Sprzeczki w pracy

Obranie właściwej strategii oraz pohamowanie swoich reakcji jest najłatwiejszym sposobem wygrania sporów w miejscu pracy.

Na naradzie rozważany jest jakiś pomysł. Grupa zdaje się go popierać, nie zgadza się z nim jednak jedna kobieta. Nic jednak nie mówi, tylko siedzi w milczeniu.

Czy jest nieśmiała? Być może. Może nie ma na ten temat żadnej opinii. W tym przypadku jednak nie wtrąca się do dyskusji, ponieważ w przeszłości, gdy sugerowała alternatywny punkt widzenia, ktoś ją zawsze krytykował, a następnie grupa kontynuowała spotkanie. Sparaliżowana strachem kobieta wsuwa się głębiej w fotel pragnąc coś powiedzieć, a jednocześnie czując urazę w stosunku do wszystkich obecnych na sali.

Reklama

Na zdjęciach: Jak radzić sobie z konfliktami w pracy?

Na zdjęciach: Jak być szczęśliwym w kiepskiej pracy

Na zdjęciach: Spraw, aby spełniły się Twoje marzenia

Na zdjęciach: Siedem popularnych błędów mowy ciała

Na zdjęciach: Jak sprawdzić, która praca jest dla Ciebie najlepsza

Problem nie dotyczy oczywiście wyłącznie kobiet pracujących zawodowo. Kobiety przejawiają jednak tendencję do okazywania nieśmiałości w otoczeniu grupy. Częściej osobiście odbierają krytykę. Te dwa elementy - wrażliwość i nieśmiałość - może utrudnić pracującym zawodowo kobietom wyrażanie sprzeciwu w sposób pełen szacunku.

Nie ma niczego złego w sprzeczkach w miejscu pracy, o ile rozwiązuje się je w sposób profesjonalny. Obranie właściwej strategii oraz powstrzymywanie swoich reakcji jest najłatwiejszym sposobem ominięcia min w postaci zawodowych sprzeczek.

Doradca ds. zawodowych, Molly Shepard, radzi kobietom, aby podchodziły do relacji w miejscu pracy w sposób strategiczny. - Kobiety widzą siebie jako outsiderów - mówi. - Nie poświęcają wystarczająco czasu, aby sprawdzić, kto podejmuje decyzje i aby przeciągnąć te osoby na swoją stronę. Jaki jest tego skutek, gdy dochodzi do konfliktów zawodowych? - Kobiety rozpoczynają walkę - bez siatki bezpieczeństwa, którą są inni.

- Trzeba się przygotować zanim wkroczymy do sali konferencyjnej - radzi Shepard. - Dowiedz się, kim są twoi sprzymierzeńcy i przeciwnicy. Już na początku przedstaw swoje stanowisko w sprawie spornych punktów porządku spotkania lub pomysł, jak je rozwiązać. Być może uda ci się nawet przekonać do swojej opinii kilku przeciwników. - Twój cel - bycie przygotowaną - pomoże również innym.

Shepard twierdzi, że zwłaszcza mężczyźni nie lubią być zaskakiwani. - Mężczyźni działają skutecznie - tłumaczy. Dbają, by dowiedzieć się "co myśli o tym Joe".

Potraktuj swoich odbiorców indywidualnie i dowiedz się, jakie są ich obawy i cele. Następnie przygotuj się do rozmowy z ludźmi, którzy nadal się z tobą nie zgadzają.

- Pomyśl, z kim możesz wdać się w spór na spotkaniu - radzi Shepard. - Pomyśl, jakie słowa mogą cię dotknąć i jakie wywołają u ciebie reakcję emocjonalną.

Jeżeli podejrzewasz (lub wiesz), że co najmniej jedna z osób może celowo sabotować twoje pomysły, powiedz wcześniej o tym swoim sprzymierzeńcom. Pamiętaj, aby poprosić o wsparcie, jak tylko zobaczysz, że ktoś próbuje storpedować twoje wysiłki.

Szczerość znajduje uznanie zarówno w oczach twoich partnerów, jak i przeciwników w pracy. Ile razy pracowałaś przy projekcie z kolegą i uświadamiałaś sobie, że oboje często nie zgadzacie się co do kierunku działań? Aby zmienić ten stan rzeczy, znajdźcie wspólny grunt i nie bójcie się głośno powiedzieć, że trudno jest wam się wzajemnie zrozumieć. Następnie spróbujcie uzgodnić wspólne podejście do kwestii, w których się oboje zgadzacie.

Shepard wyjaśnia, że przede wszystkim nie należy wychodzić ze spotkania, aby zrobić coś po swojemu. - Ma się wtedy wroga - kogoś, kto może mieć lepsze koneksje niż ty.

Sprawa może przybrać inny obrót. Kobiety mogą zmiażdżyć swoich przeciwników z taką samą zapalczywością jak mężczyźni.

Lori Dernavich, doradzająca firmom przechodzącym restrukturyzację, opowiada o kobiecie, która objęła w firmie stanowisko kierownicze, żeby poprawić jej wyniki. Dernavich wynajęto, aby sprawić, że zespół będzie zgodnie pracować jako całość. Okazało się to trudnym zadaniem.

- Ta kobieta nie przejmowała się tym, co ludzie mieli do powiedzenia - opowiada Dernavich. - Okazało się, że chciała przyjść i udowodnić kadrze dyrektorskiej, że ma nad wszystkim kontrolę. Ciągle tam pracuje, ale dowiedziałam się, że wszyscy menadżerowie szukają innych prac.

Najlepszym sposobem, aby uniknąć alienowania ludzi, jest zakomunikowanie im, że się ich "słucha". - Można zapewnić ludzi, że się ich szanuje i że jest się otwartym. Można im pozwolić wypowiedzieć się. Kolejna pomocna taktyka to potwierdzić to, co ktoś powiedział przez powtórzenie jego opinii w innych słowach.

Następnie można spróbować przeciągnąć tę osobę na swoją stronę, nie sprawiając równocześnie, że poczuje się atakowana. Dernavich radzi powiedzieć: "Rozumiem twój tok myślenia. Wystąpię teraz jednak w roli adwokata diabła i zastanowię się nad tym, co może pójść źle". Można też skierować pytanie do grupy, po to żeby rozmówca nie czuł się personalnie zaatakowany.

Dernavich przypomina również, aby pamiętać, że wielu osobom, zarówno kobietom, jak i mężczyznom, brakuje pewności siebie w swoich zawodach - zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej. - Obawiasz się, że stracisz pracę, bo nie przedstawisz odpowiedniego pomysłu? - sugeruje Dernavich. - Pomocne będzie nie traktowanie wszystkiego osobiście.

Znalezienie balansu w trakcie sprzeczek i nie popadanie w otwarty konflikt jest jak chodzenie po linie. - Zawsze znajdą się ludzie, którzy się z nami nie zgadzają, ponieważ jesteśmy silne, pewne siebie i inteligentne - twierdzi Shepard. - To, jak potraktujemy spór, pomoże nam go przetrwać bez łez.

Na zdjęciach: Najlepiej opłacane zawody dla kobiet

Heidi Brown

Czytaj również:

Zwolnienia w małej firmie. Dostaniesz odprawę?

Ta praca niszczy człowieka!

Opóźnienia w płatnościach prowadzą do zwolnień

ZOBACZ AUTORSKĄ GALERIĘ ANDRZEJA MLECZKI

Forbes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »