Stawka VAT przy wewnątrzwspólnotowej

Podatnik, który przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów chce zastosować 0% stawkę podatku od towarów i usług, musi posiadać oryginalne dokumenty potwierdzające wywóz towarów z kraju. Dokumenty te nie mogą być zastąpione innymi dokumentami, ani przyjąć formy dokumentów przesłanych faksem lub drogą elektroniczną.

Podatnik, który przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów chce zastosować 0% stawkę podatku od towarów i usług, musi posiadać oryginalne dokumenty potwierdzające wywóz towarów z kraju. Dokumenty te nie mogą być zastąpione innymi dokumentami, ani przyjąć formy dokumentów przesłanych faksem lub drogą elektroniczną.

Na takim stanowisku stanęła Izba Skarbowa w Warszawie, która w decyzji z dnia 9 maja 2008 r. (nr 1401/PV-II/4407/14-11/07/EN/PV-I), rozstrzygnęła czy warunki do zastosowania 0 % stawki podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów są spełnione także w sytuacji, gdy podatnik dysponuje jedynie dokumentami przesłanymi faksem lub drogą elektroniczną. Niezbędnym warunkiem do objęcia danej dostawy wyżej wymienioną stawką uprzywilejowaną jest posiadanie przez podatnika, przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres dowodów, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego, innego niż terytorium kraju.

Reklama

Dowodami takimi są następujące dokumenty: dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika bądź spedytora odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, kopia faktury, a także specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku, jeżeli potwierdzają one łącznie dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju. W przypadku gdy wymienione dokumenty nie potwierdzają jednoznaczne dostarczenia do nabywcy towarów, dowodami mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, a mianowicie korespondencja handlowa z nabywcą, dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu, dokument potwierdzający zapłatę za towar, dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju.

W przedmiotowej decyzji Izba Skarbowa wyraźnie zwraca uwagę na fakt, iż dokumenty wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług posiadają ustaloną przepisami prawa formę, przez którą to potwierdzają w sposób jednoznaczny zarówno tożsamość towarów będących przedmiotem transakcji i wywozu, jak również podmioty będące stronami wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sam fakt dokonania wywozu towarów. W związku z tym nie mogą one zostać zastąpione innymi dokumentami bądź przybrać formę dokumentów przesłanych faksem lub drogą elektroniczną.

Magdalena Łakomy

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej sp. z o. o.
Dowiedz się więcej na temat: izba skarbowa | podatnik | stawka VAT | dostawy | VAT | izba | wywóz | stawka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »