PIT-11 za 2023 rok. Termin na jego dostarczenie jest ściśle określony

PIT-11 to podstawowy dokument potrzebny do wypełnienia rocznej deklaracji podatkowej. Każdy płatnik ma obowiązek dostarczyć go podatnikom w ściśle wyznaczonym terminie, który w tym roku przypada na 29 lutego 2024 roku. Jak wypełnić zeznanie roczne i co zrobić, jeżeli pracodawca nie wywiązał się ze swojego obowiązku?

Kto musi rozliczyć PIT-11?

PIT-11 to dokument, w którym znajdują się informacje dotyczące osiągniętych przychodów/dochodów, pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz potrąconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne w danym roku podatkowym.

PIT-11 przygotowywany jest dla podatników, którzy otrzymują dochody m.in. umowy o pracę i umów cywilnoprawnych, a także dla osób korzystających ze zwolnienia (ulga dla młodych), dla osób otrzymujących emerytury i renty z zagranicy, dla świadczeń z Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych itd.

Reklama

Obowiązkiem przygotowania deklaracji PIT-11 obarczeni są płatnicy, którzy pobierają i opłacają zaliczki w danym roku podatkowym. PIT-11 musi zostać sporządzony w trzech egzemplarzach: jeden egzemplarz musi zostać dostarczony do urzędu skarbowego, drugi do podatnika, trzeci zaś powinien zostać pozostawiony w dokumentach danej firmy.

Do kiedy płatnik musi wysłać PIT-11 za 2023 rok?

Pracodawcy oraz płatnicy składek są zobowiązani przekazać podatnikom PIT-11 do końca lutego 2024 r. Mogą to zrobić zarówno elektronicznie, jak i w tradycyjnej papierowej wersji. Z kolei na dostarczenie elektronicznej wersji PIT-11 do urzędu skarbowego płatnicy mieli czas do 31 stycznia 2024 r.

Jak rozliczyć zeznanie przy użyciu PIT-11 w 2024?

Na podstawie informacji znajdujących się w druku PIT-11 podatnicy powinni uzupełnić roczną deklarację podatkową PIT-36 lub PIT-37, wypełniając odpowiednie rubryki dotyczące m.in. przychodów, kosztów uzyskania przychodów, zaliczek na podatek oraz składek społecznych.

Osoby, które korzystają z elektronicznej wysyłki deklaracji PIT, nie muszą natomiast samodzielnie wypełniać deklaracji. W usłudze Twój e-PIT od 15 lutego 2024 r. mają oni dostęp do wstępnie wypełnionych deklaracji PIT. Wówczas podatnicy będą musieli jedynie sprawdzić zgodność danych, wprowadzić korektę lub zaakceptować deklarację i wysłać ją do urzędu skarbowego.

Co jeśli pracodawca nie wysłał rozliczenia PIT-11?

Niekiedy może zdarzyć się sytuacja, że pracodawca nie dostarczył pracownikom deklaracji PIT-11 w terminie. W pierwszej kolejności należy domagać się dostarczenia druku PIT-11 jak najszybciej. Jeżeli nadal zwleka on z wysyłką, to wówczas podatnik może sprawdzić, czy na portalu Twój e-PIT nie znajduje się już wypełniony druk.

Jeżeli jednak pracodawca nie dostarczył PIT-11 do urzędu skarbowego i nadal zwleka z przekazaniem PIT-11 podatnikowi, to ma on prawo zgłosić całą sytuację do urzędu skarbowego wraz z prośbą o wydanie zaświadczenia dotyczące składek i podatków.

Warto jednak wiedzieć, że nieotrzymanie deklaracji PIT-11 nie zwalnia podatnika z obowiązku złożenia deklaracji rocznej. W takiej sytuacji podatnik musi samodzielnie wypełnić zeznanie roczne, na podstawie informacji, do których ma dostęp. W praktyce lepiej wysłać błędne lub niepełne zeznanie roczne, niż całkowicie zrezygnować z jego wysyłki. Błędy można bowiem poprawić do 5 lat licząc od końca roku, w którym zeznanie zostało złożone. Całkowity brak rozliczenia może z kolei skutkować nałożeniem kary grzywny.

WG

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: podatki | PIT 11 | rozliczenie podatków
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »