Świadectwo pracy. Jak powinno wyglądać i kto je wydaje?

Świadectwo pracy to oficjalny dokument wystawiany przez pracodawcę, który zawiera najważniejsze informacje dotyczące zatrudnienia. Obowiązkowo musi on zostać wydany wszystkim pracownikom, którzy byli zatrudnieni na podstawie stosunku pracy. Co powinno zawierać świadectwo pracy? Co zrobić, jeśli pracodawca nie wydał świadectwa pracy?


Czym jest świadectwo pracy i kiedy jest potrzebne?

Świadectwo pracy to dokument wydawany przez pracodawcę osobom, które pozostawały zatrudnione na podstawie stosunku pracy: na czas nieokreślony, określony oraz na okres próby. Zawiera ono ogólne informacje dotyczące zatrudnienia na danym stanowisku. Świadectwa pracy nie zawiera zaś subiektywnej oceny pracownika.

Zasady dotyczące wystawiania, korygowania oraz treści świadectwa pracy wynikają z przepisów Kodeksu pracy, oraz z rozporządzeń ministra rodziny, pracy i polityki społecznej. Stosowanie do treści przepisów pracodawca ma obowiązek wystawienia świadectwa pracy każdemu pracownikowi, który pracował w oparciu o umowę o pracę.

Reklama

Do czego potrzebne jest świadectwo pracy?

  • do podjęcia pracy u nowego pracodawcy,
  • do obliczenia stażu pracy,
  • do starań o emeryturę w ZUS,
  • do określenia wymiaru urlopu wypoczynkowego,
  • do otrzymania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy,
  • do wnioskowania o zasiłek dla bezrobotnych z urzędu pracy w sytuacji nieznalezienia pracy.

Co musi znaleźć się w świadectwie pracy?

Treść świadectwa pracy regulowana jest przez przepisy i zgodnie z nimi powinno ono zawierać informacje, takie jak:

  • oznaczenie pracodawcy,
  • data i miejscowość przygotowania dokumentu,
  • dane pracownika (imię i nazwisko, data urodzenia, imiona rodziców),
  • dane podmiotu zatrudniającego,
  • okres i wymiary zatrudnienia,
  • rodzaj wykonywanej pracy,
  • sposób ustania stosunku pracy,
  • informacje o skróconym okresie wypowiedzenia,
  • wykorzystany urlop wypoczynkowy,
  • informacje o skorzystaniu z urlopu bezpłatnego,
  • informacje o m.in. wykorzystanym urlopie rodzicielskim i ojcowskim, urlopie wychowawczym i innych urlopach dodatkowych,
  • pozostałe informacje o m.in. okresach nieskładkowych, zajęciu wynagrodzenia, czynnej służbie wojskowej, zwolnieniach od pracy itp.,
  • podpis osoby uprawnionej.

Termin wydania świadectwa pracy

W momencie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu, kiedy ma miejsce ustanie stosunku pracy, czyli w ostatnim dniu formalnej pracy pracownika. Pracodawca może wręczyć świadectwo pracy pracownikowi osobiście lub przez osobę upoważnioną.

Jeżeli pracodawca z różnych przyczyn nie może dostarczyć pracownikowi świadectwa pracy w tym terminie, ma on 7 dni na to, by wysłać je do pracownika drogą pocztową.

Co jeśli pracodawca nie wyda pracownikowi świadectwa pracy?

Jeżeli pracodawca w ustawowym terminie nie wyda pracownikowi świadectwa pracy, wówczas w celu otrzymania świadectwa, pracownik może wnieść skargę do Sądu Pracy i dochodzić dokumentu na drodze sądowej.

W przypadku niewydania świadectwa pracy w terminie pracownik ma również prawo starać się o odszkodowanie w związku z naprawieniem szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie dokumentu. Odszkodowanie będzie wówczas przysługiwać w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania pracownika bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.

Aby jednak pracownik otrzymał odszkodowanie, musi on wykazać związek między pozostawaniem bez pracy i niewydaniem w terminie świadectwa pracy lub wydaniem świadectwa z błędami, co uniemożliwiło mu podjęcie nowej pracy.

Błędy w świadectwie pracy - jak je skorygować?

Jeżeli w świadectwie pracy pracownik zauważył błędy, może on zwrócić się do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy w terminie 14 dni od dnia, w którym je otrzymał. Pracodawca natomiast w ciągu 7 dni od otrzymania wniosku ma obowiązek wydania nowego świadectwa lub zawiadomienia pracownika o negatywnym rozpatrzeniu wniosku.

Jeśli pracodawca w ciągu 7 dni od otrzymania wniosku, nie odniesie się do niego, wtedy pracownik ma prawo wnieść sprawę do sądu. Gdy na drodze sądowej okaże się, że pracodawca popełnił błędy w świadectwie pracy, wówczas pracownik będzie mógł starać się o odszkodowanie za wydanie błędnego świadectwa pracy. 

WG

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: praca | świadectwo pracy | pracodawca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »