NEONET złożył wniosek o upadłość. Jest oświadczenie sieci, zarząd tłumaczy

NEONET, sieć sklepów ze sprzętem elektronicznym działająca w Polsce od 2003 roku, nieoczekiwanie ogłosił upadłość. Informację tę można znaleźć w Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Jeszcze wczoraj, 30 listopada, firma otworzyła nowy sklep. Co się stało? W opublikowanym oświadczeniu Zarząd spółki szczegółowo to wyjaśnia.

Sieć NEONET powstała 30 lat temu we Wrocławiu i z czasem rozrosła się do prawie 300 sklepów rozsianych po całej Polsce. Pod szyldem NEONET sprzedawana była elektronika, małe i duże AGD, sprzęt RTV. Sieć radziła sobie na tyle dobrze, że była konkurencją dla innych, nawet sporo większych graczy: Media Markt, RTV EURO AGD i Media Expert. 

Jeszcze w czerwcu w wywiadzie dla portalu retailnet.pl Andrzej Czarnecki, dyrektor ds. ekspansji w NEONET, podtrzymywał, że spółka dalej będzie rozwijać się w myśl strategicznego celu polegającego na otwieraniu około 20-25 sklepów rocznie. Z wywiadu można było jednak także wywnioskować, że sieć podejmuje pewne działania, żeby poprawić funkcjonowanie swojego biznesu. A. Czarnecki wymieniał w tym kontekście relokację - przenoszenie sklepów do innych obiektów w ramach tego samego miasta (jak mówił, "bardziej atrakcyjnych i optymalnych z punktu widzenia biznesowego")  - oraz remodeling, czyli dostosowanie wnętrz i ekspozycji starszych placówek do najnowszych standardów sieci. 

Reklama

NEONET mówił o wyzwaniach, ale nic nie zapowiadało upadłości

Jednocześnie menedżer przyznawał, że sieć boryka się z wyzwaniami, zaznaczając jednak, że są to problemy dobrze znane także innym najemcom przestrzeni handlowej.

"Koszty utrzymania sklepów rosną, zwłaszcza te związane z energią elektryczną" - mówił A. Czarnecki. "Staramy się zarządzać tym jak najlepiej, ponieważ jeśli chodzi o obiekty handlowe i szeroko pojęty sektor detaliczny, sklepy elektroniczne i gastronomia są największymi konsumentami energii elektrycznej. Włączone telewizory emitują ciepło, co z kolei wymaga intensywnego chłodzenia powierzchni" - tłumaczył. Wspominał też o bliżej nieokreślonych "problemach z zatrudnieniem"

W czwartek 30 listopada w Krajowym Rejestrze Zadłużonych znalazł się wpis dotyczący "postępowania o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy" - sieci NEONET. Co ciekawe, tego samego dnia o 9:00 firma otworzyła swój kolejny sklep - w nowo powstałym parku handlowym Pasaż Handlowy w Baranowie pod Kępnem. Spółka informowała zresztą o tym fakcie w entuzjastycznym tonie w komunikacie na stronie internetowej swojego biura prasowego, wyrażając radość z faktu, że będzie "jeszcze bliżej klientów" i oferując na dobry start nowej placówki promocje oraz bony na zakupy. 

Zadzwoniliśmy pod numer infolinii NEONET, pod którym można składać zamówienia. Na ten moment infolinia wciąż działa w sposób standardowy, a głos konsultanta informuje nas, że po wybraniu odpowiedniej opcji możemy zamówić produkt, złożyć reklamację lub uzyskać informację na temat statusu swojego wcześniejszego zamówienia. Napisaliśmy również do biura prasowego spółki, aby dowiedzieć się, co ogłoszenie upadłości oznacza dla bieżącego funkcjonowania sklepów sieci, realizacji nowych zamówień i tych już złożonych przez klientów.

Jest oświadczenie NEONET. Mowa o problemach płynnościowych

NEONET w godzinach południowych w piątek 1 grudnia opublikował oświadczenie, w którym zarząd potwierdził, że w dniu 27 listopada 2023 r. złożył do Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego. Jak podkreślono, celem złożonego wniosku nie jest rozpoczęcie postępowania upadłościowego. Spółka oczekuje na otwarcie postępowania, co może potrwać kilka tygodni.

"Decyzja o złożeniu wniosku restrukturyzacyjnego jest odpowiedzią na problemy płynnościowe Spółki" - czytamy w oświadczeniu zarządu. "Na tę sytuację wpłynęło kilka czynników, w tym niezależnych od Spółki, jak obecna sytuacja na rynku sprzedaży AGD, RTV, GSM i IT. Dostrzegając istniejące zagrożenia oraz działając w trosce o bezpieczeństwo i ciągłość zakupów realizowanych przez Klientów, Zarząd NEONET jest przekonany, że postępowanie restrukturyzacyjne stanowi odpowiednią formę uzdrowienia zaistniałej sytuacji."

NEONET uspokaja klientów

"W toku trwającego procesu restrukturyzacji, żaden Klient sieci NEONET nie odczuje trudności i problemów w zakupach oraz obsłudze obecnych oraz przyszłych zamówień realizowanych w sklepach stacjonarnych oraz online" - podkreśliła spółka. "Podjęte kroki nie mają wpływu na procesy sprzedażowe oraz prawa konsumentów. Zarówno sklepy stacjonarne, jak i sklepy internetowe nadal będą prowadzić sprzedaż, a wysyłki będą realizowane zgodnie z zamówieniami, Klienci będą mogli bez przeszkód korzystać m.in. z prawa do reklamacji czy zwrotu zakupionego towaru. Na dotychczasowych zasadach będziemy realizować obsługę sprzedażową i posprzedażową."

Zarząd NEONET zaznacza w swoim oświadczeniu, że jest zdeterminowany, by uzdrowić biznes sieci. "(...) złożona w dniu 27 listopada 2023 sanacja nie jest postępowaniem upadłościowym. Jest jednym z postępowań restrukturyzacyjnych, w ramach którego ma nastąpić reorganizacja firmy ukierunkowana na rozwiązanie aktualnych trudności i umożliwienie dalszego rozwoju biznesowego w kolejnych kwartałach 2024 roku. Zarząd Spółki NEONET S.A. jest zdeterminowany do uzdrowienia przedsiębiorstwa i prowadzenia działalności" - konkluduje spółka.

NEONET dodał, że w dniu 28 listopada 2023 r. firma złożyła także wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego. "Krok ten został podjęty wyłącznie na wypadek, gdyby w toku priorytetowego postępowania sanacyjnego nie udało się osiągnąć konsensusu między Spółką a jej kontrahentami. Spółka nie zakłada, aby do tej sytuacji miało dojść, natomiast z uwagi na zabezpieczenie interesu kontrahentów i wierzycieli Spółki, Zarząd NEONET S.A. podjął decyzję o złożeniu obu wniosków."

Zgodnie z obowiązującymi przepisami polskiego prawa, wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego jest rozpoznawany w pierwszej kolejności - przypomniał zarząd NEONET.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Neonet SA | upadłość | sieć handlowa | rtv | sprzęt AGD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »