SFINKS (SFS): Raport dotyczący stosowania przez spółkę Sfinks Polska SA zasad Ładu Korporacyjnego w 2007 r. - raport 20

Raport bieżący nr 20/2007
Podstawa prawna:

Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe

Zgodnie z §29 ust. 5 Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. przyjętego na mocy uchwały nr 12/1170/2007 Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie z dnia 4 lipca 2007 roku, Zarząd SFINKS POLSKA S.A. ("Sfinks" lub "Spółka"), działając zgodnie z postanowieniami uchwały numer 1013/2007 Zarządu Giełdy z 11 grudnia 2007, niniejszym przekazuje raport dotyczący stosowania przez Spółkę w 2007 roku zasad ładu korporacyjnego zawartych w dokumencie "Dobre praktyki w spółkach publicznych 2005".

Reklama

a. wskazanie zasad ładu korporacyjnego, które nie były przez emitenta stosowane, wraz ze wskazaniem jakie były okoliczności i przyczyny nie zastosowania danej zasady oraz w jaki sposób spółka zamierza usunąć ewentualne skutki nie zastosowania danej zasady lub jakie kroki zamierza podjąć, by zmniejszyć ryzyko nie zastosowania danej zasady w przyszłości;

W roku 2007 Spółka nie przestrzegała następujących zasad:

DOBRE PRAKTYKI WALNYCH ZGROMADZEŃ

ZASADA NR 9: Na walnym zgromadzeniu powinni być obecni członkowie rady nadzorczej i zarządu. Biegły rewident powinien być obecny na zwyczajnym walnym zgromadzeniu oraz na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu, jeżeli przedmiotem obrad mają być sprawy finansowe spółki. Nieobecność członka zarządu lub członka rady nadzorczej na walnym zgromadzeniu wymaga wyjaśnienia. Wyjaśnienie to powinno być przedstawione na walnym zgromadzeniu.

Powyższa zasada została częściowo wdrożona przez Spółkę. Na Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu byli obecni członkowie Zarządu oraz osoba wskazana przez Przewodniczącego Rady Nadzorczej do otwarcia Zgromadzenia, natomiast nie brali udziału w Walnych Zgromadzeniach Członkowie Rady Nadzorczej. W Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu uczestniczył biegły rewident. Nie zastosowanie powyższej zasady w całości nie wywołało w opinii Spółki negatywnych skutków.

W zakresie kroków jakie spółka zamierza podjąć w celu realizacji powyższej zasady w przyszłości, należy stwierdzić, że nowy zbiór dobrych praktyk Spółek notowanych na GPW (2008) nieco odmiennie opisuje powyższą zasadę. Od 1 stycznia 2008 roku, w walnym zgromadzeniu Spółki powinni uczestniczyć członkowie Rady Nadzorczej w składzie umożliwiającym udzielenie merytorycznej odpowiedzi na pytania zadane w trakcie obrad (pkt. III ust. 3). Spółka deklaruje, że dołoży staranności by w przyszłości w obradach Walnego Zgromadzenia uczestniczyli członkowie Rady Nadzorczej w składzie wymaganym przez Dobre Praktyki Spółek notowanych na GPW (2008).

DOBRE PRAKTYKI RAD NADZORCZYCH

ZASADA NR 18: Rada nadzorcza corocznie przedkłada walnemu zgromadzeniu zwięzłą ocenę sytuacji spółki. Ocena ta powinna być udostępniona wszystkim akcjonariuszom w takim terminie, aby mogli się z nią zapoznać przed zwyczajnym walnym zgromadzeniem.

Rada Nadzorcza przedkłada Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy corocznie sprawozdanie, o którym mowa w art 382 § 3 Kodeksu spółek handlowych dotyczące oceny sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy.

Rada Nadzorcza nie przedkładała w roku 2007 Walnemu Zgromadzeniu zwięzłej oceny sytuacji Spółki. Nie zastosowanie powyższej zasady nie wywołało w opinii Spółki negatywnych skutków.

W zakresie kroków jakie spółka zamierza podjąć w celu realizacji powyższej zasady w przyszłości, należy stwierdzić, iż wobec zamieszczenia powyższej zasady w zbiorze Dobrych praktyk spółek notowanych na GPW (2008) [punkt III ust. 1 ppkt 1], w porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia, które odbędzie się w czerwcu 2008r. został zamieszczony punkt dotyczący przedstawienia przez Radę Nadzorczą zwięzłej oceny sytuacji Spółki oraz oceny pracy Rady Nadzorczej.

ZASADA 28: Rada nadzorcza powinna działać zgodnie ze swym regulaminem, który powinien być publicznie dostępny. Regulamin powinien przewidywać powołanie co najmniej komitetów:

a) audytu oraz

b) wynagrodzeń

W skład komitetu audytu powinno wchodzić co najmniej dwóch członków niezależnych oraz przynajmniej jeden posiadający kwalifikacje i doświadczenie w zakresie rachunkowości i finansów. Zadania komitetów powinien szczegółowo określać regulamin rady nadzorczej. Komitety rady powinny składać radzie nadzorczej roczne sprawozdania ze swojej działalności. Sprawozdania te spółka powinna udostępnić akcjonariuszom

Zasada powyższa w roku 2007 była częściowo przestrzegana przez Spółkę. Rada Nadzorcza Sfinks Polska S.A. działa zgodnie z Regulaminem. Spośród członków Rady Nadzorczej zostały wybrane dwa komitety: komitet audytu oraz komitet wynagrodzeń. Regulamin Rady Nadzorczej nie był przez cały okres roku 2007 publicznie dostępny. Nie określa on również zadań wybranych komitetów. Nie zastosowanie powyższej zasady nie wywołało w opinii Spółki negatywnych skutków.

W zakresie kroków jakie Spółka zamierza podjąć w celu realizacji powyższej zasady w przyszłości, należy wskazać, iż zgodnie z postanowieniami pkt. III ust. 7 Dobrych praktyk Spółek notowanych na GPW (2008), tworzenie komitetu wynagrodzeń nie jest obecnie wymagane. Co do komitetu audytu, to w wypadku gdy Rada Nadzorcza składa się z minimalnej wymaganej przez prawo liczby członków - a z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku Sfinks Polska SA - zadania komitetu audytu mogą być wykonywane przez Radę Nadzorczą. Spółka zatem posiadając w strukturach Rady Nadzorczej oba komitety będzie realizować zasadę Dobrych Praktyk.

Zarząd informuje, że Spółka aktualnie przestrzega omawianą zasadę także w zakresie dostępności Regulaminu Rady Nadzorczej na stronie internetowej (www Emitenta: www.sfinks.pl/new/?mod=about&opt=wladze).

DOBRE PRAKTYKI W ZAKRESIE RELACJI Z OSOBAMI I INSTYTUCJAMI ZEWNĘTRZNYMI

ZASADA 43: Wybór podmiotu pełniącego funkcje biegłego rewidenta powinien być dokonany przez radę nadzorczą po przedstawieniu rekomendacji komitetu audytu lub walne zgromadzenie po przedstawieniu rekomendacji rady nadzorczej zawierającej rekomendacje komitetu audytu. Dokonanie przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie innego wyboru niż rekomendowany przez komitet audytu powinno zostać szczegółowo uzasadnione. Informacja na temat wyboru podmiotu pełniącego funkcje biegłego rewidenta wraz z uzasadnieniem powinna być zawarta w raporcie rocznym.

Zasada była w roku 2007 przestrzegana w zakresie zamieszczenia w raporcie rocznym informacji o wyborze biegłego rewidenta; nie była natomiast przestrzegana w pozostałym zakresie, ponieważ nie zostały sprecyzowane w Regulaminie Rady Nadzorczej zadania Komitetu Audytu.

Wybór biegłego rewidenta, zgodnie z uregulowaniem zamieszczonym w Statucie Spółki, leży w kompetencjach Rady Nadzorczej. Ponieważ zadania komitetu audytu nie zostały wskazane w Regulaminie Rady Nadzorczej, nie były przedstawiane rekomendacje. Nie zastosowanie powyższej zasady nie wywołało w opinii Spółki negatywnych skutków.

W zakresie kroków jakie spółka zamierza podjąć w celu realizacji powyższej zasady w przyszłości, należy stwierdzić, iż w nowych Dobrych Praktykach Spółek notowanych na GPW (2008) nie znalazło się postanowienie analogiczne do przedstawionej wyżej zasady, wobec czego nie zachodzi obawa nie zastosowania powyższej zasady w przyszłości.

ZASADA 47: Spółka powinna dysponować odpowiednimi procedurami i zasadami dotyczącymi kontaktów z mediami i prowadzenia polityki informacyjnej, zapewniającymi spójne i rzetelne informacje o spółce. Spółka powinna, w zakresie zgodnym z przepisami prawa i uwzględniającym jej interesy, udostępniać przedstawicielom mediów informacje na temat swojej bieżącej działalności, sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa, jak również umożliwić im obecność na walnych zgromadzeniach.

Spółka nie dysponowała w roku 2007 procedurami i zasadami dotyczącymi kontaktów z mediami. Kontakt z mediami odbywały się poprzez Agencję PR. Upoważnionymi do kontaktu z Agencją w roku 2007 byli wyłącznie członkowie Zarządu.

Informacje na temat działalności Spółki, sytuacji gospodarczej były udostępniane w sposób rzetelny mediom, z uwzględnieniem przepisów ustawy o ofercie publicznej.

Nie zastosowanie powyższej zasady nie wywołało w opinii Spółki negatywnych skutków, jako że wszelkie informacje dotyczące Spółki były przekazywane w sposób rzetelny i terminowy.

W zakresie kroków jakie Spółka zamierza podjąć w celu realizacji powyższej zasady w przyszłości, należy stwierdzić, iż w nowych Dobrych Praktykach Spółek notowanych na GPW (2008) nie znalazło się postanowienie analogiczne do przedstawionej wyżej zasady, dotyczące posiadania odpowiednich procedur i zasad dotyczących kontaktów z mediami, wobec czego nie zachodzi obawa nie zastosowania powyższej zasady w przyszłości. Jednocześnie należy podkreślić, że Spółka prowadzi przejrzystą i efektywną politykę informacyjną i dokłada należytej staranności by zapewnić inwestorom szybki dostęp do niezbędnych informacji.

b. opis sposobu działania walnego zgromadzenia i jego zasadniczych uprawnień oraz praw akcjonariuszy i sposobu ich wykonywania;

Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Sfinks Polska S.A. działa w oparciu o przepisy kodeksu spółek handlowych oraz Statutu Sfinks Polska S.A.. Porządek obrad Walnego Zgromadzenia ustala Zarząd. Rada Nadzorcza oraz Akcjonariusze, reprezentujący co najmniej 10% kapitału zakładowego, mogą żądać umieszczenia poszczególnych spraw w porządku obrad Walnego Zgromadzenia.

Zgodnie z postanowieniami Statutu Spółki, Walne Zgromadzenia odbywają się w siedzibie Spółki lub w Warszawie. Jeżeli przepisy Kodeksu Spółek Handlowych nie stanowią inaczej, Walne Zgromadzenie jest ważne bez względu na liczbę reprezentowanych na nim akcji. Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są bezwzględną większością głosów oddanych, jeżeli Statut Spółki, Kodeks Spółek Handlowych lub ustawa nie przewidują surowszych warunków powzięcia danej uchwały.

Walne Zgromadzenie otwiera Przewodniczący Rady Nadzorczej lub osoba przez niego wskazana, po czym spośród osób uprawnionych do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu wybiera się Przewodniczącego Zgromadzenia. Na podstawie § 29 ust. 2 Statutu Spółki Walne Zgromadzenie uchwaliło swój Regulamin, określający sposób prowadzenia obrad. Regulamin Walnego Zgromadzenia został udostępniony do publicznej wiadomości, poprzez zamieszczenie go na stronie www emitenta: www.sfinks.pl/new/?mod=about&opt=wladze.

Poza sprawami zastrzeżonymi w Kodeksie Spółek Handlowych, zgodnie z postanowieniami Statutu, do kompetencji Walnego Zgromadzenia należą:

1) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych Spółki,

2) decydowanie o podziale zysku lub o sposobie pokrycia strat,

3) udzielanie absolutorium członkom organów Spółki z wykonania przez nich obowiązków,

4) zmiana Statutu Spółki,

5) podwyższenie lub obniżenie kapitału zakładowego,

6) zmiana przedmiotu przedsiębiorstwa Spółki,

7) połączenie z innym podmiotem, podział, przekształcenie lub likwidacja Spółki,

8) emisja obligacji zamiennych lub obligacji z prawem pierwszeństwa lub warrantów subskrypcyjnych

9) rozstrzyganie o wszelkich sprawach dotyczących roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej przy zawiązaniu Spółki lub sprawowaniu zarządu albo nadzoru,

10) zatwierdzanie regulaminu Rady Nadzorczej,

11) ustalanie wynagrodzeń członków Rady Nadzorczej,

12) wyrażanie zgody na zawieranie umów pomiędzy Spółką a członkami Rady Nadzorczej Spółki lub podmiotami powiązanymi z którymkolwiek z członków Rady Nadzorczej Spółki,

13) tworzenie i znoszenie funduszy specjalnych

c. skład osobowy i zasady działania organów zarządzających i nadzorczych spółki oraz ich komitetów;

1) Organ zarządzający- Zarząd Spółki SFINKS POLSKA S.A.

a) Skład osobowy w roku 2007.

W dniu 1 stycznia 2007 roku skład osobowy Zarządu Spółki prezentował się następująco:

- Pan Grzegorz Dąbrowski- Prezes Zarządu

- Pan Michał Seider- Wiceprezes Zarządu

- Pan Witold Zabłocki- Wiceprezes Zarządu

- Pan Andrzej Zarzycki- Wiceprezes Zarządu

W trakcie roku obrotowego doszło do zmian w składzie osobowym Zarządu. W dniu 20 kwietnia 2007r. Rada Nadzorcza podjęła uchwałę w sprawie powołania Pana Tomasz Suchowierskiego do składu Zarządu i powierzenia mu funkcji Wiceprezesa Zarządu. W dniu 8 sierpnia 2007 r. Pan Michał Seider złożył rezygnację z pełnienia funkcji Wiceprezesa Zarządu. Następnie w dniu 25 września 2007 r. Rada Nadzorcza podjęła uchwałę w sprawie odwołania Pana Witolda Zabłockiego ze składu Zarządu.

Wobec powyższego, w dniu 31 grudnia 2007 roku skład osobowy Zarządu Spółki prezentował się następująco:

- Pan Grzegorz Dąbrowski- Prezes Zarządu

- Pan Andrzej Zarzycki- Wiceprezes Zarządu

- Pan Tomasz Suchowierski- Wiceprezes Zarządu

b) Zasady działania Zarządu Spółki

Zasady działania Zarządu Spółki określa Statut Spółki oraz Regulamin Zarządu. Zarząd składa się z 1 (jednego) do 5 (pięciu) członków powoływanych i odwoływanych przez Radę Nadzorczą. Liczbę członków Zarządu ustala Rada Nadzorcza. Członkowie Zarządu powoływani są na okres wspólnej kadencji. Kadencja Zarządu trwa 3 (trzy) lata. Zarząd reprezentuje Spółkę na zewnątrz w stosunku do władz i osób trzecich, w sądzie i poza sądem. Regulamin Zarządu został przekazany do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie go na stronie www emitenta: www.sfinks.pl/new/?mod=about&opt=wladze.

Zarząd zarządza majątkiem i sprawami Spółki, wypełniając swe obowiązki ze starannością wymaganą w obrocie gospodarczym, przy ścisłym przestrzeganiu przepisów prawa, Statutu Spółki oraz uchwał i regulaminów powziętych lub uchwalonych przez Walne Zgromadzenie i Radę Nadzorczą.

Zarząd upoważniony jest do wypłaty akcjonariuszom, za zgodą Rady Nadzorczej, zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy na koniec roku obrotowego, jeżeli Spółka posiada środki wystarczające na wypłatę.

Do zakresu działania Zarządu należą wszelkie sprawy Spółki nie zastrzeżone wyraźnie do kompetencji Walnego Zgromadzenia albo Rady Nadzorczej.

2) Organ nadzorczy- Rada Nadzorcza Spółki Sfinks Polska S.A.

a) Skład osobowy w roku 2007.

Na dzień 1 stycznia 2007 roku skład osobowy Rady Nadzorczej Spółki prezentował się następująco:

- Pan Tomasz Morawski - Przewodniczący Rady Nadzorczej

- Pan Jan Kowalczyk - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej

- Pan Zbigniew Wojnicki - Sekretarz Rady Nadzorczej

- Pan Andrzej Różycki - Członek Rady Nadzorczej

- Pan Krzysztof Wolski - Członek Rady Nadzorczej

W dniu 27 lipca 2007 r. Pan Andrzej Różycki złożył rezygnację z pełnienia funkcji Członka Rady Nadzorczej Spółki.

W dniu 31 sierpnia 2007r. tymczasowo powołany w skład Rady Nadzorczej został Pan Janusz Diemko. Powołania dokonano na podstawie § 18 ust 2 Statutu Spółki, zgodnie z którym w przypadku rezygnacji członka Rady Nadzorczej, pozostali członkowie mogą tymczasowo dokonać wyboru nowego członka Rady Nadzorczej.

Na dzień 31 grudnia 2007r. skład Rady Nadzorczej przedstawiał się następująco:

- Pan Tomasz Morawski - Przewodniczący Rady Nadzorczej

- Pan Jan Kowalczyk - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej

- Pan Zbigniew Wojnicki - Sekretarz Rady Nadzorczej

- Pan Krzysztof Wolski - Członek Rady Nadzorczej

- Pan Janusz Diemko - Członek Rady Nadzorczej

b) Komitety Działające w ramach Rady Nadzorczej

W ramach Rady Nadzorczej funkcjonuje obecnie Komitet Audytu oraz Komitet Wynagrodzeń. Komitet Audytu funkcjonował w roku 2007 w następującym składzie: Jan Kowalczyk, Zbigniew Wojnicki. Komitet Wynagrodzeń funkcjonował w roku 2007 w następującym składzie: Janusz Diemko, Krzysztof Wolski.

c) Zasady działania Rady Nadzorczej Spółki.

Zasady działania Rady Nadzorczej określa Statut Spółki oraz Regulamin Rady Nadzorczej. Rada Nadzorcza składa się z pięciu członków powoływanych i odwoływanych przez Walne Zgromadzenie. Kadencja Rady Nadzorczej jest wspólna i wynosi 3 lata.

W przypadku rezygnacji lub śmierci członka Rady Nadzorczej, pozostali członkowie mogą tymczasowo dokonać wyboru nowego członka Rady Nadzorczej. Regulamin Rady Nadzorczej został przekazany do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie go na stronie www emitenta: www.sfinks.pl/new/?mod=about&opt=wladze.

d. opis podstawowych cech stosowanych w spółce systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych.

Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za system kontroli wewnętrznej w Spółce i jego skuteczność funkcjonowania w procesie sporządzania sprawozdań finansowych.

Nadzór merytoryczny nad procesem przygotowania sprawozdań finansowych i raportów okresowych Spółki sprawuje Dyrektor Finansowy. Za organizację prac związanych z przygotowaniem rocznych i śródrocznych sprawozdań finansowych odpowiedzialny jest Dział Finansowy.

Spółka na bieżąco śledzi zmiany wymagane przez przepisy i regulacje zewnętrzne odnoszące się do wymogów sprawozdawczości giełdowej i przygotowuje się do ich wprowadzenia ze znacznym wyprzedzeniem czasowym. Co miesiąc po zamknięciu ksiąg wśród członków Zarządu Spółki oraz kadry kierowniczej dystrybuowane są raporty z informacją zarządczą analizujące kluczowe dane finansowe i wskaźniki operacyjne Dane finansowe będące podstawą sprawozdań finansowych i raportów okresowych pochodzą z systemu księgowo-finansowego w którym rejestrowane są transakcje zgodnie z polityką rachunkową Spółki (zatwierdzoną przez Zarząd) opartą na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości.

Sporządzone sprawozdanie finansowe jest przekazywane Dyrektorowi Finansowemu do weryfikacji a następnie Zarządowi do akceptacji.

Roczne i półroczne sprawozdania finansowe podlegają niezależnemu badaniu oraz przeglądowi przez audytora Spółki. Wyniki badania wysyłane są przez audytora kierownictwu pionu finansowego Spółki.
Leszek Rodak - Prezes Zarządu

Emitent
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »