Agora ponosi koszty

Koszt restrukturyzacji przeprowadzanej w Grupie Agory wyniósł w I kwartale tego roku 7,3 mln zł. To główny, ale nie jedyny powód spadku zysku operacyjnego i wskaźników rentowności medialnego holdingu. Strata netto wydawcy "Gazety Wyborczej" zamknęłą się kwotą 9,3 mln zł.

Koszt restrukturyzacji przeprowadzanej w Grupie Agory wyniósł w I kwartale tego roku 7,3 mln zł. To główny, ale nie jedyny powód spadku zysku operacyjnego i wskaźników rentowności medialnego holdingu. Strata netto wydawcy "Gazety Wyborczej" zamknęłą się kwotą 9,3 mln zł.

210,2 mln zł wyniosły w I kwartale skonsolidowane przychody Agory. Oznacza to wzrost o 5,8% w porównaniu z odpowiednim okresem rok wcześniej. To wynik lepszy niż oczekiwali analitycy ankietowani przez PARKIET (207,6 mln zł). Rynek jednak zwrócił większą uwagę na różnicę między oczekiwaniami biur maklerskich i faktycznym wynikiem operacyjnym i netto grupy Agory.

Brokerzy oczekiwali, że strata operacyjna medialnej firmy wyniesie 1,6 mln zł, a strata netto 4,6 mln zł. Rzeczywiste straty spółki były większe i wyniosły odpowiednio: 6,6 mln zł i 9,3 mln zł. Agora opublikowała sprawozdanie przed rozpoczęciem sesji. W ciągu dnia kurs spółki stracił nawet 5,6%, osiągając poziom 43,8 zł. Po południu tendencja spadkowa została wyhamowana i na zamknięciu za akcję spółki płacono 44,2 zł.

Reklama

Przed 15.00 biuro prasowe Agory rozesłało komunikat "Gazety Wyborczej", informujący o wzroście sprzedaży dziennika w kwietniu. Reklamowe jaskółki Wydawca "Gazety Wyborczej" szacuje, że rynek reklamy wzrósł w ciągu pierwszych trzech miesięcy o 8%, a wydatki na reklamę w dziennikach o 6%. W komentarzu do sprawozdania zarząd Agory zwrócił jednak uwagę, że tak dynamiczny wzrost w przypadku gazet może być spowodowany jednorazowym zwiększeniem wydatków w niektórych branżach przed wejściem Polski do Unii. Przychody z reklamy grupy Agory wzrosły o 5%, a "GW" o 3,6%. - Po trzech chudych latach w reklamie widać pierwsze jaskółki poprawy. Widać też pierwsze sygnały makroekonomiczne, sugerujące odbudowę inwestycji firm. To cieszy i sugeruje, że rok może być lepszy niż oczekiwaliśmy. Jednak sytuacja polityczna i stan finansów państwa nakazują ostrożność.

Jesteśmy przygotowani na wykorzystanie odbicia, ale nie zmieniamy jeszcze naszych planów dotyczących wzrostu wpływów - skomentowała Wanda Rapaczyńska, prezes Agory. Plany te to 2-5-proc. wzrost przychodów grupy w 2004 r. W wywiadzie udzielonym agencji ISB nie wykluczyła też, że prognoza może zostać podniesiona.

Dzienniki i internet razem Największy wpływ na przychody grupy ma pion dzienników i internetu (77,4%), który zanotował 162,6 mln zł sprzedaży, o 3,9% więcej niż przed rokiem. Jednak wzrost w tym segmencie spółka zawdzięcza głównie poprawie koniunktury na rynku reklamy oraz przychodom spoza podstawowej działalności. Wpływy reklamowe "GW" wzrosły o 3,4 mln zł, a tzw. pozostałe przychody, w tym pochodzące ze sprzedaży usług poligraficznych, o 4 mln zł. "Gazeta" sprzedawała się gorzej niż przed rokiem (spadek o 2,9%, do 45,9 mln zł). Pion dzienników i internetu miał także najwyższy udział w kosztach operacyjnych grupy (w sprawozdaniu nie widać dokładnie, ile kosztuje internet), ale z drugiej strony był jedynym dochodowym. Skonsolidowany wynik operacyjny Agory najsilniej obniża AMS, który w I kwartale miał 8,8 mln zł straty. Kosztowna promocja Z porównania rodzajów kosztów operacyjnych grupy Agory wynika, że oprócz restrukturyzacji (7,3 mln zł, wzrost o 3550%) na wynik holdingu miały również wpływ koszty promocji i reklamy (17,2 mln zł, wzrost o 62,3%). Wydatki na ten ostatni cel to element strategii obrony pozycji rynkowej. Z komunikatu prasowego Agory: "Gazeta Wyborcza" rośnie W kwietniu "GW" zanotowała średnią sprzedaż 485 tys. egzemplarzy, aż o 22% więcej niż w kwietniu 2003 r. (dane Agory). Nie licząc grudnia 2001 r. to najlepszy miesiąc "Gazety" od 12 lat Sprzedaż rośnie z miesiąca na miesiąc: w styczniu wyniosła 402 tys., w lutym 419 tys., w marcu 458 tys. Początek maja jest równie obiecujący - w pierwszym tygodniu sprzedaż przekroczyła 500 tys. Lepsza "Gazeta" i lepsza promocja nawzajem się wzmacniają i dają efekt "kuli śniegowej".

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: gazety | 'Gazeta Wyborcza' | Gazeta Wyborcza | wyborczej | reklamy | Netto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »