Kolejny krok w stronę CPK. Jest promesa na założenie lotniska

Jak przekazała w poniedziałek spółka CPK, Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał promesę zezwolenia na założenie lotniska użytku publicznego - Centralnego Portu Komunikacyjnego. W promesie ustalono warunki niezbędne do uzyskania zezwolenia na założenie lotniska. CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź. W pierwszym etapie CPK będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie.

"Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) wydał promesę zezwolenia na założenie lotniska użytku publicznego - Centralnego Portu Komunikacyjnego pod Warszawą. To kolejny ważny krok spółki CPK" - poinformowano w poniedziałkowym komunikacie CPK. Dodano, że dokument jest zapewnieniem, że po spełnieniu wymogów ustawy Prawo lotnicze wnioskujący uzyska zezwolenie na założenie lotniska.

Mapa drogowa dla CPK. Promesa to dopiero początek

Jak wyjaśniono, w promesie ustalono warunki niezbędne do uzyskania zezwolenia na założenie lotniska oraz okres jej ważności. Promesa będzie jednym z załączników do wniosku o decyzję lokalizacyjną, poprzedzającą z kolei wniosek o pozwolenie na budowę - dodano.

Reklama

"Otrzymanie promesy przez CPK umożliwia spółce utrzymanie ambitnego harmonogramu" - stwierdzono. Przypomniano, że w czerwcu minister infrastruktury zatwierdził Plan Generalny, co "było jednoznaczne z określeniem planu rozwoju nowego portu lotniczego do końca 2060 r.".

Spółka CPK przypomniała, że w lipcu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego CPK. "Był to efekt złożenia w październiku 2022 r. przez spółkę szczegółowego raportu środowiskowego" - dodano.

"Centralny Port Komunikacyjny przeszedł z fazy planowania do projektowania i budowy. Od kilku miesięcy trwają budowlane prace przygotowawcze" - zaznaczono. Jak stwierdzono, spółka przejmuje coraz większy obszar przyszłego lotniska.

Program Dobrowolnych Nabyć. Ponad 1250 chętnych

Zwrócono uwagę, że do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłosiło się ponad 1250 właścicieli posiadających ponad 3550 ha, z czego akty notarialne są zawarte dla ok. 850 ha. "Prowadzone są rozbiórki i przeprowadzki. Na potrzeby projektowe i budowlane realizowanych jest również kilkaset odwiertów geologicznych. Ich celem jest zbadanie jakości i nośności podłoża" - przekazano.

Zgodnie z cytowanymi w komunikacie prognozami Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), "w 2060 r. lotnisko może już obsługiwać do 65 mln pasażerów, co będzie jednoznaczne z rozbudową do trzech dróg startowych i realizacją ok. 450 tys. operacji lotniczych rocznie".

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha, ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.

Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: CPK | lotnisko
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »