Przedsiębiorcy do banków: Stawiacie nam zbyt wysokie wymagania

W kontaktach polskich przedsiębiorców z bankami największym problemem pozostają zbyt wysokie wymagania stawiane przez te instytucje i przewlekłość procedur - wynika z badania przeprowadzonego przez program Rzetelna Firma. W ciągu ostatniego roku poprawę w kontaktach z bankami odnotowało zaledwie 14 proc. przedsiębiorców.

Dla firm największym problemem w ich relacjach z bankami są zbyt wygórowane wymagania, którym muszą sprostać, żeby skorzystać z instrumentów finansowych oferowanych przez banki. Tak stwierdziła ponad 1/3 uczestników badania "Banki w działalności polskiego biznesu" przeprowadzonego na ponad 1000 przedsiębiorcach uczestniczących w programie Rzetelna Firma.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają również zastrzeżenia do procedur funkcjonujących w bankach. 28 proc. z nich twierdzi, że są one zbyt przewlekłe, co nie pozwala przedsiębiorcom na szybkie i elastyczne reagowanie, gdy nadarzają się ciekawe sytuacje biznesowe.

Krytykę ze strony osób prowadzących własną działalność gospodarczą budzi także oferta banków - zdaniem części z nich nie jest ona odpowiednio dopasowana do potrzeb i oczekiwań, inni z kolei postrzegają ją jako nieczytelną. Negatywnie oceniany jest również profesjonalizm doradców. W ubiegłym roku z niekompetencją pracownika banku spotkał się prawie co dziesiąty przedsiębiorca.

- Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez program Rzetelna Firma, przedsiębiorcy nadal napotykają bariery we współpracy z bankami. Zarówno stawianie zbyt wysokich wymagań jak

i przeciąganie procedur oznacza odcięcie firm od finansowania, co może się negatywnie przełożyć na ich kondycję. Dla zdrowia gospodarki banki powinny harmonijnie współpracować z biznesem, a obecna sytuacja pokazuje, że nie wszystko układa się prawidłowo - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. - Rozwiązaniem mógłby być właściwie funkcjonujący system gwarancji i zabezpieczeń dla sektora MSP, który wsparłby rozwój tych firm - dodaje Sokołowski.

Większość przedstawicieli firm biorących udział w badaniu nie odnotowała w ciągu ostatniego roku znaczących zmian we współpracy z bankami. Dla ponad 2/3 z nich nie zmienił się on w żaden sposób w stosunku do 2010 roku.

Tylko 14 proc. badanych stwierdziło, że w minionym roku działania podejmowane przez banki w większym lub mniejszym stopniu przyczyniły się do poprawy jakości świadczonych przez nie usług. Więcej bo 18 proc. badanych stwierdziło, że 2011 rok oznaczał dla nich trudniejsze relacje z tymi instytucjami finansowymi. Dla 14 proc. były one gorsze, a dla 4 proc. pogorszyły się w stopniu zdecydowanym.

- Badanie potwierdza, że mimo szumnych zapowiedzi w zakresie poprawy jakości usług bankowych świadczonych dla polskich przedsiębiorstw, ich poziom pozostaje taki sam. W ułatwieniu kontaktów z instytucjami finansowymi może pomóc firmom budowanie ich wizerunku jako rzetelnych płatników. Dzięki temu osoby prowadzące działalność gospodarczą będą w stanie łatwiej uzyskać dostęp do instrumentów finansowym oferowanych przez banki - podkreśla Sokołowski.

Z badania "Banki w działalności polskiego biznesu" wynika, że:

- największymi trudnościami, na jakie firmy natrafiają w bankach, są stawiane przez nie wymogi oraz długotrwałe procedury;

- w ciągu ostatniego roku ponad 2/3 przedsiębiorców nie odnotowało znaczących zmian we współpracy z bankami.

- - - - -

Badanie "Banki w działalności polskiego biznesu" zostało przeprowadzone w grudniu 2011 r. na reprezentatywnej grupie 1086 przedsiębiorstw, wybranych spośród ponad 40 000 firm, które uczestniczą w programie Rzetelna Firma.

- - - - -

O Rzetelnej Firmie

Rzetelna Firma to program, który promuje uczciwość płatniczą oraz stosowanie wysokich standardów etycznych i dobrych praktyk w działalności gospodarczej. Podstawowym warunkiem kwalifikującym firmę do udziału w programie jest jej weryfikacja w Krajowym Rejestrze Długów i sprawdzenie, czy nie figuruje w nim jako dłużnik. Dzięki temu wiadomo, że jest ona solidnym płatnikiem i co za tym idzie pewnym partnerem w biznesie. Przedsiębiorca posługujący się tytułem Rzetelnej Firmy buduje pozytywny wizerunek swojej firmy i w prowadzeniu biznesu kieruje się zasadami Kodeksu Etycznego Rzetelnych Firm. Program Rzetelnej Firmy jest prowadzony pod patronatem Krajowego Rejestru Długów. W programie uczestniczy w tej chwili ponad 40 000 firm reprezentujących niemal wszystkie branże krajowej gospodarki.

Opr. KM

Pobierz: program do rozliczeń PIT

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bank | wymagać | rzetelna firma | przedsiębiorcy | przedsiębiorca | bańki | wymagania
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »