Na jakie ogłoszenia o pracę nie aplikują kandydaci?

Piątek, 10 kwietnia 2015 (06:00)

Z badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl wynika, że elementem, który najbardziej zniechęca kandydatów do aplikowania, jest brak nazwy firmy w ogłoszeniu (62 proc. wskazań). Ponad połowa rekrutowanych nie­chętnie odpowiada na oferty pracy, w których nie jest jasno określone stanowisko pracy (53 proc.), lub gdy brakuje szczegółowych informacji na temat tego, co firma oferuje pracownikowi (51 proc.).

Zdjęcie

Największe wątpliwości kandydatów pojawiają się wówczas, gdy widzą oni ogłoszenie, w którym nie ma podanej nazwy firmy /123RF/PICSEL
Największe wątpliwości kandydatów pojawiają się wówczas, gdy widzą oni ogłoszenie, w którym nie ma podanej nazwy firmy
/123RF/PICSEL

Eksperci platformy rekrutacyjnej eRecruiter podkreślają, że decyzję o tym, czy aplikować na dane stanowisko pracy, kandydat podejmuje najczęściej w ciągu kilku sekund. W pierwszej kolejności ma na to wpływ właśnie ogłoszenie o pracę.

- Zadaniem rekrutera powinno być takie przygotowanie ogłoszenia, aby zachęcić kandydatów do aplikowania i wyróżnić ofertę spośród innych. Warto wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniamy, bo w codziennym natłoku obowiązków rekrutacyjnych zazwyczaj brakuje czasu na chwilę refleksji nad treścią ogłoszenia. Korzystamy z utartych szablonów, zmieniając tylko nazwę stanowiska i oczekiwania. A nawet w tych obszarach zdarzają się wpadki, np. nieadekwatna nazwa stanowiska, zbyt rozbudowany, lub odwrotnie - zbyt lakoniczny, opis wymagań wobec kandydatów - mówi Izabela Bartnicka, sales team leader w eRecruiter.

Reklama

Największe wątpliwości kandydatów pojawiają się wówczas, gdy widzą oni ogłoszenie, w którym nie ma podanej nazwy firmy. Tak odpowiedziało aż 62 proc. respondentów badania "Specjaliści na rynku pracy" zleconego przez Pracuj.pl. Kolejnymi elementami, które zniechęcają kandydatów do aplikowania, są: brak jasno sformułowanego opisu stanowiska (53 proc. wskazań), lakoniczne informacje na temat tego, co oferuje pracodawca (51 proc.) i wygórowane wymagania (40 proc.). Co ciekawe, aż 30 proc. kandydatów chciałoby, aby w ogłoszeniu podana była wysokość wyna­grodzenia.

Zdjęcie

  /&nbsp
 
/ 

Firmy, które tworzą i publikują ogłoszenia, powinny przywiązywać do nich szcze­gólną wagę, gdyż brak istotnego elementu może przyczynić się do zebrania mniejszej liczby lub mniej wartościowych aplikacji. - W niektórych firmach odsetek nowo zatrudnionych, którzy rezygnują z pracy w ciągu pierwszego roku, sięga nawet 25 proc. Taki wynik może wskazywać na to, że proces rekrutacji i selekcji pracowników był przeprowadzony niewłaściwie. A bardzo często ma to swój początek w nieodpowiednim przygotowaniu oferty pracy. Aby tego uniknąć, warto na bieżąco badać efektywność publikowanych ogłoszeń oraz całych procesów rekrutacji, na przykład przy pomocy platform do zarządzania procesami rekrutacji. To z pewnością wpłynie na podejmowanie lepszych decyzji o wyborze odpowiednich kandydatów - mówi Marcin Sieńczyk, business development director w eRecruiter.

Ogłoszenie o pracę jest pierwszym i podstawowym elementem procesu rekrutacyjnego. Celem stawianym przed rekruterami przygotowującymi oferty jest znalezienie najbardziej wartościowych i pasujących do DNA firmy kandydatów na dane stanowisko. Żeby wyznaczony cel osiągnąć, ogłoszenie o pracę musi wybić się ponad inne i zostać zauważone przez kandydatów. Tak się stanie, jeśli błędy, o których mowa wyżej, nie będą przez autorów ofert powielane.

Metodologia badania

Opinie kandydatów na temat ogłoszenia o pracę zostały zebrane podczas realizacji badania "Specjaliści na rynku pracy", przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl, metodą ankiety dostępnej online na grupie 4656 osób z min. 2-letnim doświadczeniem na rynku pracy, pracujących na stanowiskach specjalistycznych, menadżerskich i wyższych. Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2014 r.



Artykuł pochodzi z kategorii: Kategoria główna

 
Więcej na temat:ogłoszenie o pracę | rekrutacja
POLECANE zwiń