ASSECOPOL (ACP): Strategia rozwijania usług internetowych - raport 24
Wejście w obszar Internetu jest dla spółki strategicznym rozszerzeniem profilu działalności. Softbank pragnie odgrywać wiodącą rolę na rynku związanym z usługami internetowymi.
Zarząd Softbank SA podaje do publicznej wiadomości podstawowe założenia dotyczące przyjętej przez spółkę
strategii dotyczącej rozwijania usług związanych z Internetem.
Począwszy od 1999 roku Softbank SA realizuje proces budowy grupy internetowej. Dotychczasowe
inwestycje - zakup Polska OnLine (POL), Internet Data Systems (IDS), Powszechny Dostęp do Internetu (PDI)
oraz plany dotyczące współpracy z kolejnymi firmami: Multinet, POLBOX, PikNet są konsekwentnymi krokami
konsolidacji firm w ramach tej branży.
Wejście w obszar Internetu jest dla Softbank S.A. strategicznym rozszerzeniem profilu działalności. Softbank
S.A. pragnie odgrywać wiodącą rolę na rynku związanym z usługami internetowymi. Spółka planuje przeznaczyć
na rozwój swojej nowej oferty oraz zasobów około 100 mln USD na przestrzeni trzech najbliższych lat. W efekcie
planowanych działań Softbank S.A. planuje uzyskać w roku 2004 około 1/3 przychodów całej Grupy Softbank
S.A. tylko z branży internetowej.
W najbliższym czasie stworzony zostanie w ramach Grupy Softbank odrębny podmiot, odpowiedzialny za
całokształt działalności internetowej grupy. W skład tego podmiotu będą wchodziły trzy niezależne
przedsięwzięcia:
- ISP- firma o profilu Internet Service Provider oraz telekomunikacyjnym, prowadząca jednocześnie usługi w
zakresie integracji i dostarczania aplikacji internetowych.
- Specjalizowany Portal Finansowy,
- e-commerce oferta skierowana przede wszystkim w kierunku usług B2B.
Charakterystyka rozwijanych obecnie zasobów ISP - 6 firm, 35 miast objętych serwisami, łącznie ponad 90
węzłów dostępowych, 400 zatrudnionych osób, 8000 klientów korporacyjnych, ponad 350.000
zarejestrowanych użytkowników. Spółka zamierza osiągnąć pozycję największego prywatnego dostawcy
Internetu w Polsce (niezależnego od telekomów). Grupa ISP Softbank-u obecnie oferuje następujące produkty i
usługi:
- linie dostępowe,
- VPN - Virtual Private Networks,
- Hosting i obsługa techniczna rozwiązań e-business,
- Audio/Video Over IP,
- Voice Over IP
- WWW - usługi studia www,
- Call-back (interconnect),
- integracja rozwiązań internetowych z korporacyjnymi systemami IT,
- zabezpieczenie i ochrona danych.
Portal finansowy - koncepcja działań Softbank S.A. zmierzającą do wykreowania, wspólnie z Agorą,
najlepszego w Polsce specjalistycznego serwisu finansowego opartego o internet. Zamierzenia te wynikają z
tendencji rozwoju rynków światowych oraz opierają się na kluczowej pozycji obu firm w swoich segmentach
rynku w Polsce. Portal Finansowy będzie udostępniał następujące usługi:
- możliwość nawigacji i wyboru usług finansowych,
- możliwość kontaktu z pożądaną Instytucją,
- wyspecjalizowany ( w tym również indywidualnie) serwis informacyjny,
- usługi z dziedziny konsultingu finansowego.
Softbank S.A. swoje zamierzenia opiera głównie na silnej pozycji rynkowej w dostawach IT dla sektora
finansowego. Portal specjalizowany w zakresie usług finansowych adresowany jest do grona klientów i instytucji
finansowych, których potrzeby Softbank S.A. zna doskonale z dotychczasowej działalności. Spółka ma nadzieję,
że tradycyjni jej klienci będą teraz kluczowymi partnerami w nowych projektach internetowych.
Partnerstwo z Agorą jest dla Softbank niezwykle interesujące ponieważ:
? Strona www Gazety Wyborczej jest trzecią najczęściej odwiedzaną w Polsce;
? W strategii AGORA położny jest duży nacisk na usługi tematyczne oferowane w sieci.
? AGORA posiada duże doświadczenie w prezentacji informacji,
? AGORA posiada wysoce wykwalifikowany zespół specjalistów w dziedzinie zbierania, opracowywania i
przetwarzania informacji.
AGORA i SOFTBANK posiadają wiodące pozycje w swoim segmencie rynku stąd zawarty w dniu
dzisiejszym list intencyjny należy traktować jako porozumienie silnych partnerów.
Intencją obu stron jest jak najszybsze uruchomienie wspólnego przedsięwzięcia. Powinno to nastąpić nie
później niż do końca bieżącego roku.
Działalność w zakresie e-commerce będzie rozwijana w dalszej kolejności. Planowane działania dotyczą usług
typu B2B, i będą rozwijane w pierwszej połowie roku 2001.