Największe zagrożenia dla twojej firmy

Liczy się gotówka. To być może truizm, ale w dobrych czasach często się go lekceważy. Wielu przedsiębiorców o konieczności posiadania wystarczających środków w gotówce na wypadek trudnych czasów, przypomina sobie, gdy jest już za późno.

- Główną przyczyną bankructw firm jest wyczerpanie się gotówki - tłumaczy Mary Goodman, prezes Bottom Line Up Enterprises z Arizony, firmy świadczącej doradztwo na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw. Ostatnia brutalna recesja przypomniała nam, że w biznesie sprawdzają się często mało realne scenariusze i to najczęściej w najmniej oczekiwanym momencie. Wygrywają przygotowani, a cała reszta idzie z torbami.

14 największych zagrożeń dla twojej firmy

Pięć typowych błędów finansowych małych firm

10 wskazówek jak targować się o kapitał na rozkręcenie biznesu

10 rzeczy, za które firmy przepłacają

Klucz do zarządzania ryzykiem to nie tylko dostrzegać ciemne chmury, które zbierają się nad nami w tym tygodniu lub miesiącu, ale także przewidywać potencjalne brzydkie dni, które nadejdą za rok, trzy lub nawet pięć lat.

Barometr ryzyka należy wpisać we wszystkie bieżące plany biznesowe. Podstawa to kwartalna, comiesięczna lub cotygodniowa ocena przepływów pieniężnych. - Przedsiębiorcy muszą kontrolować przepływy pieniężne, po to, by mogli dokonać zmian, jak tylko sytuacja zacznie zmieniać się na gorsze - mówi Goodman.

Oprócz śledzenia spraw zasadniczych dla twojej firmy, ważne jest również, by zwracać uwagę na wszystkie czynniki wpływające na gospodarkę - stopy procentowe, poziom inflacji i bezrobocia, zadłużenie konsumentów oraz ceny walut. Ta wiedza pomoże nam podejmować rozsądne decyzje, gdy trzeba będzie zareagować na zmiany i zmodyfikować strategie.

Przedstawiamy sześć dodatkowych zagrożeń dla firm oraz krótki opis sposobów wyeliminowania ich.

Złe zarządzanie przepływami

Przedsiębiorcy często tak bardzo koncentrują się na obsłudze bieżących klientów oraz realizowaniu zamówień, że przestają zauważać sygnały spowolnienia w interesach - tłumaczy Lee Rubin, partner w firmie WheelerRubin, świadczącej doradztwo w zakresie działalności operacyjnej. Tracą kontrolę nad zaległościami i mają na przykład opóźnienia w realizacji zamówień sięgające nawet 90 dni.

Recepta: Reaguj natychmiast, jeżeli zaległości się wydłużają. Zredukuj koszty, by nie wydawać więcej niż zarabiasz. Pomóc może także modyfikacja strategii marketingowej, a także rozszerzenie linii produktów lub zmiana cen. - W obecnej sytuacji gospodarczej nie należy oczekiwać, że problem rozwiąże się przez lepszą sprzedaż - wyjaśnia Rubin.

Złe zarządzanie gotówką

Prezesi często zlecają analizę bilansu swoim dyrektorom finansowym lub zewnętrznym konsultantom. Zrozumienie przepływów pieniężnych w firmie jest jednak kluczem do zrozumienia jej ogólnego stanu fiskalnego. - Zbyt wielu prezesów zrzeka się tej odpowiedzialności i odkrywa pojawienie się problemu z przepływami pieniężnymi, dopiero gdy jest już za późno - mówi Mary Goodman, prezes doradztwa dla firm Bottom Line Up Enterprises.

Recepta: ustal cele i przedziały dla marż brutto i netto. Analizuj swoje finanse, by kontrolować marże. Możesz to robić co tydzień, co miesiąc lub co kwartał. - To łatwy do zauważenia sygnał ostrzegawczy - dodaje Goodman.

Zróżnicowanie źródeł ryzyka

Posiadanie małego grona klientów jest równie niebezpieczne jak posiadanie niewielkiego wyboru po stronie sprzedawców. Sprzedawcy mogą zbankrutować lub zdecydować się podnieść ceny do takiego poziomu, że zabije to nasze zyski. Nigdy nie dopuszczajmy więc, żeby więcej niż 80 proc. zamówień pochodziło od jednego sprzedawcy. Taki poziom zależności naraża naszą firmę na ryzyko.

Recepta: porównaj oferty. Nawet jeżeli nie chcesz korzystać z kilku dostawców, to sprawdź alternatywne źródła i zapoznaj się z ich warunkami i cenami. A gdy potrzebne ci rzeczy produkuje tylko jeden dostawca, rozejrzyj się za firmami, z którymi mógłbyś nawiązać współpracę, by obecnej bazie klientów zaoferować usługi dodatkowe. Firma informatyczna, która sprzedaje firmom usługi zarządzania komputerami osobistymi, pracuje na ogół z jednym dostawcą oprogramowania. Taka firma mogłaby więc pomyśleć o sprzedaży tym samym klientom szerszej gamy usług - ochrony antywirusowej, zabezpieczeń wyszukiwarek internetowych oraz dostępu szerokopasmowego. Oprogramowanie wykorzystywane do świadczenia takich usług mogłoby pochodzić od różnych dostawców.

Zwodnicze należności

Co może być gorszego od nie złapania zlecenia? Zrealizowanie zlecenia i nie dostanie zapłaty. Niemal każda firma ma zaległe lub nieściągalne rachunki. Goodman tłumaczy, że należy zrozumieć, jak bardzo zwodnicza może być pozycja "należności".

Recepta: monitoruj sytuację swoich klientów. Dzwoń do nich, jak tylko spóźniają się z płatnością. Wypracuj sposoby rozpoznawania, kiedy klient zaczyna zalegać z płatnościami, by albo wysłać zaległy rachunek do firmy windykacyjnej lub prawnika, albo odpisać go. W księgach umieść pozycję "płatności pod znakiem zapytania", by wiedzieć, jakie kwoty będziesz musiał ściągnąć.

Ryzyko kredytowe

Trwają trudności wynikające z kryzysu kredytowego. Jak podaje amerykańskie zrzeszenie małych przedsiębiorstw, Small Business Association, liczba gwarantowanych przez rząd pożyczek spadła w 2009 r. o 36 proc.

Recepta: nieskazitelny bilans. To, że dostałeś kredyt nie znaczy, że musisz go przejeść. - Dbaj o niego, tak jakby to były twoje ostatnie grosze - radzi Tod Coseland, prezes portalu pośredniczącego w handlu walutami Interbank FX z Utah. Jeżeli tradycyjni kredytodawcy stają się zbyt kapryśni, sprawdź alternatywne (choć droższe) opcje finansowania, np. factoring. Więcej informacji na temat szybkiego pozyskiwania gotówki znajdziecie w artykule "Jak obecnie pozyskiwać gotówkę".

Ryzyko prawne

Może się zdarzyć, że ktoś nas pozwie z powodu nieprawdziwych danych, wadliwych produktów lub niebezpiecznych warunków pracy. Amerykańska instytucja badająca ochronę danych personalnych, Identity Theft Resource Center, podaje, że od 1 czerwca 2010 r. amerykańskie firmy naruszyły bezpieczeństwo danych 292 razy, narażając na ryzyko niemal 7,4 mln dokumentów

Recepta: ustanów standardy i procedury regulujące wszystko od produkcji po ewidencjonowanie i technologię. - Nasi pracownicy korzystają z wielopoziomowych procesów weryfikacji oprogramowania oraz analiz jakości obsługi klienta, by na bieżąco weryfikować informacje kredytowe w związku z naszymi zamówieniami - mówi Susan Barone, prezes AlwaysForMe.com, producenta bielizny z Nowego Jorku. - Klienci mówią nam, że doceniają dodatkowe środki ostrożności, jakie podejmujemy, by zapewnić bezpieczeństwo informacji kredytowych.

10 wskazówek i pułapek związanych z przygotowaniem dobrego biznesplanu

Maureen Farrell, Chavon Sutton i Brett Nelson

Forbes
Dowiedz się więcej na temat: firma | e-recepta | zagrożeni | twoje | partner | firmy | ryzyko
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »