STOMIL (STOMIL OLSZTYN (STO)): Raport z badania ad hoc (cz.3) - raport 18
V.2. Rok 1998
Rzetelność deklarowania podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa za rok 1998 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług była przedmiotem kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej w Olsztynie. Jak wynika z protokołu badania dokumentów i ewidencji księgowej z dnia 26 czerwca 2000 roku sporządzonego w toku postępowania kontrolnego przedmiotem kontroli UKS za rok 1998 były między innymi:
a) Umowy zawarte z głównym akcjonariuszem i podmiotami powiązanymi obejmujące:
- Umowę o wsparciu eksportowym (stanowiącą załącznik 20 do protokołu badania dokumentów i ewidencji księgowej z dnia 26 czerwca 2000 roku),
- Umowę o wsparciu technicznym (stanowiącą załącznik 19 do protokołu badania dokumentów i ewidencji księgowej z dnia 26 czerwca 2000 roku).
b) Porównanie cen stosowanych przez Stomil-Olsztyn S.A. przy eksportowej sprzedaży opon dla spółek Grupy Michelin oraz cen stosowanych dla odbiorców spoza Grupy Michelin dla opon o identycznych symbolach SWW.
Decyzją Inspektora Kontroli Skarbowej z dnia 28 lipca 2000 roku ustalona została wysokość podatku dochodowego Spółki za 1998 rok. W wydanej decyzji Inspektor Kontroli Skarbowej nie zakwestionował wysokości opłat wynikających z umów z głównym akcjonariuszem i podmiotami powiązanymi oraz relacji cen sprzedaży opon dla odbiorców w ramach Grupy Michelin oraz spoza Grupy.
V.3. Rok 1999
Rzetelność deklarowania podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa za rok 1999 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług była przedmiotem kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej w Olsztynie.
Zgodnie z zapisami protokołu badania dokumentów i ewidencji księgowej z dnia 26 czerwca 2000 roku sporządzonego w toku postępowania kontrolnego przedmiotem kontroli UKS za rok 1999 były między innymi:
a) Umowy zawarte z głównym akcjonariuszem i podmiotami powiązanymi w dniu 22 grudnia 1998 roku, obowiązujące z dniem 1 stycznia 1999 roku obejmujące:
- Umowę licencyjną (stanowiącą załącznik 109 do protokołu badania dokumentów i ewidencji księgowej z dnia 26 czerwca 2000 roku),
- Umowę dotycząca prac na rzecz rozwoju oraz usług technicznych (stanowiącą załącznik 111 do protokołu badania dokumentów i ewidencji księgowej z dnia 26 czerwca 2000 roku),
- Umowę o świadczeniu usług (stanowiącą załącznik 118 do protokołu badania dokumentów i ewidencji księgowej z dnia 26 czerwca 2000 roku),
- Umowę o pomocy eksportowej (stanowiącą załącznik 124 do protokołu badania dokumentów i ewidencji księgowej z dnia 26 czerwca 2000 roku).
b) Porównanie cen stosowanych przez Stomil-Olsztyn S.A. przy eksportowej sprzedaży opon dla firm koncernu Michelin oraz cen stosowanych dla odbiorców spoza grupy Michelin dla opon o identycznych symbolach SWW.
Wysokość podatku dochodowego Stomil-Olsztyn S.A. w roku 1999 ustalona została decyzją Inspektora Kontroli Skarbowej z dnia 19 sierpnia 2000 roku. W wydanej decyzji Inspektor Kontroli Skarbowej nie kwestionował wysokości opłat wynikających z umów z głównym akcjonariuszem i podmiotami powiązanymi oraz relacji cen sprzedaży dla odbiorców w ramach Grupy Michelin oraz spoza Grupy.
V.4. Rok 2000
Rzetelność deklarowania podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa za rok 2000 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych nie była przedmiotem kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej. Dlatego też przeprowadziliśmy analizę porównawczą kwestii związanych z cenami transferowymi w roku 2000.
Wysokość opłat poniesionych przez Stomil na rzecz spółek Grupy Michelin w 2000 roku ustalona została w oparciu o umowy obowiązujące od 1 stycznia 1999 roku, których postanowienia były przedmiotem kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej za rok 1999. Wartość opłat wynikająca z powyższych umów zmniejszyła się z 63.582 tysięcy złotych w roku 1999 do 60.738 tysięcy złotych w roku 2000.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi nam przez przedstawicieli Grupy Michelin polityka Grupy w kwestii ustalania cen transferowych opon w roku 2000 nie zmieniła się w stosunku do roku 1999. Ponadto, przedstawiono nam zestawienia zawierające porównanie cen opon w latach 1997 - 2000, stanowiących zasadniczą część produkcji Stomilu z cenami osiągniętymi przez innych producentów podobnych wyrobów w ramach Grupy i spoza Grupy. Z zestawień tych wynika, że relacje cenowe nie uległy zasadniczym zmianom.