ORBIS (ORB): Potwierdzenie rating'u dla "Orbis" S.A. na poziomie "��BBB+(pol)’ ze stabilną perspektywą - raport 22

Raport bieżący nr 22/2012
Podstawa prawna:

Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe

"Orbis" S.A. przekazuje treść informacji dotyczącej potwierdzenia rating'u dla "Orbis" S.A.:

Fitch potwierdza rating Orbisu na poziomie "BBB+(pol)" ze stabilną perspektywą.

Fitch Ratings, Londyn - Warszawa - 04 października 2012: Fitch Ratings potwierdził długoterminowy rating krajowy Orbis S.A. ("Orbis") na poziomie "BBB+(pol) (potrójne B z plusem (pol))". Perspektywa ratingu jest stabilna.

Reklama

Potwierdzenie ratingu odzwierciedla dobre wyniki handlowe w 2011 roku oraz w pierwszych sześciu miesiącach 2012 roku, pomimo gorszej sytuacji ekonomicznej w kraju oraz w Europie, jak również realizację programu sprzedaży niestrategicznych działalności, która doprowadziła do istotnej poprawy pozycji gotówkowej grupy oraz wskaźników finansowych.

Rating wciąż odzwierciedla pozycję rynkową Orbisu jako największej sieci hoteli markowych w Polsce, jednak jest ograniczony przez niewielką skalę działania oraz ograniczoną dywersyfikację geograficzną w porównaniu do innych spółek z grupy porównawczej ocenianej przez Fitch. Rating uwzględnia również ryzyko operacyjne sektora, wynikające ze znacznej cykliczności i zależności od ogólnego otoczenia ekonomicznego, turystyki a także podróży służbowych i wypoczynkowych.

Pomimo faktu, iż Agencja Fitch uwzględnia w ratingu spółki Orbis korzyści wynikające z przynależności do grupy Accor (takich jak rozpoznawalność marki, transfer know-how oraz doświadczenie), która jest w posiadaniu 53% udziałów w spółce Orbis, rating bazuje na ocenie indywidualnej spółki Orbis, z uwagi na aktualne słabe więzi prawne i strategiczne ze spółką matką.

Grupa kontynuuje wdrażanie nowej strategii biznesowej polegającej na całkowitej koncentracji na działalności hotelowej, rozwoju portfela hotelowego w oparciu o model "Asset light" oraz wzmocnieniu pozycji rynkowej w segmencie hoteli ekonomicznych. Chociaż trudna sytuacja ekonomiczna spowolniła proces wdrażania strategii w porównaniu do oczekiwań (Orbis wciąż posiada 87% portfela hotelowego w Polsce), Fitch oczekuje, że nowy model biznesowy przyczyni się do zwiększenia rentowności, zmniejszy zmienność wyników finansowych oraz uwolni gotówkę.

Realizacja strategii może jednak ograniczać możliwości ekspansji grupy Orbis, gdyż rozwój portfela hotelowego będzie uzależniony od znalezienia franszyzobiorców oraz hoteli, w przypadku których można będzie zastosować umowy o zarządzanie, zgodnie z wymaganiami poszczególnych marek na terenie Polski i krajów bałtyckich.

Gotówka uzyskana ze sprzedaży niestrategicznych aktywów posłużyła spółce Orbis do spłaty zadłużenia bilansowego w 2011 roku. Na koniec 2011 roku Orbis miał pozycję gotówkową netto oraz dźwignię finansową [wskaźnik zadłużenia netto uwzględniający leasing do Przepływów Środków z Działalności Operacyjnej (FFO)] na poziomie minus 0,6. Fitch oczekuje, iż w 2012 roku Orbis wykaże negatywnę wartość Wolnych Przepływów Pieniężnych (FCF) (po uwzględnieniu płatności dywidend oraz nakładów inwestycyjnych), z uwagi na jednorazowe wysokie nakłady inwestycyjne wynikające z zakończenia wcześniejszych projektów rozwojowych. Jednakże, niskie potrzeby inwestycyjne w 2013 roku i w latach późniejszych powinny umożliwić osiągnięcie pozytywnych wartości FCF.

Orbis to największa polska spółka hotelarska prowadzącą swoją działalność w 56 hotelach pod markami Accor, Orbis oraz Holiday Inn, w segmentach klasy wyższej i średniej oraz w segmencie ekonomicznym.

CO MOŻE DOPROWADZIĆ DO AKCJI RATINGOWEJ?

Czynniki pozytywne: Przyszłe zdarzenia, które mogą indywidualnie lub wspólnie doprowadzić do pozytywnej akcji ratingowej:

- Zakończona sukcesem restrukturyzacja portfela hotelowego, zdolność do rozwoju sieci hotelowej oraz polepszenia dywersyfikacji geograficznej

- Silniejsze powiązania ze spółką-matką Accor uzasadniające podniesienie ratingu lub zrównanie ratingów

Czynniki negatywne: Przyszłe zdarzenia, które mogą indywidualnie lub wspólnie doprowadzić do negatywnej akcji ratingowej:

- Znaczące pogorszenie wyników handlowych mierzone jako Revenue per Available Room (Revpar)

- Agresywna polityka przyjazna dla udziałowców, która doprowadziłaby do negatywnych wartości FCF

- Wzrost dźwigni finansowej netto opartej na FFO znacznie powyżej poziomu 2x

Kontakt:

Wiodący Analityk

Kalthoum Sammari

Analityk

+216 71 844 805

Fitch North Africa SA

18A, Rue de Medine

Tunis 1002

Drugi Analityk

Jacek Kawałczewski, CFA

Associate Director

+48 22 338 62 91

Przewodniczący Komitetu

Raymond Hill

Senior Director

+44 203 530 1079

Dodatkowe informacje dostępne są na www.fitchratings.com.

Używane metodyki, 'Corporate Rating Methodology’, z dnia 8 Sierpnia 2012, "��National Ratings

Criteria’, z dnia 19 Stycznia 2011, "��Evaluating Corporate Governance’ z dnia 13 Grudnia 2011

oraz "Parent and Subsidiary Rating Linkage Criteria Report", z dnia 8 August 2012 dostępne są na www.fitchratings.com.

Podstawa prawna:

Par. 5 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19.02.2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim

___________________________________________________________________

"Orbis" S.A. ul. Bracka 16, 00-028 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy XII Wydział Gospodarczy, KRS Rejestr Przedsiębiorców 0000022622, wysokość kapitału zakładowego: 92.154.016 zł (wpłacony w całości), NIP 526-025-04-69
Ireneusz Węgłowski - Wiceprezes Zarządu

Emitent
Dowiedz się więcej na temat: bbb | Emitent | perspektywa | Orbis SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »