Wyzysk na farmie!

A. E. Marshall Farms - nie jedźcie tam! Wszystko wyglądało obiecująco. Legalna praca przy zbiorze malin, pensja 5,35 Ł za godzinę oraz zapewnione zakwaterowanie. Rzeczywistość okazała się jednak brutalna. Pracodawca oszukiwał na każdym kroku.

Hubert i Radek z południowej Wielkopolski przestrzegają wszystkich, którzy zamierzają wyjechać do Anglii i podjąć pracę właśnie na tej farmie. To co robi właścicielka A. E. Marshall Farms przekracza bowiem wszelkie granice.

Fatalne kwatery

Gdy przyjechali na miejsce, zobaczyli w jakich warunkach przyjdzie im mieszkać. - To były zabudowania gospodarcze przerobione na kwatery - opowiada Hubert. - Dla nas nie było to takie straszne, ale dziewczyny, które przyjechały z innego miasta po prostu się rozpłakały, jak to zobaczyły - dodaje.

Reklama

Pokoje były wieloosobowe, łazienka wspólna. Najgorsze jednak to, że na cztery prysznice działał jeden... na mniej więcej 60 osób. - Były przez to dni, w których nie sposób było się wykąpać - mówi Radek. Za takie lokum pracodawca potrącał 30 Ł tygodniowo.

Maksymalnie 2 Ł za godzinę

Mieszkanie to jednak nie koniec rozczarowań. Po pierwszej wypłacie obydwaj załamali ręce. Dostali bowiem do ręki niecałe 2 Ł za godzinę pracy. - Pracowaliśmy od poniedziałku do soboty po 10 godzin dziennie - mówi Hubert.

Za taki czas pracy powinni otrzymać ok. 270 Ł, biorąc pod uwagę, że każda nadgodzina to 150 proc. normalnej stawki. Oczywiście po potrąceniu podatków i 30 Ł na mieszkanie. - A właścicielka wypłaciła nam po 90 Ł - mówi Hubert. Maksymalna tygodniówka, jaka trafiła się chłopakom wyniosła 120 Ł do ręki.

W skali miesiąca na swoich oszustwach pracodawca kantował każdego pracownika na ok. 500-600 Ł. Tak wynika z opowiadań Radka i Huberta. Jeśli pomnożyć to przez 100 osób, które tam pracowały uzyskujemy niebagatelną kwotę 50 tys. Ł miesięcznie! - Pewnie z tych pieniędzy właścicielka kupiła sobie nowe BMW X5 - wścieka się Hubert.

Poza kiepskimi płacami pracodawca nie dbał o warunki pracy. Każda rajka, w której rosły maliny miała system nawadniający, który działał praktycznie przez cały czas. Żeby rozprowadzał tylko wodę, nie byłoby problemu. Ale do wody dodawane były chemikalia, które powodowały uczulenia u wielu pracowników. - Nic sobie z tego nie robili - skarży się Hubert.

Chcesz pracować? Nie narzekaj!

Przełożonymi Huberta i Radka byli także Polacy. Na próżno jednak było się spodziewać jakiejkolwiek pomocy z ich strony. - Oni mieli układ z właścicielką - mówi Hubert. - Ściągali dla niej kolejnych ludzi, za co na pewno dostawali kasę - dodaje.

Na ich pobłażliwość nie mogli liczyć również na polu. O potrzebach fizjologicznych trzeba było zapomnieć aż do przerwy. Gdy Hubert i Radek zaczęli głośno mówić, że warunki pracy oraz płaca nie odpowiadają temu, co znajduje się w dokumentach, pracodawca nic sobie z tego nie robił. - Sprawdziłem w internecie co mogę zrobić w tej sytuacji - opowiada Hubert. Postanowił walczyć o to, co mu się należy.

Przy kolejnej okazji zagroził pracodawcy, że zgłosi sprawę na policję oraz do polskiej ambasady. - Myślałem, że to coś pomoże - mówi. Tymczasem szefowa wyrzuciła ich z pola, kazała zabrać swoje rzeczy i dosłownie wystawiła za bramę. - Tak właśnie straciliśmy pracę - mówi Radek.

* * *

Po tym wszystkim Hubert i Radek jeszcze przez mniej więcej trzy tygodnie szukali pracy w Anglii, jednak bezskutecznie. W końcu wrócili do kraju. O swoich przeżyciach opowiadają, by przestrzec wszystkich przed pracą na A.E. Marshall Farms w Colchester. - Oni nie mają żadnego szacunku dla pracowników - zapewniają. - Działają w ten sposób bo wiedzą, że i tak kolejne osoby przyjadą na ich farmę pracować za grosze - przekonują. Hubert i Radek mają jednak nadzieję, że dzięki ich opowieści mniej osób da się oszukać.

Michał Kaczmarek

Praca i nauka za granicą
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »