Wesołe będzie życie seniorów

Skoro społeczeństwa się starzeją, to warto pomyśleć nie tylko o młodzieży jako grupie docelowej. Tak twierdzą brytyjscy eksperci.

Brytyjska firma badawcza Mintel, a ściślej jej część GNPD (Global New Product Database ), opublikowała wnioski z analizy ponad 156 tys. nowych produktów z branży FMCG (dóbr szybko zbywalnych), wprowadzonych na światowe rynki w 2005 r.

Na podstawie tej analizy eksperci GNPD prognozują, jakie trendy będą najsilniej kształtować rynek żywności i kosmetyków w tym roku.

- Rok 2005 był kolejnym rekordowym pod względem liczby nowości wprowadzonych na rynek. Nowy produkt pojawiał się na światowym rynku średnio co 3,5 minuty - mówi David Jago, dyrektor GNPD Consulting. Dodaje, że na podstawie analizy tych nowości Mintel zidentyfikował trendy, które będą mieć duży wpływ na innowacje produktowe w 2006 r.

Reklama

Pierwszy z nich to wzbogacanie żywności substancjami wzmacniającymi i stymulującymi mózg oraz układ nerwowy. "I tak w 2006 r. na rynku pojawi się wiele nowych produktów zawierających nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3 oraz niektóre aminokwasy" - czytamy w raporcie.

Na rynku europejskim pojawiły się już jogurty z dodatkiem Omega 3 (Nestle) oraz batoniki (Biomedical Laboratories), a w Japonii czekolada, która ma działanie uspokajające.

Polskie firmy też dostrzegają szanse rozwoju rynku prozdrowotnej żywności. - Przygotowujemy się do wprowadzenia w tym roku na rynek mleka i masła z dodatkiem Omega 3 we współpracy z ekspertami Instytutu Mleczarstwa - mówi Tadeusz Nadrowski, prezes Spółdzielni Mleczarskiej Ostrołęka.

Wesołe jest życie...

Po drugie, eksperci uważają, że coraz więcej innowacji będzie się wiązać ze starzeniem się społeczeństw w krajach rozwiniętych i wobec tego z coraz szerszą ofertą produktów skierowaną specjalnie do seniorów. Będą to m.in. produkty żywnościowe i kosmetyczne o działaniu "odmładzającym" i opóźniającym proces starzenia czy też dania łatwe do żucia i przełykania.

- Biorąc pod uwagę kondycję finansową starszych ludzi w Polsce, może być z tym mały problem. Tego typu nowości mogą być poza zasięgiem dużej części z nich - komentuje Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Dodaje też, że Polacy generalnie są dość sceptyczni wobec nowości. Grupą, która najchętniej testuje nowe produkty, jest u nas młodzież. I pewnie do niej głównie skierowane są takie nowości rynkowe, jak wprowadzany właśnie na rynek przez Agros Nova Czeko Dżemi (pod marką Łowicz), który jest połączeniem dżemu z czekoladą.

Małe jest piękne

Kolejnym trendem wymienionym przez brytyjskich ekspertów jest wprowadzanie na rynek coraz mniejszych, wygodnych, często jednorazowych opakowań, jeśli chodzi o kosmetyki czy porcje żywności. Przykładem z rodzimego podwórka mogą być tu Delicje w wersji "kieszonkowej".

Andrzej Gantner uważa, że zmniejszanie porcji (zwłaszcza słodyczy i przekąsek) jest m.in. przejawem stosowania się producentów do zaleceń dietetycznych Światowej Organizacji Zdrowia. Organizacja bowiem od lat walczy z rosnącą epidemią otyłości i innych chorób związanych z niewłaściwym żywieniem.

Wiktor Szczepaniak

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: nowości | Wesoły | życia | ekspert | żyły | omega | zyciem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »