35 lat - tyle będzie mieć początkujący programista w 2019 roku

Poniedziałek, 5 marca (13:36)

Z prognoz szkoły programowania online Kodilla.com wynika, że w 2019 roku początkujący programista będzie średnio o sześć lat starszy niż jeszcze dwa lata temu, a liczba kobiet uczących się programować wzrośnie dwukrotnie.

Zdjęcie

W 2019 roku początkujący programista będzie średnio o sześć lat starszy niż jeszcze dwa lata temu /© Glowimages
W 2019 roku początkujący programista będzie średnio o sześć lat starszy niż jeszcze dwa lata temu
/© Glowimages

Decyzję o przebranżowieniu się podejmują coraz starsze roczniki. Najczęściej są to pracownicy niezadowoleni z obecnego etatu lub absolwenci studiów, którzy mają problem ze znalezieniem satysfakcjonującej pracy w wyuczonym zawodzie. Z miesiąca na miesiąc zwiększa się też liczba kobiet uczących się programować. Potwierdzają to dane Kodilla.com, zgodnie z którymi w 2019 roku początkujący programista będzie miał średnio 35 lat, czyli sześć lat więcej niż w 2016 roku, a liczba kobiet uczących się programować wzrośnie ponaddwukrotnie.

Zdjęcie

. /Informacja prasowa
.
/Informacja prasowa

Średni wiek uczestników bootcampów informatycznych w latach 2016-2017. Źródło: Kodilla.com

Zdjęcie

. /Informacja prasowa
.
/Informacja prasowa

Udział kobiet w bootcampach informatycznych w latach 2016-2018. Źródło: Kodilla.com

Dlaczego coraz więcej osób po trzydziestce uczy się programować?

Popularność nauki programowania wśród osób po 30., 40. czy 50. roku życia, czyli osób, które w praktyce powinny mieć już ukształtowaną ścieżkę rozwoju kariery zawodowej, rośnie z kilku powodów. Przede wszystkim edukacja programistów nie nadąża za rynkiem. Młodzież ma niskie kompetencje cyfrowe, brakuje też chętnych do studiowania informatyki - do 2020 roku liczba absolwentów tego typu kierunków zmniejszy się o 42 tys., względem roku 2006.

To, w połączeniu z deficytem programistów w Polsce sprawia, że pracodawcy coraz chętniej zatrudniają specjalistów IT z umiejętnościami i chęciami, a niekoniecznie dyplomami uczelni wyższych. To powoduje też rosnące zainteresowanie bootcampami informatycznymi, czyli intensywnymi szkoleniami online, stawiającymi na praktyczną naukę zawodu programisty. Szczególnie wśród osób dojrzałych wiekiem, które nie chcą lub nie mają czasu wracać na kilkuletnie studia, aby zdobyć wiedzę potrzebną do ubiegania się o etat w branży IT. Oczywiście trend ten nie dyskryminuje ludzi młodych, ponieważ w dobrze dobranym zespole powinna znaleźć się zarówno “młoda krew", jak i osoby z odpowiednim doświadczeniem życiowym.

Zwróćmy uwagę, że pomimo deficytu programistów w Polsce, pracodawcy niechętnie obniżają poprzeczkę, oczekując od programistów, nawet początkujących, posiadania odpowiedniej wiedzy i znajomości narzędzi. Trzeba jednak pamiętać, że osoby wybierające dłuższe bootcampy z większym zakresem wiedzy praktycznej, gotowi do podjęcia zawodu jako junior Web Developerzy lub junior Java Developerzy, będą szybciej awansować, a co za tym idzie - zarabiać więcej.

Jak wynika z raportu Sedlak&Sedlak, początkujący w branży muszą zadowolić się miesięcznym wynagrodzeniem w wysokości ok. 4931 zł brutto. Niemniej doświadczeni programiści pracujący w technologii JAVA zarabiają już 9500-12 200 zł brutto miesięcznie!

- Gospodarka cyfrowa w Polsce rozwija się bardzo dobrze i bardzo szybko. To jeden z powodów, dla których coraz więcej osób będzie rezygnować z mało lukratywnych zajęć i przebranżawiać się na programistów. Ten sam trend dotyczy kobiet. Pracodawcy stawiają na różnorodny punkt widzenia w zespole, w czym wielki udział ma zatrudnianie ambitnych, posiadających umiejętności techniczne pań, jak i osób po 30. czy 40. roku życia, które wygrywają specyficznymi cechami: dojrzałością życiową, poczuciem odpowiedzialności czy chęcią do ciągłego podwyższania swoich kwalifikacji - podsumowuje Marcin Kosedowski z Kodilla.com.

Programowanie i inne kompetencje cyfrowe najbardziej poszukiwane przez pracodawców /Newseria Biznes

Artykuł pochodzi z kategorii: Kategoria główna

Więcej na temat:IT | praca
POLECANE zwiń