Daj się poznać z dobrej strony w sieci

Poniedziałek, 25 sierpnia 2014 (06:00)

Czy Internet można wykorzystywać do budowania profesjonalnego wizerunku? Gdzie dobrze jest "bywać" w sieci? Co publikować i czy są informacje, które lepiej zachować tylko dla siebie? Kilku wskazówek udziela Rafał Pokrzywa, szef rekrutacji w UBS Kraków.

Zdjęcie

Warto zbudować swój profesjonalny wizerunek /123RF/PICSEL
Warto zbudować swój profesjonalny wizerunek
/123RF/PICSEL

W ostatnim czasie coraz więcej osób ma świadomość, że budowanie profesjonalnego wizerunku w sieci to konieczność. Biznesowe serwisy społecznościowe, takie jak globalny LinkedIn czy jego polski odpowiednik GoldenLine, dają coraz większe możliwości zarówno rekruterom, headhunterom, jak i samym kandydatom.

W dobie powszechnej digitalizacji Internet stał się dla rekruterów codziennym narzędziem pracy i naturalnym źródłem informacji o przyszłych pracownikach.  Chcesz zbudować swój profesjonalny wizerunek i mieć realny wpływ na to, jak widzą Cię inni użytkownicy sieci, a tym samym zwiększyć swoje szanse na rynku pracy? Załóż konta w portalach stworzonych z myślą o kontaktach zawodowych i biznesowych oraz pamiętaj, aby regularnie je aktualizować.  

Reklama

Oferty pracy dla Ciebie

Wpłyń na rozwój Twojej kariery wizerunkiem w sieci  

Naturalną konsekwencją obecności w mediach społecznościowych jest budowanie sieci kontaktów prywatnych oraz zawodowych z innymi użytkownikami. Różnorodność serwisów pozwala na oddzielenie relacji typowo zawodowych od prywatnych, a tym samym na dopasowanie publikowanych treści do charakteru portali.  

Portale zawodowe należy traktować jako miejsca, gdzie spotykają się eksperci. Na profilu można dokładnie opisać swoje doświadczenie oraz kwalifikacje; pokazać się od jak najlepszej strony, a zarazem uwiarygodnić swoje kompetencje, np. zbierając rekomendacje, referencje od byłych oraz obecnych współpracowników, potwierdzające zawodowe umiejętności.  

Często profile zawodowe w sieci są uzupełnione jedynie lakonicznymi informacjami, takimi jak imię, nazwisko i obecne miejsce zatrudnienia. Tymczasem zadaniem rekrutera jest prześledzenie przebiegu całej ścieżki kariery kandydata. Podobnie headhunter, który  szuka bardziej szczegółowych danych: o poprzednich miejscach pracy, zakresie obowiązków, odbytych szkoleniach, znajomości języków obcych czyli skupia się na zawartości merytorycznej profilu.  

Warto pochwalić się na profilu np. zdobytymi certyfikatami, jest to bardzo dobrze postrzegane, a w konsekwencji zwraca uwagę rekrutera i staje się podstawą weryfikacji kandydata. Nie można zapomnieć także o profesjonalnym zdjęciu i przystępnej formie przekazywania aktualnych informacji, ponieważ pierwsze wrażenie liczy się również w sieci.  

Dyskutuj na temat  

W zależności od branży poszukujący pracy powinien zidentyfikowac miejsca, które integrują w sieci osoby o podobnym profilu. Aktywności tego typu nie tylko pozwolą na bieżące śledzenie nowości w branży, ale pomogą zbudować spójny wizerunek w sieci. Przykładowo GoldenLine czy LinkedIn dają ich użytkownikom możliwość zapisywania się do różnego rodzaju grup dyskusyjnych związanych z określonymi umiejętnościami albo zainteresowaniami zawodowymi.  

Kolejnymi stronami, na których warto zaznaczyć swoją obecność, są wszelkiego rodzaju fora internetowe. Rekruter nie tyle czyta komentarze i wypowiedzi, ale raczej sprawdza, czy dana osoba pojawia się na forach specyficznych, poświęconych konkretnej branży.

Dla przykładu: specjalistów IT rekruterzy będą szukać na forach pasjonatów technologii, ponieważ wiedzą, że to dla nich naturalne środowisko i miejsce wymiany doświadczeń. Przeglądane bywają również blogi tematyczne lub strony stowarzyszeń pod kątem zaangażowania użytkownika, jego kompetencji i częstotliwości wypowiedzi pomocnych innym członkom społeczności. Obecność w grupach czy na forach uwiarygodnia nabyte kompetencje, które mogą być weryfikowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej.  

Jeśli chodzi o portale typu Twitter, Instagram czy Facebook, to chociaż są to kanały komunikacji prywatnej, na pewno warto zwracać uwagę na zamieszczane tam komentarze. Każdy pracownik reprezentuje swoją firmę zarówno w miejscu pracy, jak i poza nią, stając się ambasadorem pracodawcy, ponieważ sposób wypowiadania opinii oraz podejmowane w sieci tematy  wpływają na wizerunek całego przedsiębiorstwa.  

Unikaj błędów już popełnionych  

Pierwszy, podstawowy błąd to założenie, że obecność i widoczność w Internecie jest niepotrzebna, a wizerunek pracownika sprowadza się do papierowego CV. Każdy, kto dzisiaj szuka pracy i myśli o rozwoju zawodowym, powinien budować swój wizerunek w sieci, ponieważ większość firm korzysta z informacji znajdujących się w Internecie.   Niedopuszczalne są literówki i różnego rodzaju błędy językowe (ortograficzne czy stylistyczne) w opisie ścieżki kariery.

Brak aktualizacji i pozostawienie profilu samemu sobie również wpływa na spadek jego atrakcyjności w oczach potencjalnego pracodawcy. Warto pamiętać, że ten pierwszy kontakt z kandydatem za pośrednictwem jego profilu na portalu branżowym często staje się podstawą do dalszych rozmów lub ich zaniechania.

żródło - UBS Kraków Sp. z o.o.

Artykuł pochodzi z kategorii: Kategoria główna

 
Więcej na temat:rekruter | rekrutacja | e-rekrutacja
POLECANE zwiń