Łapanka pod stacją bazową

Operatorzy telefonii mają ogromne budżety reklamowe. Ale sporo przeznaczają także na wynagrodzenia dla pracowników. A poszukują nie tylko inżynierów..

Ta branża jest stosunkowo młoda. Najstarsza - Polska Telefonia Komórkowa Centertel, operator sieci Orange (kiedyś Idea) - działa od początku lat 90. Dlatego w większości tworzą ją osoby młode, wykształcone i ambitne. - Obecnie zatrudniamy ponad 5 tys. osób w całym kraju - podkreśla Anna Dobieszewska, kierownik działu rozwoju personelu Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci Era i Heyah.

Kogo szukają?

- Oprócz tradycyjnych metod rekrutacji poprzez rozmowę kwalifikacyjną stosujemy metodę assessment centre (centrum oceny), która nadaje się do grupowej oceny kandydatów do pracy w sprzedaży i pionie obsługi klienta - mówi Katarzyna Konikiewicz, dyrektor ds. zarządzania zasobami ludzkimi w P4, operatorze sieci Play. Jej zdaniem dla operatora telefonii komórkowej działającego w oparciu o własną infrastrukturę telekomunikacyjną kluczowe jest pozyskanie wykwalifikowanych inżynierów. Zostają oni zatrudnieni w pionie technicznym, składającym się najczęściej z departamentów IT, planowania i budowy sieci oraz utrzymania sieci. Z zatrudnieniem nie powinni więc mieć problemu absolwenci politechniki, szczególnie po telekomunikacji, informatyce i inżynierii lądowej. Ciekawą pracę oferuje również pion marketingu. Wydatki na reklamę w tej branży są bardzo wysokie, dlatego są duże możliwości rozwoju zawodowego w dziedzinie komunikacji zewnętrznej, PR oraz marketingu produktowego. Według Katarzyny Konikiewicz praca w marketingu produktowym wymaga jednak doświadczenia, najlepiej branżowego.

Reklama

Szansa dla absolwentów

Osoby bez dużego doświadczenia zawodowego najczęściej przyjmowane są do pionu obsługi klienta. Podobnie jest w sieci sprzedaży, gdzie doświadczenie nie jest konieczne, za to ważne są predyspozycje osobowościowe. O zatrudnieniu decydują przede wszystkim otwartość, optymizm, komunikatywność, orientacja na serwis. Wszystkie firmy z tej branży zapraszają do pracy absolwentów, przede wszystkim uczelni technicznych i ekonomicznych. Stwarzają też liczne możliwości zatrudnienia osobom, które jeszcze nie zdobyły dyplomów. Studenci mogą liczyć na dopasowane do ich potrzeb czasowe formy zatrudnienia i ruchome systemy czasu pracy, pozwalające na pogodzenie obowiązków zawodowych z zajęciami na uczelni.

Przede wszystkim - satysfakcja klientów

- Nasza ścieżka kariery gwarantuje rozwój i podnoszenie kwalifikacji zawodowych - podkreśla Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange. Zatrudnienie można znaleźć w dziale technicznym, IT, marketingu, sprzedaży i finansów. Poza siecią sprzedaży, do której poszukiwani są pracownicy w całej Polsce, pracuje się w miastach, w których są zlokalizowane ważniejsze oddziały firm: w Warszawie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku. Podobnie jest u wszystkich operatorów komórkowych.

IT i technika

Do działów IT oraz techniki poszukiwani są przede wszystkich absolwenci kierunków technicznych. Bardzo ważna jest znajomość języka angielskiego, umiejętność pracy w zespole i niestandardowe podejście do powierzanych im zadań. Przykładowe stanowiska to: programista, młodszy kierownik projektu, inżynier informatyk, inżynier systemów teleinformatycznych.

Marketing

W tej dziedzinie premiowane są osoby charakteryzujące się inicjatywą, kreatywnym podejściem do zadań, zdolnościami interpersonalnymi oraz znajomością języka angielskiego. Proponuje się im pracę np. na stanowiskach młodszego kierownika projektu oraz konsultanta ds. rozwoju produktu.

Sprzedaż

Osoby o zdolnościach interpersonalnych i handlowych mogą skorzystać z ofert pracy w działach sprzedaży oraz w sieci salonów. Praca ta daje możliwość bezpośredniego kontaktu z klientami i szybkiego rozwoju zawodowego. Sprzedaż to również oferty pracy na stanowiskach związanych z rozwojem i wsparciem sprzedaży: specjalista ds. sprzedaży, specjalista ds. wizualizacji, specjalista ds. produkcji materiałów BTL.

Finanse

Również na absolwentów finansów czekają stanowiska zgodne z ich kwalifikacjami. W procesie rekrutacji decydujące znaczenie mają wysokie umiejętności analitycznego myślenia, komunikatywność oraz znajomość języka angielskiego i pakietu MS Office. - Mile widziane jest doświadczenie na stanowisku analitycznym - mówi Wojciech Jabczyński z Orange. Praca w finansach to m.in. możliwość rozwoju w dziedzinie kontrolingu operacyjnego i finansowego oraz księgowości. Przykładowe stanowiska to: młodszy specjalista ds. analiz oraz młodszy specjalista ds. kontrolingu i raportowania.

Na co można liczyć?

W PTC obowiązuje system premii przyznawanych na podstawie oceny wyników pracy. Jest ona dokonywana w oparciu o koncepcję MBO - zarządzania przez cele. Proste i przejrzyste zasady premiowania, składające się na wewnętrzny program "Pryzmat", pozwalają efektywnie oceniać wkład każdego pracownika w realizację strategii firmy. Każdy otrzymuje też telefon służbowy, ale także pakiet prywatnych usług medycznych (również dla członków najbliższej rodziny), ochronę ubezpieczeniową oraz dzień wolny od pracy z okazji urodzin lub imienin. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych daje możliwość korzystania z pożyczek mieszkaniowo-remontowych, zapomóg losowych, dofinansowania wypoczynku. Można zapisać się na finansowane przez firmę zajęcia sportowe oraz wewnętrzne szkolenia. - Dla najlepszych pracowników prowadzony jest program rozwoju talentów o nazwie XL - mówi Anna Dobieszewska z PTC. - Uczestnicy realizują indywidualne plany rozwoju oraz innowacyjne zadania i projekty pod opieką mentora, którego sami wybierają. Natomiast każdy, kto w szczególny sposób dba o satysfakcję klienta (zewnętrznego i wewnętrznego), potrafi współpracować z innymi, poszukuje najbardziej efektywnych i twórczych rozwiązań problemów oraz efektywnie inspiruje i motywuje swój zespół, może otrzymać nagrodę w corocznym prestiżowym konkursie S-Kadra, w którym poszukuje się najlepszego Lidera, Współpracownika, Innowatora i Przyjaciela Klienta.

Mieczysław T. Starkowski

Magazynkariera
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »