NOMI (NMI): Raport GUS za I kwartał 2001 - raport 15

Zarząd NOMI S.A. z siedzibą w Kielcach informuje, że w dniu 20 kwietnia 2001 przekazał do GUS informacje o osiągniętych wynikach finansowych za zakończony I kwartał 2001 roku.

Poniżej prezentowane są dane finansowe przekazane do GUS.

Dane w tys. zł.

Reklama
 I kwartał 2001
	                                                           Okres  
                                                                                           od 01.01.2001  do 31.03.2001 (narastająco)
Przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów                  79 506,3	79 506,3
Zysk (strata) na działalności operacyjnej	                                  (8 140,2)	(8 140,2)
Zysk (strata) brutto	                                                                  (8 016,8)                (8 016,8)
Zysk (strata) netto	                                                                  (8 016,8)                (8 016,8)

1. Zasady przyjęte przy sporządzaniu raportu kwartalnego są zgodne z zasadami przyjętymi i opisanymi w ostatnim rocznym sprawozdaniu finansowym.

2. Spółka do końca I kwartału utworzyła rezerwę na należności w wysokości 722 tys.

3. Spółka utworzyła rezerwę na urlopy narastająco do końca I kwartału na kwotę 467 tys., a rozwiązała na kwotę 101 tys.

4. Obciążenie wyniku z tytułu wyceny towarów o niskiej rotacji wyniosło 1110 tys., Utworzono rezerwę na niedobory towarów w kwocie 396 tys., a rozwiązano w kwocie 1414 tys. i wykorzystano kwotę 1643 tys.

Prezentując powyższe dane NOMI S.A. przypomina, iż pierwszy kwartał roku kalendarzowego 2000 nie pokrywa się z pierwszym kwartałem roku obrotowego, gdyż zgodnie ze statutem Spółki rok obrachunkowy rozpoczyna się 1 lutego danego roku i trwa do 31 stycznia roku następnego.

Komentarz dotyczący czynników mających wpływ na wyniki osiągnięte w okresie I 

kwartału roku kalendarzowego 2001.

W okresie pierwszego kwartału 2001 roku NOMI S.A. osiągnęła wyniki działalności znacznie lepsze niż w roku 2000. Analiza liczb prezentowanych w tabeli powyżej wymaga zwrócenia uwagi na fakt, iż obejmują one również miesiąc styczeń - ostatni miesiąc roku obrotowego 2000/2001, w którym Spółka dokonywała różnego rodzaju rezerw urealniających wycenę aktywów, co nie pozostawało bez wpływu na wynik tego miesiąca.

Na poziom wyników osiągniętych przez Spółkę w okresie pierwszego kwartał roku 2001 bardzo istotny wpływ miała sytuacja makroekonomiczna w Polsce, która w tym czasie zasadniczo nie była optymistyczna.

Od połowy 2000 r. co miesiąc rośnie stopa bezrobocia. Na koniec lutego osiągnęła ona wartość 15,8%, czyli najwyższą od 5 lat. Bez pracy pozostaje prawie 2 900 000 zdolnych do pracy Polaków, z czego 80% pozbawiona jest prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Pochodną tego stanu rzeczy jest między innymi spadek wartości wskaźnik koniunktury (opracowywany przez GUS na podstawie ankiet z przedsiębiorstw), który w styczniu osiągnął wartość najniższą od początku 1994 r., i choć lutym oraz marcu uległ on niewielkiej poprawie, nadal jednak ocena koniunktury w handlu jest gorsza niż w analogicznych miesiącach na przestrzeni ostatnich 7 lat.

Podobnie w lutym 2001 nastroje polskich konsumentów były najgorsze od połowy 1993 r. Na koniec I kwartału odpowiednie wskaźniki uległy nieznacznej poprawie, jednak nadal są one niższe niż w analogicznych miesiącach lat ubiegłych. Decydują o tym przede wszystkim: wzrost bezrobocia oraz spadek płac realnych. Niższa inflacja (6,2% w skali roku w marcu) przenosi się na ceny dóbr trwałego użytku i min. ceny artykułów wyposażenia mieszkań, które w ostatnich 12 miesiącach podrożały jedynie 4,4%, podczas gdy w marcu wzrost opłat związanych z użytkowaniem mieszkań (media, czynsz) wyniósł w stosunku rocznym 10,1%. Dodatkowy spadek dynamiki wzrostu płac realnych powoduje w konsekwencji mniejszą skłonność Polaków do inwestowania w poprawę warunków mieszkaniowych na rzecz bieżącego utrzymania. W styczniu br. jedynie 21% badanych respondentów deklarowało chęć przeprowadzenia remontu mieszkania lub domu (o 8% mniej niż w 01.2000 - dane GUS), a warto przypomnieć, że wyraźny spadek wydatków na remonty mieszkań wystąpił już w roku 2000.

O powstrzymaniu się Polaków od bieżącej konsumpcji świadczy również spowolnienie akcji kredytowej w bankach. W marcu 2001 kredyty ludności wzrosły tylko o 160 mln zł (+0,3%). Roczna dynamika wzrostu wynosi obecnie 25,6% (03.01'/03.00'-1), czyli jest to najwolniejszy wzrost tempa kredytów jaki kiedykolwiek odnotowano w naszym kraju (jeszcze na początku 2000 r. powyższy wskaźnik wynosił ponad 52%).

Umocnienie się waluty polskiej a co za tym idzie mniejsza opłacalność eksportu oraz ciągle widoczny spadek popytu wewnętrznego przekładają się na spowolnienie wzrostu PKB. Wedle wstępnych szacunków Rządowego Centrum Studiów Strategicznych oraz agencji ratingowej Standard & Poor's, dynamika wzrostu w I kwartale bieżącego roku powinna oscylować wokół 2-2,3%, podczas gdy rok wcześniej wyniosła ok. 6%.

Na tym tle rezultaty uzyskiwane przez NOMI S.A. należy uznać za dobre, gdyż pomimo ograniczeń rynkowych Spółka nie odnotowała w pierwszym kwartale bieżącego roku znaczącego spadku sprzedaży oraz pogorszenia wyników finansowych. Oceniając wyniki osiągane przez Spółkę, należy brać pod uwagę fakt ponoszenia kosztów ekspansji, które realne profity przyniosą dopiero w przyszłości. W roku 2000 otwarto 7 nowych supermarketów NOMI, na początku 2001 roku nastąpiło otwarcie kolejnej nowej jednostki oraz gruntownie zmodernizowano jeden supermarket.

W opinii Zarządu inwestycje już zrealizowane te jak również planowane na najbliższe lata pozwolą Spółce utrzymać czołową pozycję na rynku "Zrób to sam" w Polsce co z pewnością przełoży się na coraz lepsze wyniki finansowe w przyszłości.

Emitent
Dowiedz się więcej na temat: Kielce | Nomi SA | GUS | wyniki finansowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »