Więcej sygnałów o spadku sprzedaży na rynku mebli, RTV i AGD

Pandemia koronawirusa, w porównaniu do innych rynków handlu detalicznego, pozytywnie wpłynęła na rynek elektroniki użytkowej. Po okresie pandemii rynek w kategorii "meble, RTV, AGD" znajduje się jednak pod presją. Analitycy Credit Agricole przedstawili prognozę jaka jest perspektywa wzrostu popytu na dobra trwałego użytku.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Popyt gospodarstw domowych na dobra trwałe pod znakiem zapytania?

Z danych GUS konsumenci ograniczają zakup ze względu na silnie rosnące ceny. W danych warto zwrócić również uwagę na obniżającą się sprzedaż detaliczną w kategoriach "meble, RTV, AGD" (-4,3 proc. wobec -2,8 proc.) oraz "pojazdy samochodowe, motocykle, części" (-2,9 proc. r/r wobec -6,8 proc.), co świadczy o słabnącym popycie gospodarstw domowych na dobra trwałego użytku.

W 2020 r. obserwowaliśmy tendencję do silnego wzrostu stopy oszczędności. Akumulacja oszczędności w tym okresie została w dużej mierze "wymuszona" - brakiem dostępności usług z uwagi na obostrzenia, zamknięciem galerii, czy też ograniczeniem skłonności do konsumpcji niektórych usług i towarów z uwagi na obawy przed zarażeniem się. Te "wymuszone" oszczędności w połączeniu z relatywnie dobrą koniunkturą w Polsce podbijały popyt gospodarstw domowych na dobra trwałego użytku w ostatnich kwartałach.

Reklama

Od maja spada popyt na dobra trwałego użytku

Niemniej jednak od maja br. sprzedaż detaliczna w tej kategorii zmniejsza się w ujęciu rok do roku. Spadek popytu materializuje się w warunkach pogorszenia koniunktury konsumenckiej (por. wykres).

 Słabe nastroje gospodarstw domowych są efektem m.in. utrzymującego się silnego wzrostu inflacji i spadku realnych wynagrodzeń, pogarszających się perspektyw wzrostu gospodarczego, a także niepewności związanej z dalszym przebiegiem wojny na Ukrainie.

W celu przygotowania prognozy popytu gospodarstw na dobra trwałe w kolejnych kwartałach posłużyliśmy się - piszą analitycy CA - modelem ekonometrycznym, w którym kwartalna, nieodsezonowana dynamika realnej sprzedaży detalicznej w kategorii "meble, RTV, AGD" uzależniona jest następujących zmiennych:

Zero-jedynkowych zmiennych sezonowych. Sprzedaż detaliczna wspomnianych wyżej dóbr podlega silnym wahaniom sezonowym. Model uwzględniający wyłącznie wzorzec sezonowy tłumaczy ponad 90 proc.jej zmienności.

Opóźnionych o jeden kwartał zmian stopy referencyjnej NBP.  Zakupy mebli, sprzętu RTV i AGD finansowane są często z użyciem kredytu (gotówkowego, ratalnego, kart kredytowych). Wzrost oprocentowania kredytów zmniejsza skłonność do gospodarstw do ich zaciągania i oddziałuje w kierunku spadku popytu na dobra trwałe. Ponadto, wzrost kosztów obsługi istniejącego zadłużenia poprzez zmniejszenie wolnych środków finansowych ogranicza skłonność konsumentów do dokonywania zakupów.

Opóźnionych o jeden kwartał przyrostów kwartalnej liczby zgonów na COVID-19. Wskaźnik ten ma na celu odzwierciedlenie tzw. odłożonego popytu na dobra trwałego użytku. Zgodnie z konstrukcją tej zmiennej, im większa była intensywność pandemii w poprzednim kwartale tym wyższa będzie sprzedaż detaliczna w bieżącym kwartale.

Obostrzenia wprowadzone w Polsce w ostatnich dwóch latach miały przerywany charakter, tj. przyjmowały postać naprzemiennego zamrażania i odmrażania gospodarki. Za każdym razem obserwowaliśmy zwiększoną aktywność zakupową niezwłocznie po ich zakończeniu. Naszym zdaniem, takie tendencje sygnalizują ograniczoną skłonność gospodarstw domowych do odkładania konsumpcji na wiele miesięcy w przyszłość.

źródło - raport Credit Agricole





Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: sprzęt RTV | sprzęt AGD | polskie meble
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »