną odpowiedzią na brak możliwości realizacji wakacji może być zaoferowanie klientom wyjazdu do innego hotelu, nawet w innym kraju. Należy przy tym pamiętać, że ostateczną decyzję podejmują konsumenci.  

Biuro podróży nie może samo narzucić konieczności wyjazdu w dane miejsce. Jednocześnie jak alternatywna impreza turystyczna zapewnia np. pobyt w hotelu o niższym standardzie, klient może domagać się częściowego zwrotu pieniędzy. Jednak i tak w przypadku zmian warunków umowy, każdy ma możliwość bezkosztowej rezygnacji z usługi.

Organizatorzy mają obowiązek udzielenia pomocy podróżnym

Co powinno zrobić biuro podróży, kiedy już klient znajdzie się w sytuacji, jaka panuje obecnie na Rodos? Wśród obowiązków organizatorów UOKiK wymienia zapewnienie innego hotelu. Jeżeli ten jest o niższym standardzie, można ubiegać się o częściowy zwrot środków.  

Jednocześnie biura podróży muszą zapewnić bezpieczny powrót do domu, który ma odbyć się na takich samych warunkach jak przyjazd na wakacje. Jeżeli nadzwyczajne okoliczności utrudniają zorganizowanie samolotu czy autokaru, każdy turysta powinien otrzymać nocleg na okres do 3 dni, w porównywalnych warunkach, jakie wykupił w ramach imprezy. 

Rekompensata od biura podróży za skrócenie pobytu

W przypadku osób, które przedwcześnie zakończyły swoje wakacje, UOKiK przypomina, że mogą one ubiegać się o odpowiednią rekompensatę. Zwrot dotyczy tych turystów, których wyjazd został skrócony z powodu siły wyższej. Mogą oni ubiegać się o obniżenie całościowej ceny za imprezę turystyczną wprost proporcjonalnie do niezrealizowanej części.  

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Pożary w Grecji | turystyka | biuro podróży | UOKiK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »