Jak rozliczyć drobne umowy zlecenie?

Przez drobne umowy zlecenie rozumie się takie umowy, których kwota należności jest relatywnie niska. Od tej kwoty zależy bowiem sposób ich opodatkowania na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Kwestie ta reguluje art. 30 ust 1 pkt 5a ustawy i PIT.

Przez drobne umowy zlecenie rozumie się takie umowy, których kwota należności jest relatywnie niska. Od tej kwoty zależy bowiem sposób ich opodatkowania na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Kwestie ta reguluje art. 30 ust 1 pkt 5a ustawy i PIT.

Rozliczanie drobnych umów do końca 2010 r.

Do dnia 31 grudnia 2010 roku zasady rozliczania drobnych umów były następujące. Płatnik zobowiązany był potrącić podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu wynikającego z takiej umowy o ile kwota należności określona w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędąca pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200zł.Pobrany podatek jest podatkiem ostatecznym niepodlegającym rozliczeniu w rocznym zeznaniu podatku dochodowego.

Należy również zwrócić uwagę na fakt, że podatek pobierany jest od pełnej kwoty należności, na jaką opiewa umowa zlecenie. Przychód nie może zostać pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, a także o kwotę składki zdrowotnej.

Reklama

Jeżeli kwota 200zł zostałaby przekroczona, obowiązek pobrania ryczałtu nie dotyczy płatnika. Wtedy należy rozliczyć taka umowę na zasadach ogólnych, to znaczy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania przychodu. Płatnik zobowiązany także będzie do wystawienia informacji PIT-11 i przesłania jej zleceniobiorcy do końca lutego roku następnego.

Rozliczanie drobnych umów od 1 stycznia 2011 r.

Od 1 stycznia 2011 roku przepis ten został uproszczony. Obecnie płatnik może potrącać ryczałt od każdej pojedynczej umowy opiewającej na kwotę do 200 zł. Nie ma już bowiem odniesienia do miesięcznego limitu wysokości przychodu dotyczącego danego zleceniobiorcy. Limit ten związany jest z każdą poszczególną zawartą umową. Oznacza to, że w sytuacji, gdy zleceniobiorca podpisze w miesiącu kilka umów zlecenie z tym samym podmiotem, zleceniodawca będzie mógł potrącić ryczałt od każdej z nich, która nie opiewa na kwotę wyższą niż 200 zł.

Kiedy nie można stosować ryczałtu

Warto jednakże pamiętać, że opisanej wyżej zasady nie można stosować w stosunku do umów, które zostały zawarte w stawkach godzinowych lub też zależnych od ilości wykonanej pracy. Wynika to z faktu, że tego typu umowy nie określają żadnej konkretnej kwoty należnej za wykonanie zlecenia.

Po za tym zasad tych nie można stosować w stosunku do pracowników płatnika. W przepisach jest mowa wyłącznie o zleceniobiorcach, którzy nie są pracownikami płatnika.

Dominik Mędrzycki

księgowy Tax Care

Tax Care S.A.
Dowiedz się więcej na temat: umowy zlecenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »