Rynek pracy weryfikuje potrzeby młodych ludzi

Obecni studenci i absolwenci, czyli tzw. pokolenie Y, często opisywane jest jako pokolenie, dla którego najważniejszy jest rozwój i samorealizacja, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Jak jednak wynika z badania "Campus 2011", zrealizowanego wśród tej grupy na zlecenie portalu Pracuj.pl, wielu z nich stawia na stabilność zatrudnienia. Prawdopodobnie na zmianę postawy młodych ludzi ma wpływ aktualna sytuacja na rynku pracy.

Według danych resortu pracy, zwiększa się liczba zarejestrowanych bezrobotnych z dyplomem wyższej uczelni. Pod koniec I kwartału było ich 223,5 tys., czyli o blisko 19 tys. więcej niż w 2010 roku. Zdaniem ekspertów, wynika to w dużej mierze z dynamicznego rozwoju edukacji i szybkiego przyrostu osób aktywnych zawodowych z wyższym wykształceniem, których rynek pracy nie może "wchłonąć". Szczególnie, że mury uczelni nadal opuszcza więcej humanistów, niż poszukiwanych przez pracodawców osób z wykształceniem technicznym czy informatycznym.

Reklama

- Ta sytuacja powoduje, że młodzi ludzie bardziej pragmatycznie podchodzą do planowania swojej kariery zawodowej i chcieliby pracować w takim obszarze, który ich zdaniem gwarantuje im stabilność zatrudnienia, choć często nie jest związany z ich zainteresowaniami - mówi Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj.

Takim obszarem, według danych z badania "Campus 2011", jest administracja biurowa lub państwowa (nawet mimo ostatnich doniesień o podtrzymaniu decyzji rządu o racjonalizacji zatrudnienia w sektorze publicznym). W tej branży chce pracować 1/3 ankietowanych, podczas gdy w dynamicznie rozwijającej się branży internetowej/e-commerce tylko 5 proc. badanych! Szczególnie chętnie pracę w administracji wybierają osoby po studiach humanistycznych (47 proc.) oraz ekonomicznych (40 proc.). Branżami preferowanymi przez osoby o profilu humanistycznym są również: nauka/edukacja/szkolenia (31 proc.); kadry/HR (22 proc.); media/sztuka/rozrywka (21 proc.), a także służby mundurowe (15 proc.).

Ekonomiści, równie chętnie jak w administracji, pracowaliby w firmie z branży finanse/ekonomia (40 proc.), następnie, co ciekawe w marketingu/reklamie/PR (28 proc.), a także w obszarze księgowość/audyt/podatki (24 proc.) oraz kadry/HR (24 proc.). Administracja jest za to mało interesująca dla studentów i absolwentów kierunków technicznych (wybrało ją tylko 12 proc. studentów i absolwentów tych kierunków). Oni przede wszystkim chcieliby pracować w takich branżach, jak inżynieria/konstrukcje/technologie (38 proc.) oraz informatyka (24 proc.).

Choć głównym powodem wybierania sektora, w którym chcieliby pracować młodzi ludzie, jest jego zgodność z zainteresowaniami oraz wykształceniem (po ponad 60 proc. wskazań), to najbardziej istotne jest to dla osób z wykształceniem technicznym. Z kolei dla humanistów bardziej istotna niż dla osób po kierunkach technicznych oraz ekonomistów jest stabilność zatrudnienia i możliwość godzenia pracy zawodowej z życiem prywatnym. Zdaniem wszystkich badanych stabilność zawodową zapewnić może przede wszystkim praca w administracji (biurowej lub państwowej) - uważa tak 57 proc. respondentów i w służbach mundurowych (wojsko, policja, straż pożarna itp.) - 52 proc. Co interesujące, tylko 7 proc. badanych wskazało na tę cechę w przypadku branży informatycznej, a 9 proc. w przypadku obszaru inżyniera/konstrukcje/technologie.

Stabilność zatrudnienia znalazła się również na 2. miejscu, po atrakcyjnym wynagrodzeniu, w zestawieniu najważniejszych dla pokolenia Y cech idealnego pracodawcy.

Informacje o badaniu:

Celem Badania Campus było poznanie oczekiwań i preferencji studentów oraz absolwentów wobec rynku pracy, a także ich opinii na temat wizerunku wybranych pracodawców. Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Pracuj.pl przez instytut MillwardBrown SMG/KRC w dniach 2.03 - 1.04. 2011. Ankieta internetowa wypełniana samodzielnie przez respondentów - studentów/absolwentów posiadających konto na portalu Pracuj.pl oraz do użytkowników serwisu Profeo. Ogółem w badaniu wzięło udział: 6491 osób

Szukasz pracy? Przejrzyj oferty w serwisie Praca INTERIA.PL

Pracuj.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »