W banku lepszy ekran niż okienko?

Bankowość internetowa powoli przekracza progi małych i średnich firm. Jednak większość przedsiębiorców ciągle woli wykonywać operacje bankowe przy okienku niż przed ekranem komputera.

Bankowość internetowa powoli przekracza progi małych i średnich firm. Jednak większość przedsiębiorców ciągle woli wykonywać operacje bankowe przy okienku niż przed ekranem komputera.

Korzyści wynikające z bankowości internetowej są przekonywające - stały dostęp do rachunku bankowego niezależnie od czasu i miejsca, niższe opłaty za wykonywanie operacji bankowych, wysoki poziom bezpieczeństwa i komfort. Mimo to znaczna grupa przedsiębiorców nie wyobraża sobie całkowitej obsługi rachunku przez internet.

- Przyczyną jest bariera psychologiczna. Znaczna część przedsiębiorców jest ciągle na bakier z nowymi technologiami i usługami. Bankowość internetowa, która rozwija się od wielu lat, oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Wygoda i oszczędności w porównaniu z tradycyjnym modelem obsługi w banku są nieporównywalnie wyższe - mówi Andrzej Piotrowski, dyrektor Instytutu Gospodarki w Centrum im. Adama Smitha.

Niewykorzystane zalety

Dostęp do rachunku bankowego przez internet oferuje na ogół aktualny podgląd salda, historii, możliwość zlecania przelewów (w tym do urzędu skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych), zdefiniowania poleceń zapłaty, otworzenia lokat czy złożenia wniosków o wydanie kart płatniczych lub kredytu. Czasami występuje także możliwość zawarcia polis ubezpieczeniowych. Dla przedsiębiorców istotną przewagą bankowości internetowej nad tradycyjną może być rozbudowany dostęp do historii rachunku umożliwiający szybkie wyszukiwanie transakcji lub ich sortowanie po zdefiniowaniu określonych kryteriów (np. data, wielkość, rodzaj uznania lub obciążenia rachunku).

- Niewielka część przedsiębiorców potrafi wykorzystywać choćby część opcji dostępnych w systemach bankowości internetowej. Większość ogranicza się do wykonywania najprostszych czynności, jak sprawdzenie salda czy złożenia zleceń przelewów. Problem tkwi prawdopodobnie w niskim poziomie edukacji technicznej - tłumaczy przedstawiciel jednego z największych banków.

Poszukiwanie klienta

W bankowości detalicznej około 30 proc. wszystkich posiadaczy rachunków bankowych wykorzystuje bankowość internetową do wykonywania operacji bankowych lub choćby sprawdzania salda i historii. Daje to łącznie ok. 5 mln użytkowników. Niekwestiowanymi liderami segmentu bankowości elektronicznej wśród klientów detalicznych są BRE Bank (mBank, Multibank) oraz PKO BP (wraz z Inteligo).

Oba banki posiadają już ponad milion klientów bankowości internetowej i najszybciej zwiększają ich liczbę. Pozostałe miejsca należą do banków Pekao SA, BZ WBK i BPH.

W przypadku małych i średnich firm obraz rynku nie jest już tak klarowny. Banki niechętnie dzielą się informacjami dotyczącymi obsługi klientów biznesowych.

Spekulować można jednak, że wśród najmniejszych przedsiębiorców grupa liderów rynkowych jest podobna jak w bankowości elektronicznej. Na uznanie ze strony przedsiębiorców mogą liczyć zwłaszcza mBank (należy do BRE Banku) oraz Inteligo (należy do PKO BP), które stały się symbolem bankowości internetowej w Polsce i posiadają jedne z najciekawszych ofert na rynku. Banki chcą walczyć o ten segment rynku.

- W przyszłym roku zamierzamy rozszerzyć ofertę kredytową dla mikrofirm. Chodzi m.in. o kredyt odnawialny i kartę typu charge. Obecnie obsługujemy 126 tys. rachunków mBiznes wykorzystywanych przez przedsiębiorców - mówi Paulina Rutkowska z mBanku.

Poszerzanie oferty

Bankowość internetowa z założenia generuje oszczędności. Wiele banków (np. mBank, Lukas Bank, Volkswagen Bank direct) nie pobiera opłat za otworzenie i prowadzenie rachunków bankowych. Przelewy do urzędu skarbowego czy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą być darmowe, a inne kosztować np. 1 zł.

Trzeba jednak pamiętać, że banki pozwalają oszczędzać, jeśli klient potrafi samodzielnie wykorzystywać bankowość internetową do przeprowadzania operacji, w przypadku ich zlecania w oddziałach czy telefonicznie opłaty są już dostosowane do realiów rynkowych. Wadą dla przedsiębiorców może być również "wirtualność" części banków, które nie posiadają oddziałów.

Uniemożliwia to w praktyce szybkie wpłacanie gotówki czy wypłatę znacznych kwot. Operacje gotówkowe (realizowane za pośrednictwem innych banków lub placówek pocztowych) są obarczone większymi prowizjami.

Rachunek bankowy z obsługą przez internet to tylko jeden z szerokiej gamy produktów finansowych dostępnych na polskim rynku. Dla przedsiębiorców otwartych na nowe usługi, trendy i chcących lepiej zarządzać finansami dostępne są produkty inwestycyjne (np. jednostki funduszy, papiery wartościowe). Bankowcy i analitycy są przekonani, że przedsiębiorcy w końcu zrozumieją, że od nowych technologii odwrotu już nie ma. Szczególnie tych, które ułatwiają życie.

Czym jest bankowość elektroniczna Bankowość elektroniczna
(e-banking) jest formą usług oferowanych przez niektóre banki, polegającą na umożliwieniu klientowi dostępu do jego rachunku za pośrednictwem komputera bądź innego urządzenia elektronicznego, np. telefonu i łącza telekomunikacyjnego. W zależności od banku i wykorzystywanego oprogramowania, może ona pozwalać jedynie na bierny wgląd w stan konta i ewentualne uzyskanie ogólnych informacji na temat usług banku (np. oprocentowanie lokat), bądź również na aktywne dokonywanie operacji na rachunkach, takich jak przelewy, zakładanie lokat, czy zamawianie czeków). Jednym z rodzajów bankowości elektronicznej jest tzw. bankowość internetowa, które umożliwia dostęp do rachunku bankowego przy wykorzystaniu technologii przeglądarek internetowych.

Reklama

Marcin Kuśmierz

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: bank | bankowość | mBank | okienko | bankowość internetowa | internet | ekrany | operacje | ekran
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »