Ponad 70 proc. Polaków nie zdecydowałoby się dziś na zmianę pracy

Wojna w Ukrainie przynosi wiele zmian w światowej gospodarce - dotyczy to również Polski i jej rynku pracy. Zgodnie z badaniem Nationale-Nederlanden zdanie to podziela aż 84 proc. Polaków. W obliczu tak dużej niepewności na świecie, tylko nieco ponad jedna czwarta odważyłaby się teraz na zmianę pracy.

Zmiana nastrojów na rynku pracy

Szacuje się, że z Ukrainy do Polski może trafić nawet kilka milionów obywateli tego kraju -  polską granicę przekroczyło już ponad 2 mln uchodźców. Zdaniem ekspertów, ale także samych pracowników, może się to wiązać również ze zmianami na rynku pracy. Wg 53 proc. zatrudnionych zmiany te będą znaczne. Niewielkich zmian w tym zakresie spodziewa się jedna trzecia pracowników, a co dziesiąty uważa, że obecne okoliczności nie będą miały w ogóle przełożenia. 

W niepewnej sytuacji aż 71 proc. Polaków nie zdecydowałoby się aktualnie na zmianę pracy.  - Tocząca się za wschodnią granicą wojna to sytuacja, która również wśród Polaków budzi obawy o bezpieczeństwo - nie tylko osobiste, ale także finansowe. Wielu z nas zaczęło zastanawiać się, jak może zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. Utrzymanie miejsca pracy, a co za tym idzie stałego źródła dochodu, wydaje się więc pierwszym działaniem w tym zakresie. To zrozumiałe, że aż tak wysoki odsetek respondentów deklaruje, że nie szukałoby dziś zatrudnienia w innej firmie. Równowaga i stabilizacja są tym, czego wszyscy dziś potrzebujemy - mówi Anna Kwiatkowska, menadżer ds. produktów grupowych i oferty benefitowej w Nationale-Nederlanden. 

Reklama

Polacy w wirze zmian zawodowych

   Nie oznacza to jednak, że Polacy są niechętni do podejmowania nowych wyzwań. Pod koniec ubiegłego roku, aż 63 proc. ankietowanych uważało, że ludzie częściej niż jeszcze pięć lat temu decydują się na zmianę pracy. Co ciekawe, częściej na taką odpowiedź wskazywały osoby, które wykonują swoje obowiązki całkowicie zdalnie. Wśród nich odsetek wynosił 48 proc., gdy wśród pracowników działających z biura było to 41 proc.

Wyższa płaca - nowa praca

   Czynniki wpływające na to, że ludzie częściej zmieniają pracę są bardzo zróżnicowane. Motywacją do poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia jest przede wszystkim potrzeba zwiększania zarobków. W obliczu rosnącej inflacji czy drożejących kredytów hipotecznych na taką odpowiedź wskazało 62 proc. ankietowanych. Kolejnym aspektem, który skłoniłoby blisko 40 proc. Polaków do podjęcia nowych wyzwań zawodowych, jest nieustanna potrzeba rozwoju. Jedna trzecia zdecydowałaby się na nowe miejsce, gdyby oferowało ono lepsze świadczenia pozapłacowe.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

- Nie są to jednak jedyne czynniki, na które wskazali pod koniec ubiegłego roku respondenci. Już wtedy niemal co drugi ankietowany był zdania, że do zmian skłania także niepewna sytuacja na rynku pracy. Jednocześnie dla jednej trzeciej powodem było dotykające coraz większą grupę Polaków wypalenie zawodowe. Przeciągający się stan epidemiologiczny, długotrwałe przeciążenie obowiązkami, brak wsparcia przy trudnych zadaniach zbierają dziś swoje żniwo. Pracownicy cenią sobie pracodawców, którzy dają obietnicę poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa - dodaje Anna Kwiatkowska.

Oprac. WSZ

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!

W tekście powołano się na wyniki dwóch badań przeprowadzonych na zlecenie Nationale-Nederlanden. Pierwsze z nich zostało opracowane przez Smartscope na przełomie listopada i grudnia 2021 roku. Wywiady zrealizowano przy użyciu techniki CAWI na pracownikach w wieku 16+ (N = 1086). Drugie badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w dniach 11-12 marca 2022 r. W ramach badania ilościowego zrealizowano wywiady przy użyciu techniki CATI, na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków (n=1100).


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »