Nowe regionalne lotnisko w Polsce? Chodzi o miasto na ścianie wschodniej

Miasto Białystok, Polskie Porty Lotnicze (PPL) i Województwo Podlaskie będą współpracować w sprawie rozwoju Lotniska Białystok Krywlany. We wtorek 21 listopada prezydent miasta Tadeusz Truskolaski, marszałek województwa Artur Kosicki i prezes PPL Stanisław Wojtera podpisali list intencyjny w tej sprawie.

Jak czytamy na lokalnym portalu bialystok.pl, wkrótce ma zostać powołany zespół roboczy ds. lotniska Krywlany, liczący 9 członków (każda ze stron zgłosi 3 osoby). Przygotuje on "analizę kosztów dostosowania lotniska do ruchu pasażerskiego, opracuje harmonogram prac i określi sposoby finansowania projektu, w tym opcji zawiązania spółki celowej i zapewnienia jej finansowania operacyjnego i inwestycyjnego". 

Strony, które podpisały list intencyjny, nie wykluczają możliwości włączenia do współpracy innych podmiotów - zwłaszcza "zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego". 

Reklama

Podlaskie ma przestać być "białą plamą"

- Miasto, podobnie jak Urząd Marszałkowski, zarezerwowało 1 mln zł w swoim budżecie na dalsze prace służące rozwojowi lotniska - mówi prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski cytowany przez portal bialystok.pl. 

- To wszystko będzie prowadziło do tego, żeby nasze województwo nie było białą plamą na lotniczej mapie Polski - dodaje marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki. 

Pierwszy list intencyjny w sprawie powstania zespołu roboczego ds. lotniska Krywlany został podpisany już na początku października br. - jednak wówczas jego sygnatariuszami byli tylko prezes Polskich Portów Lotniczych i marszałek województwa podlaskiego. Prezydent Białegostoku, będący właścicielem lotniska, nie został zaproszony na tamto wydarzenie. Ostatecznie doszło do ponownego podpisania listu, tym razem przez trzy strony. 

Atutami portu Białystok-Krywlany lokalizacja i brak konkurencji

Budowa regionalnego portu lotniczego w województwie podlaskim to temat, który od kilkunastu lat powracał w publicznym dyskursie. Różne plany zakładały budowę lotniska w Sanikach pod Tykocinem, a także w Topolanach w gminie Michałowo. Nie przybrały one jednak konkretnych kształtów. 

Lotnisko Białystok-Krywlany położone jest w południowo-wschodniej części Białegostoku i jest oddalone od centrum miasta o ok. 5 km. Posiada certyfikację do lotów komercyjnych, ale nie został tam jeszcze wybudowany terminal. Obecnie lotnisko wykorzystywane jest głównie przez Aeroklub Białostocki i Podlaski Oddział Straży Granicznej. 

Na atut w postaci lokalizacji lotniska zwracał uwagę w październiku - podczas podpisywania pierwszego listu intencyjnego ws. jego rozwoju - prezes PPL Stanisław Wojtera. Oprócz bliskości miasta, podkreślał brak "specjalnie dużej konkurencji" dla przyszłego regionalnego portu. - Ma już pewną infrastrukturę, która jest potrzebna, więc jest pewien zaczyn, na którym można zbudować.  

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Białystok | lotnisko | port lotniczy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »