Biedronka wyłączy oświetlenie poza godzinami pracy sklepu i towarowania

Jeronimo Martins, właściciel sieci sklepów Biedronka, przygotował dla swoich pracowników specjalne wytyczne dotyczące oszczędzania energii w placówkach - czytamy w portalu wiadomoscihandlowe.pl. Oświetlenie sklepów ma być wyłączone poza godzinami pracy i towarowania, a oświetlenie parkingów i logotypów zewnętrznych ma działać tylko po zmroku. Co jeszcze szykuje sieć?

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Racjonalne wykorzystywanie zasobów energetycznych jest niezwykle ważne dla sieci sklepów Biedronka. Wprawdzie jako główny powód oszczędności spółka zarządzająca sklepami podaje odpowiedzialne korzystanie z energii w ramach odpowiedzialności społecznej i strategii zrównoważonego rozwoju, ale dyskonter robi to właśnie w chwili, kiedy przedsiębiorcy szczególnie odczuwają wzrost kosztów spowodowanych dotkliwymi podwyżkami.

Reklama

Wytyczne dla 80 tys. pracowników sieci Biedronka

Celem wdrażanego właśnie programu jest optymalne wykorzystanie energii w sklepach. Dla pracowników Jeronimo Martins spółka przygotowała specjalne wytyczne. Oto główne zasady energooszczędności w Biedronkach:

  • oświetlenie w sklepach sieci działa w godzinach pracy sklepów, w czasie towarowania jest przygaszane, a oświetlenie parkingów i logotypów zewnętrznych działa tylko po zmroku;
  • oświetlenie jest wyłączone poza godzinami pracy sklepu i towarowania;
  • kierownicy placówek otrzymali zalecenie wyłączania oświetlenia w biurach, stołówkach, toaletach i sanitariatach, gdy nie są używane;
  • systemy wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania będą działały w godzinach pracy sklepów w oparciu o ustalone parametry grzania i chłodzenia;
  • drzwi regałów chłodniczych i mroźni pozostają zamknięte, gdy nie są używane.

Natalia Rompska-Żuk, menedżerka ds. zarządzania energią w sieci Biedronka wyjaśnia, że w dobie rekordowych wzrostów cen energii elektrycznej i gazu oraz międzynarodowych inicjatyw oszczędzania energii sieć stawia na energooszczędność i wdraża program efektywności energetycznej pod hasłem "Dobra energia - oszczędzanie mamy w planie!".

- Głównym założeniem programu jest racjonalne i efektywnie wykorzystanie energii, dzięki czemu nasze sklepy będą także bardziej przyjazne środowisku. Przygotowaliśmy dla pracowników wytyczne oraz dedykowane szkolenia, które określają konkretne zachowania, wskazówki oraz standardy efektywnego wykorzystania energii w Biedronkach, a także wprowadziliśmy szereg technicznych optymalizacji. Warto wiedzieć, że zmiana przyzwyczajeń w używaniu energii pozwala ograniczyć jej koszty od 5 do 15 proc. rocznie - mówi.

Biedronka wdraża plan oszczędzania energii

Wewnętrzne zalecenia dla kierowników sklepów są kolejnym etapem optymalizacji zużycia energii przez Biedronkę. Pierwszym krokiem były remonty sklepów i wymiana wyposażenia starszego typu.

"Już od wielu miesięcy we wszystkich nowych i odnawianych sklepach montowane są o 45 proc. bardziej energooszczędne, zamykane chłodziarki i zamrażarki, oświetlenie LED, instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, specjalnie izolowane są dachy i ściany. W wyniku remontów sklepów w 2021 roku sieć zaoszczędziła 813 megawatów energii" - czytamy w komunikacie spółki.

Sieć dodaje, że każdorazowo w czasie prac remontowych w Biedronkach montowane są także nowoczesne systemy BMS, których pracę można ustawić zgodnie z harmonogramem uwzględniającym godziny otwarcia sklepu i analizę zużycia mediów. Takie rozwiązanie pozwala na inteligentne zarządzanie urządzeniami technicznymi.

W 2019 roku sieć rozpoczęła instalacje pierwszych paneli fotowoltaicznych zlokalizowanych przy sklepach. Obecnie ma 118 takich instalacji, a panele fotowoltaiczne są montowane na dachach kolejnych placówek.

Zgodnie z deklaracjami sieci Biedronka, w planach jest rozwój fotowoltaiki i implementacja tego zielonego źródła energii do miksu energetycznego spółki. W czerwcu br. Biedronka zawarła umowę, w wyniku której do końca 2025 r. 2 tys. sklepów zostanie wyposażone w instalacje fotowoltaiczne, a do końca br. zostanie zamontowane przynajmniej 500 nowych kompletnych instalacji. Średnio na każdym dachu umieszczonych zostanie 110 paneli.

Biedronka przeszkoli w zakresie energooszczędności wszystkich pracowników. Z poniższego tweeta wynika, że ma co robić.

Zobacz również:

wiadomoscihandlowe.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »