Finansowe korzyści z zatrudniania bezrobotnych

Zatrudnienie bezrobotnego może oznaczać dla przedsiębiorcy wymierne korzyści finansowe. Specjalna oferta urzędów pracy dotyczy tych bezrobotnych, którzy znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, są to np. osoby po 50. roku życia. Dlatego planując wzrost zatrudnienia w firmie, warto poszukać pracowników wśród zarejestrowanych osób bezrobotnych.


Jednorazowa refundacja składek

Przyjęcie do pracy osoby bezrobotnej może skutkować dla przedsiębiorcy jednorazową refundacją poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w związku z jej zatrudnieniem. Może ona nastąpić w wyniku umowy zawartej przez starostę z pracodawcą. Przy czym o taką refundację pracodawca będzie mógł ubiegać się tylko, jeżeli zatrudniał skierowanego bezrobotnego w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres co najmniej 12 miesięcy i po upływie tego okresu dalej będzie go zatrudniał. Całkowita kwota refundowanych składek nie może przekroczyć 300 proc. wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. 4158 zł (minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi od 1 stycznia 2011 r. - 1386 zł).

Reklama


Korzyści z organizacji prac interwencyjnych

Możliwość zmniejszenia kosztów związanych z zatrudnianiem dają prace interwencyjne. Oznaczają one zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę, które następuje w wyniku umowy zawartej ze starostą i ma na celu wsparcie osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy (patrz ramka).

Przykładowo ten pracodawca, który zobowiąże się zatrudnić w ramach prac interwencyjnych na okres do sześciu miesięcy skierowanych bezrobotnych, może otrzymać zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne tych pracowników. Wysokość takiego zwrotu określa umowa zawierana pomiędzy starostą a pracodawcą. Przyjmuje się jednak, iż nie może ona przekroczyć kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty zasiłku obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

Jeżeli okres zatrudnienia będzie dłuższy, a bezrobotni będą należeć do ściśle określonej grupy, inna będzie podstawa takiej refundacji.


Zatrudnianie bezrobotnych 50+

Starosta może skierować bezrobotnych, powyżej 50. roku życia, do wykonywania pracy w ramach prac interwencyjnych przez okres do 24 miesięcy oraz dokonywać refundacji poniesionych przez pracodawcę kosztów na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne.

Jeżeli do pracy w ramach prac interwencyjnych są kierowani bezrobotni, którzy:

  • spełniają warunki konieczne do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego - refundacja jest przyznawana w wysokości do 80 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia,
     
  • nie spełniają warunków koniecznych do uzyskania świadczenia przedemerytalnego - refundacja jest przyznawana w wysokości do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.


Bezrobotny może odbywać staż, przygotowanie zawodowe lub wykonywać prace interwencyjne u przedsiębiorcy niezatrudniającego pracownika na zasadach przewidzianych dla pracodawców.


Jeśli po zakończeniu prac interwencyjnych pracodawca zdecyduje się zatrudniać bezrobotnego przez okres dalszych sześc miesięcy i po upływie tego okresu dalej będzie go zatrudniać w pełnym wymiarze czasu pracy, może otrzymać od starosty jednorazową refundację wynagrodzenia w wysokości uprzednio uzgodnionej, nie wyższej jednak niż 150 proc. przeciętnego wynagrodzenia, tj. 5157,32 zł (przeciętne miesięczne wynagrodzenie w IV kwartale 2010 r. wyniosło 3438,21 zł).


Przygotowanie do zawodu

Przedsiębiorcy, którzy chcą przyjąć do pracy bezrobotnych w ramach przygotowania zawodowego dorosłych lub praktycznej nauki zawodu również mogą liczyć z tego tytułu na preferencje finansowe.

Inflacja, bezrobocie, PKB - zobacz dane z Polski i ze świata w Biznes INTERIA.PL

Uczestnikowi przygotowania zawodowego dorosłych przysługuje stypendium wypłacane przez starostę. Natomiast pracodawca może otrzymać refundację wydatków poniesionych na bezrobotnego niezbędnych do realizacji programu przygotowania zawodowego dorosłych. Refundacja ta może wynieść do 2 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za każdy pełny miesiąc realizacji programu.

Oprócz tego pracodawcy przysługuje jednorazowa premia po zakończeniu tej formy aktywizacji, jeżeli skierowany przez starostę uczestnik przygotowania zawodowego dorosłych ukończył program praktycznej nauki zawodu dorosłych lub przyuczenia do pracy dorosłych i zdał egzamin np. czeladniczy. Premia przyznawana jest w wysokości 400 zł za każdy pełny miesiąc programu zrealizowanego dla skierowanego uczestnika.


Stypendium dla stażysty od starosty

Korzystając z ofert urzędów pracy przedsiębiorca może również zdecydować się na przyjęcie osoby bezrobotnej bez nawiązywania z nią stosunku pracy. Taką możliwość daje instytucja stażu. W ramach stażu można przyjąć na okres sześciu miesięcy każdego bezrobotnego znajdującego się w szczególnej sytuacji na rynku pracy. W przypadku tych bezrobotnych, którzy nie ukończyli 25. roku życia, staż może wynieść nawet 12 miesięcy. Pracodawca w trakcie jego trwania nie ponosi kosztów związanych z wynagrodzeniem stażysty, bowiem bezrobotnemu w okresie odbywania stażu przysługuje stypendium w wysokości 120 proc. kwoty zasiłku, który wypłaca mu starosta, tj. 890,40 zł (teraz zasiłek dla bezrobotnych wynosi 742,10 zł).

Bezrobotni znajdujący się w szczególnej sytuacji na rynku pracy:

  • do 25. roku życia,
     
  • długotrwale albo po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego lub kobiety, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka,
     
  • powyżej 50. roku życia,
     
  • bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego,
     
  • samotnie wychowujący co najmniej jedno dziecko do 18. roku życia,
     
  • którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia,
     
  • niepełnosprawni.

Podstawa prawna

Ustawa z  20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.)


autorka: Marta Stefanowicz-Wasilewska
Gazeta Podatkowa nr 43 (771) z 2011-05-30

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: życia | bezrobotny | bezrobotni
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »