Gdzie można się podpisywać elektronicznie?

Liczba wydanych w Polsce certyfikatów kwalifikowanych dla podpisu elektronicznego zbliża się do 1 mln, wciąż jednak panuje przekonanie, że jest to rozwiązanie dla księgowych i urzędników, a przedsiębiorcy trzymają się tradycyjnych rozwiązań. Tymczasem możliwości wykorzystania e-podpisu w biznesie są bardzo szerokie i rosną z miesiąca na miesiąc.

Bezpieczny podpis elektroniczny funkcjonuje w polskim prawie w formie zrównującej cyfrową sygnaturę z jej odręcznym odpowiednikiem już od ponad 10 lat. W tym czasie rozwiązanie zdobyło sobie rzesze zarówno zadowolonych użytkowników, jak i przeciwników.

- Wśród głosów krytycznych wiodą zarzuty mówiące o wygórowanej cenie i małej liczbie zastosowań podpisu elektronicznego w Polsce.

Tymczasem certyfikat kwalifikowany to koszt zaczynający się już od ok. 200 zł rocznie na start i ok. 90 zł w przypadku odnowienia, a rosnąca liczba możliwości zastąpienia tradycyjnej dokumentacji elektroniczną pozwala na znaczne oszczędności w prowadzeniu przedsiębiorstwa - mówi Tomasz Litarowicz, Dyrektor Obszaru Biznesowego Podpis Elektroniczny Unizeto Technologies.

Reklama

Urzędy bez kolejek, druków i poczty

Na przestrzeni ostatnich lat wzrosły możliwości komunikacji firm z jednostkami administracji publicznej. Dla biznesu niezależnie od jego wielkości korzystne będzie przede wszystkim przesyłanie korespondencji drogą elektroniczną do ZUS-u poprzez aplikację Płatnik wymagającą e-podpisu, składanie deklaracji do Urzędu Skarbowego poprzez e-Deklaracje oraz do Urzędu Celnego, np. deklaracji podatku akcyzowego poprzez system e-Zefir.

Wśród innych ciekawych zastosowań e-podpisu warto wymienić możliwość kontaktów online z GIODO czy PARP, gdzie można składać drogą elektroniczną wnioski o dotacje unijne. Co więcej - pod koniec ub.r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) wydał orzeczenie decydujące, że można używać podpisu elektronicznego w kontaktach z sądami administracyjnymi, co znacznie usprawnia realizację formalności ze strony przedsiębiorców.

Zaufane relacje biznesowe

Podpis elektroniczny to wbrew przyjętym przekonaniom nie tylko kontakty z administracją publiczną. To przede wszystkim wygodne i bezpieczne narzędzie do prowadzenia wiarygodnych relacji biznesowych online. E-podpisu można używać do weryfikacji kontaktów zarówno z partnerami, jak i z klientami. Dobrym przykładem jest e-faktura.

Dzięki podpisowi elektronicznemu można łatwo spełnić ustawowe wymogi dotyczące wystawiania faktur w wersji cyfrowej. Innym zastosowaniem oszczędzającym wiele czasu jest możliwość zawierania umów cywilno-prawnych poprzez złożenie sygnatury z wykorzystaniem e-podpisu. Co więcej - współcześnie w codziennej korespondencji e-mail istnieje wiele możliwości podszywania się pod nadawcę. Opatrzenie przesyłanego załącznika podpisem elektronicznym pozwala odbiorcy na prostą weryfikację autentyczności danego dokumentu.

Podpis elektroniczny z roku na rok zdobywa sobie coraz większe grono użytkowników. Nie dzieje się to z zawrotną szybkością, ale możemy obserwować stały wzrost zainteresowania tym narzędziem. Rosnąca liczba możliwości zastosowania e-podpisu i ułatwienia technologiczne, takie jak aplikacje na urządzenia mobilne, powinny jeszcze bardziej spopularyzować to rozwiązanie.

Dowiedz się więcej na temat: e-administracja | GIODO | podpis elektroniczny | e-biuro
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »