Lotnisko we Wrocławiu ma ambicje. Chce obsługiwać rocznie 10 mln pasażerów

Od dwóch milionów pasażerów obecnie do 10 milionów podróżnych za 10 lat - takie plany ma Lotnisko Wrocław im. Mikołaja Kopernika. Port zostanie rozbudowany i unowocześniony. Prace mają się zakończyć w 2035 r., a inwestycję oszacowano na 350 mln zł. Połowę tej sumy pokryje Bruksela. Będzie to największe dofinansowanie w branży lotniczej w Europie. Rozbudowa ma nie tylko cel cywilny, ale też wojskowy.

Wrocławskie lotnisko jest obecnie piątym portem lotniczym w Polsce. Wyprzedza je Warszawa, Kraków, Katowice i Gdańsk. Rocznie obsługuje ono 2 miliony pasażerów. Przed 30 laty uruchomiło swoje pierwsze zagraniczne połączenie, a potem właśnie stamtąd zaczęły startować z Polski pierwsze samoloty Ryanaira. 

Ambitne plany Wrocławia

Zgodnie z planami, rozbudowa dolnośląskiego lotniska rozpocznie się jeszcze w tym roku i potrwa 12 lat. Podczas pierwszego etapu prac powierzchnia lotniska zwiększy się o około 30 tys. metrów kwadratowych, czyli o 60 procent. Powstanie dodatkowa płyta postojowa, która pomieści 12 miejsc dla samolotów klasy C, takich jak Airbus 320 czy Boeing, również droga kołowania, nowa płyta do odladzania samolotów, a także tzw. droga szybkiego zjazdu umożliwiająca szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego. Dzięki tym zmianom zostanie skrócony czas wykonywania operacji lotniczych.

Reklama

Rozbudowie zostanie poddany również terminal. W pierwszym etapie o pięć modułów, dzięki czemu będzie mógł obsługiwać 8 mln pasażerów. Swoją powierzchnię zwiększy też hala odbioru bagażu ze strefą kontroli paszportowej non-Schengen. Większa będzie strefa handlowa i miejsce przeznaczone na punkty gastronomiczne. Na lotnisku ma przybyć gate’ów, barów i stanowisk check-in do odprawy bagażu. 

Obsługa 10 mln pasażerów

Drugi etap rozbudowy ma pozwolić na zwiększenie liczby pasażerów do 10 mln rocznie. Wtedy zostanie przedłużona hala główna terminalu lotniczego. Od niej odchodzić będą rękawy i kryte przejścia prowadzące z terminala do samolotów. Liczba gate'ów wzrośnie do 26, a powierzchnia strefy komercyjnej o prawie 1000 metrów kwadratowych. Obok terminala powstanie pięciopiętrowy parking.

Prace na lotnisku mają ruszyć pod koniec bieżącego roku. Koszt modernizacji i rozbudowy strefy operacyjnej wyniesie 350 mln zł. Nie wiadomo jeszcze, ile będzie kosztować nowa część terminala. Pierwszy etap jego rozbudowy jest planowany na lata 2026-2028. Drugi na 2033-2035. Projekt wspiera Unia Europejska. Na modernizację strefy operacyjnej Bruksela przeznaczy 175 mln zł. To największy polski projekt dofinansowany przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027. 

Cel cywilny, ale też wojskowy

Oficjalna nazwa projektu rozbudowy brzmi: „Zwiększenie możliwości operacyjnych części lotniczej lotniska pod potrzeby operacji wojskowych w Porcie Lotniczym Wrocław”. Planowane inwestycje są bowiem elementem szerszej strategii Unii Europejskiej. Jej celem jest efektywniejsze powiązanie sieci transportowej w krajach wspólnoty z potrzebami obronnymi. - Rozbudowa infrastruktury będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu – ocenił Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Przebudowa drogi kołowania pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F - największych samolotów świata - i jednocześnie skróci czas wykonywania operacji lotniczych.

Przetarg na projektowanie lotniska został ogłoszony w czerwcu br. i wybrano już jego wykonawcę. Jest nim WLC Inżynierowie sp. z o.o. sp. k. z Krakowa. Zgodnie z planem, inwestycja rozpocznie się pod koniec 2023 roku od budowy płyty postojowej.

ew

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Wrocław | Bruksela
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »