Cztery proste kroki do wymarzonej pracy

Na współczesnym wymagającym rynku pracy warto stosować sprawdzone metody ubiegania się o stanowisko.

W przeciwieństwie do popularnego przekonania, zdobycie posady podczas recesji nie jest czymś niemożliwym. Istnieją luki, które można wykorzystać, a poszukiwanie nowych kadr to nieprzerwany proces. Zwiększona konkurencja może zmniejszać twoje szanse, lecz z pewnością nie wyklucza sukcesu. Możesz otrzymać dobrą ofertę pracy, jeśli solidnie przygotujesz się do rozmowy kwalifikacyjnej i skorzystasz z kilku sprytnych strategii.

Wystarczy spytać Kendrę Trahan z Winter Garden na Florydzie. Przez cztery lata Trahan była dyrektorem sprzedaży regionalnej w Bausch & Lomb, dopóki ta firma, produkująca szkła kontaktowe, nie przeprowadziła reorganizacji (nastąpiła tam redukcja etatów w skali globalnej, gdy firma wycofała się z sektora publicznego w 2007 r.). Była pani dyrektor mówi, że na długo przed odejściem z pracy wiedziała, na co się zanosi. Dlatego z wyprzedzeniem mogła zapoznać się z najnowszymi technikami tworzenia resume i poszukiwania pracy. Trahan wynajęła specjalistę z dziedziny marketingu personalnego, firmę ITS z Denver w stanie Kolorado, która przygotowała jej biznesplan poszukiwania pracy i odświeżyła resume.

Reklama

Agent Larry Michele zaproponował jej, aby zamiast chronologicznej listy uprzednio zajmowanych stanowisk i wykonywanych zadań, opracować nowe CV koncentrujące się na jej umiejętnościach i osiągnięciach. Michele zasugerował też zastosowanie w resume konkretnych słów z myślą o wyszukiwarkach używanych przez internetowe serwisy rekrutacyjne. Trahan przesłała swoje nowe resume do kilkunastu portali i rozprowadziła wersję drukowaną wśród wybranych przedsiębiorstw poszukujących menedżerów do działów sprzedaży lub szkoleniowych.

Przyszła jedna odpowiedź. Menedżer działu HR z Salix Pharmaceuticals w Orlando na Florydzie zaproponował rozmowę kwalifikacyjną w sprawie stanowiska menedżera sprzedaży. Trahan zakwalifikowała się do siódemki najlepszych kandydatów, po czym - dzięki pewności siebie i kwalifikacjom - otrzymała zaproszenie na serię rozmów w siedzibie firmy w Karolinie Północnej. Trahan dostała nazwiska sześciu osób, z którymi miała się spotkać i zabrała się do pracy. Wykonała szybkie rozpoznanie przedsiębiorstwa, jego produktów i profili osób przeprowadzających rozmowy, by dla każdej z nich przygotować pytania, po czym nakreśliła biznesplan dla swojego przyszłego stanowiska.

Na zdjęciach: 10 najlepszych wskazówek dla kandydatów na pracowników

Na zdjęciach: Najlepiej opłacane zawody dla kobiet

Na zdjęciach: Jak prowadzić rozmowę kwalifikacyjną przez Internet

Na zdjęciach: Druga rozmowa kwalifikacyjna

Na zdjęciach: Stroje na rozmowę kwalifikacyjną za rozsądną cenę

Trahan świetnie wypadła podczas rozmów kwalifikacyjnych. Jeszcze w tym samym tygodniu otrzymała ofertę rozpoczęcia pracy od poniedziałku, dzięki czemu w sumie nie minął nawet miesiąc od odejścia z poprzedniej pracy.

- Warunki gry są teraz zupełnie inne - mówi Eric Winegardner, wiceprezes Monster, popularnego portalu rekrutacyjnego zamieszczającego ogłoszenia firm poszukujących pracowników. - Rynek kandydatów zmienił się w rynek pracodawców - dodaje.

Winegardner wierzy jednak, że "w każdym sektorze czekają tysiące ofert pracy", dzięki czemu każdy ma szansę znaleźć coś dla siebie. Dlatego radzi podejść do poszukiwania pracy jak do wyzwania i walki z konkurencją, a nie jak do starań z góry skazanych na porażkę.

Szukasz pracy? Kliknij tutaj!

Krok 1: Starannie wybierz cel

Winegardner mówi, że czas rozsyłania setek identycznych resume z nagłówkiem "Szanowni Państwo" już minął. Networking pomoże w znalezieniu nowych ofert pracy - i w przesłaniu podania na właściwe biurko - lecz na tym jego rola się kończy.

Zwycięskie resume zwróci uwagę osoby rekrutującej, jeśli podkreślisz swoje największe sukcesy na uprzednio zajmowanych stanowiskach, a nie tylko wymienisz swoje codzienne obowiązki. Natomiast list motywacyjny powinien być rzeczowy i przypominać starannie dopracowany tekst marketingowy, świadczący o twojej znajomości przedsiębiorstwa.

Równie starannie i precyzyjnie trzeba przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. - Nie umawiaj się na randki w ciemno - mówi Nancy Keene, dyrektor Stanton Chase International, firmy wyszukującej kandydatów na stanowiska kierownicze. Keene uważa, że właściwe przygotowanie jest najlepszą i najłatwiejszą drogą do odniesienia sukcesu podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Oznacza to pozyskanie informacji na temat przedsiębiorstwa i osób, które będą z tobą rozmawiać, co pozwoli dostosować swoje przesłanie do ich wymagań. Wymaga to również poznania siebie. - Musisz znać swoją własną kartotekę - mówi Keene, łącznie z najważniejszymi faktami i liczbami związanymi z twoim dotychczasowym doświadczeniem zawodowym".

Krok 2: Pochwal się wynikami

- Podczas rozmowy kwalifikacyjnej najważniejsze są wyniki - mówi Jill Smart, kierownik działu HR w Accenture, potentacie na rynku usług i technologii zarządzania. - Każdy może mówić o doświadczeniach i umiejętnościach. Jednak ty musisz czymś zaimponować - dodaje. Zdobyłaś w zeszłym roku 10 nowych ważnych klientów? Powiedz o tym. Zaoszczędziłaś gotówkę rekomendując nowy system informatyczny? Czas o tym opowiedzieć.

Jednym ze sposobów pokazania, że jesteś pracownikiem nastawionym na wynik jest przedstawienie niezbitych dowodów w postaci dodatkowych materiałów. Trahan stworzyła "księgę wyników" zawierającą liczbowe dane dotyczące rezultatów jej pracy. Poszła nawet o jeden krok dalej przygotowując biznesplan dla Salix i określając swoje cele na 30, 60 i 90 dni w nowej pracy. Połączenie dotychczasowych osiągnięć z planem na przyszłość pomogło przechylić szalę na jej korzyść.

Krok 3: Spojrzyj do wewnątrz

Eksperci są zgodni, że zrozumienie kultury korporacyjnej pomaga w zdobyciu pracy. Wszyscy finaliści mają wymagane kwalifikacje, lecz osoby prowadzące rozmowę chcą wiedzieć, kto będzie pasował do ich organizacji.

Trahan zdawała sobie z tego sprawę, więc w swoich kontaktach poszukała kogoś, kto pracował w Salix. Okazało się, że jej znajomy z LinkedIn znał pracownika Salix. Za pośrednictwem znajomego umówiła się na rozmowę telefoniczną z osobą zatrudnioną w Salix i spytała o atmosferę w pracy oraz styl i system wartości korporacji. Było jasne, że firma faktycznie stawia rezultaty na pierwszym miejscu. Trahan mówi, że była bardziej pewna siebie podczas rozmowy kwalifikacyjnej posiadając wiedzę o wewnętrznym środowisku pracy w danej korporacji.

Kolejnym ważnym aspektem związanym z kulturą organizacji jest, jak mówi Winegardner z Monster, że ludzie lubią mówić. Sprytni kandydaci wiedzą, że rozmowa kwalifikacyjna zaczyna się w momencie wejścia na teren zakładu. Każda najdrobniejsza uwaga na temat ruchu ulicznego w nowym mieście lub zachowania pieszych może dojść do uszu szefa i zaszkodzić twoim planom. Postrzegaj każdego - od kierowców po recepcjonistki i asystentów dyrektora -jako osoby, na których masz zrobić wrażenie, by pewnego dnia wspólnie z nimi pracować.

Krok 4: Sprawiaj wrażenie zwycięzcy

Twój wygląd i zachowanie mają wpływ na ton przeprowadzanej rozmowy. Catherine Kaputa, autorka The Female Brand, uważa, że pod wieloma względami kobiety mają przewagę biznesową nad mężczyznami dzięki swoim umiejętnościom przystosowania się i łatwości komunikacji. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej kobiety powinny w pełni wykorzystać te atuty, rozpoznając otoczenie i używając właściwej mowy ciała. Kaputa wierzy, że zwycięskie pierwsze wrażenie zapewnisz sobie przez okazanie pewności siebie podczas wejścia, podejścia do biurka i powitania. Trahan zgadza się, że kobiety zazwyczaj lepiej naśladują innych, co pozwala osobie prowadzącej rozmowę rozluźnić się i stanowi wyraz szacunku. Ponadto Trahan pamiętała, aby lekko pochylić się do przodu w krześle i utrzymywać kontakt wzrokowy okazując w ten sposób zaangażowanie w dialog.

Lecz uważaj. Kobiety padają ofiarą stereotypów. Często uważa się je za gadatliwe plotkarki, mówi Keene ze Stanton Chase. Raz przyklejona etykietka może ci na długo zaszkodzić. Dlatego wypowiadaj się zwięźle i spróbuj ograniczyć odpowiedzi do jednej minuty. Jeśli twój rozmówca wygląda na rozkojarzonego lub zniecierpliwionego, czas kończyć zdanie.

Trahan otrzymała nową pracę trzy tygodnie temu i od razu znalazła się po drugiej stronie biurka. Już zatrudniła ośmiu nowych sprzedawców. Teraz szuka w ludziach tych samych atrybutów, które starała się wyeksponować: wiedzy, etyki zawodowej i pewności siebie. O swoich niedawnych rozmowach kwalifikacyjnych mówi: "Proszę kandydatów, aby tchnęli życie w swoje resume. Chcę, aby umieli się sprzedać". Jej to pomogło.

Na zdjęciach: 10 sposobów jak nie stracić szansy na zatrudnienie

Jenna Goudreau

Czytaj również:

Kryzys sięgnął po zarobki Polaków

Jak mieć udany romans w pracy?

Raport specjalny - praca sezonowa

Forbes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »