Rok 2019 testem siły branży transportowej

Poniedziałek, 14 stycznia (11:44)

Odpowiadając za niemal 8 proc. międzynarodowego ciężarowego transportu towarów, Polska znajduje się w pierwszej trójce krajów Unii Europejskiej, które realizują najwięcej takich przewozów – zaraz za Niemcami (28,4 proc.) i Francją (18,9 proc.) . O dobrej kondycji polskich firm transportowych świadczą także ich wyniki finansowe – w 2017 r. wzrost dochodów odnotowało 78 proc. z nich . Jednak rok 2019 zapowiada się dla polskich przewoźników burzliwie. Co ich czeka?

Zdjęcie

Rok 2019 testem siły polskiej branży transportowej /123RF/PICSEL
Rok 2019 testem siły polskiej branży transportowej
/123RF/PICSEL
Komisja PE odrzuciła niekorzystne dla Polski propozycje dotyczące przewoźników

Komisja transportu Parlamentu Europejskiego odrzuciła w czwartek niekorzystne dla Polski propozycje przepisów dotyczących przewoźników drogowych. Z takiego obrotu sprawy zadowoleni są polscy europosłowie. czytaj więcej

- Nadchodzący rok będzie dla polskich przewoźników zdecydowanie pełen wyzwań. Z jednej strony nowych jak rosnące ceny paliwa, czy możliwe ograniczenie dostępu do rynku brytyjskiego po brexicie, ale z drugiej tych aktualnych w polskiej branży transportowej od lat jak deficyt kierowców - wyjaśnia Maciej Specjalski, ekspert w dziedzinie ubezpieczeń transportowych w Colonnade Insurance SA.

Brexit nie po naszej myśli

Wielka Brytania to ważny rynek dla polskich przewoźników - z 4,5 mln ciężarówek rocznie wjeżdżających do tego kraju, co czwarta jest zarejestrowana w Polsce. [1] Jak na to wpłynie brexit?

Pojawiają się pierwsze obawy - głównie ze względu na fakt, że po brexicie to Komisja Europejska będzie regulować przewozy pomiędzy Wielką Brytanią i Unią Europejską. Istnieje ryzyko, że nowe warunki będą podyktowane interesami firm z państw zachodniej Europy. To może być dla polskich przewoźników katastrofalne - zachodnim firmom przewozowym nie zależy na kabotażu, czyli segmencie, w którym polskie firmy radzą sobie najlepiej. Według wyliczeń, polscy przewoźnicy mogą liczyć się ze zmniejszeniem przychodów nawet o ponad miliard euro. [2]

Deficyt kierowców

Polskie firmy transportowe mają ambitne plany zatrudnienia - w ciągu najbliższych trzech miesięcy co piąta firma chce powiększać swoje zespoły [3]. Jak wynika z badania Transporteon Group, aż połowa firm przewozowych obawia się, że nie znajdzie chętnych na wakat za kierownicą [4]. Brak kierowców to jedno z największych wyzwań, jakie czeka europejskich przewoźników w 2019 r. - tylko w Polsce jest szacowany na ok. 20 proc. [5]

Holandia atrakcyjnym rynkiem pracy dla Polaków?

Według najnowszych danych GUS w Holandii w 2017 r. przebywało 120 000 naszych rodaków. Biorąc pod uwagę także niezarejestrowane osoby, liczba ta może przekroczyć 200 000 osób. Eksperci prognozują, że coraz więcej Polaków będzie wyjeżdżać do pracy w Holandii. Co ich przyciąga do zatrudnienia tym w... czytaj więcej

Coraz droższe paliwo

Pod koniec ubiegłego roku ponad połowa przewoźników deklarowała, że odczuwa skutki rosnących cen paliw [6]. Według analiz drogo dopiero będzie - wraz z Nowym Rokiem zaczęła obowiązywać, tzw. "opłata emisyjna", wprowadzona wraz z nowelizacją ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Eksperci szacują, że nowa opłata może wpłynąć na wzrost cen o ok. 8-10 groszy za każdy litr benzyny lub oleju napędowego. [7] Środki zebrane w ramach nowej opłaty mają zostać przeznaczone m.in. na walkę ze smogiem i rozwój elektromobilności w Polsce.

Czas mocno zapiąć pasy

Jedną z odpowiedzi na wyzwania, jakie przed przewoźnikami stawia rynek jest tzw. polisa odpowiedzialności cywilnej zawodowej przewoźnika drogowego (OCPD). Firmy, które decydują się na ubezpieczenie o szerokim zakresie pokrycia w polisie OCPD, jako sposób minimalizacji ryzyka, chętniej przyjmują wymagające zlecenia na transport i to nawet w wymagających warunkach.

- W obliczu już istniejących problemów, a także tych, które jeszcze się w tym roku pojawią, przewoźnicy szukają sposobów na minimalizację ryzyka. Już w ubiegłym roku odnotowaliśmy wzrost zainteresowania ubezpieczeniem OCPD, które chroni przewoźnika przed potencjalnymi, negatywnymi konsekwencjami wynikającymi ze szkody w powierzonym do przewozu ładunku. W tym roku spodziewamy się jeszcze większej liczby zapytań o to ubezpieczenie - wyjaśnia Maciej Specjalski.

Co istotne - zapis w zleceniu transporotowym o wstrzymaniu zapłaty za przewóz w sytuacji spowodowania szkody w transporcie jest niezgodny z prawem [8]. Za wykonany w pełni transport, przewoźnik musi otrzymać wynagrodzenie, a koszty powstałe w wyniku ewentualnych uszkodzeń mają być pokryte właśnie przez polisę OCPD. Ubezpieczenie to coraz częściej staje się standardem egzekwowanym przez samych zleceniodawców.

[1] https://www.rp.pl/Transport-drogowy/312299985-Brexit-zmniejszy-przychody-polskich-przewoznikow-nawet-o-miliard-euro.html [2] Ibidem.

[3] Manpower, Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia

[4] Transporeon Group, Raport: Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018  

[5] http://www.gospodarkamorska.pl/Porty,Transport/polski-rynek-transportu-drogowego-jest-rynkiem-przewoznika.html

[6] Transporeon Group, Raport: Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018  

[7] https://trans.info/pl/najwazniejsze-zmiany-dla-branzy-transportowej-w-2019-r-w-polsce-i-w-europie-120900

[8] https://trans.info/pl/zlecenia-transportowe-jak-nie-wpasc-w-pulapke-595cdf67bd04fa13188b4794-20123


Artykuł pochodzi z kategorii: Praca za granicą

Więcej na temat:kierowcy | transport | Polska
POLECANE zwiń