Jak zmienić dostawcę?

Urząd Regulacji Energetyki przedstawia krok po kroku, jakie działania trzeba podjąć, żeby zmienić dostawcę energii.

Urząd Regulacji Energetyki przedstawia krok po kroku, jakie działania trzeba podjąć, żeby zmienić dostawcę energii.

1. Analiza opłacalności zmiany sprzedawcy energii elektrycznej

- Jakie są korzyści i oszczędności?

- Jakie są warunki obecnie podpisanych umów cywilno-prawnych?

2. Decyzja o zmianie sprzedawcy, podpisanie umowy z nowym sprzedawcą

CO NOWY SPRZEDAWCA ZREALIZUJE ZA NAS W NASZYM IMIENIU*:

A. Wypowiedzenie umowy staremu sprzedawcy

B. Podpisanie umowy z naszym OSD (operatorem systemu dystrybucyjnego)

C. Zgłoszenie do OSD zawierające**:

a) określenie stron nowej umowy sprzedaży,

Reklama

b) termin obowiązywania umowy,

c) planowane ilości dostaw energii,

d) określenie podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie handlowe (najczęściej będzie nim nowy sprzedawca).

*kroki te może także wykonać firma/instytucja

**w niektórych przypadkach nowy sprzedawca z upoważnienia

3. Dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych (liczników energii)oraz

4. Rozliczenie się ze starym sprzedawcą.

Czynności wykonywane przez OSD i starego sprzedawcę energii.

W dniu zmiany sprzedawcy OSD zobowiązany jest dokonać odczytu układu pomiarowego (w terminie do 5 dni roboczych). Odczyt jest przekazywany przez OSD staremu i nowemu sprzedawcy do 5 dnia następnego miesiąca. Na tej podstawie otrzymamy fakturę końcową.

1. Odbiorca dokonuje wyboru sprzedawcy i zawiera umowę sprzedaży.

Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży z dotychczasowym sprzedawcą - takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość sprzedaży.

Odbiorca może zapytać nowego sprzedawcę o możliwość zawarcia umowy kompleksowej (zamiast dwóch umów - umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług dystrybucji)

2. Odbiorca wypowiada obowiązującą dotychczas umowę sprzedaży

W przypadku pierwszej zmiany odbiorca wypowiada zazwyczaj tzw. umowę kompleksową, czyli obejmującą zarówno warunki sprzedaży energii elektrycznej, jak i świadczenia usługi dystrybucji.

3. Odbiorca zawiera umowę o świadczenie usługi dystrybucji

Po wypowiedzeniu umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży z wybranym sprzedawcą, odbiorca zawiera z operatorem systemu dystrybucyjnego umowę o świadczenie usług dystrybucji. Umowa ta wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej. Istotne jest, że nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji odbiorca może zawrzeć na czas nieokreślony. W takim przypadku nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne jej zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.

4. Odbiorca informuje operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą

Zgłoszenie odbywa się z wykorzystaniem formularza udostępnianego przez operatora systemu dystrybucyjnego (m.in. na stronie internetowej operatora).

5. Ewentualne dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych (liczników)

W zależności od wielkości zużycia energii zmiana sprzedawcy może wymagać dostosowania układu pomiarowo - rozliczeniowego. Koszty dostosowania układu ponosi właściciel układu, którym w przypadku odbiorców w gospodarstwie domowym jest operator systemu dystrybucyjnego.

6. Odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą

W przypadku liczników bez transmisji danych odczyt taki może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu 5 dni roboczych po zmianie sprzedawcy. Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy - na tej podstawie dokonywane jest rozliczenie końcowe.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: krok po kroku | energetyki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »