ZE PAK i Grupa Polsat Plus zbudują nowe stacje tankowania wodoru. Podpisano umowę o dofinansowanie z NFOŚiGW

Do końca czerwca 2024 r. w kolejnych pięciu miastach w Polsce: Wrocławiu, Rybniku, Gdańsku, Gdyni i Lublinie staną nowe stacje tankowania wodoru. PAK-PCE STACJE H2 Sp. z o.o., będący częścią Grupy ZE PAK i Grupy POLSAT PLUS, podpisał właśnie umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie, które wyniesie 20 mln zł. To kolejny etap realizacji strategii mającą na celu budowę zero- i niskoemisyjnych źródeł wytwarzania energii elektrycznej oraz pełnego łańcucha wartości gospodarki wodorowej.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał z PAK-PCE STACJE H2 Sp. z o.o. będącej częścią Grupy ZE PAK i Grupy POLSAT PLUS umowę, dzięki której do beneficjenta trafi dotacja w wysokości 20 mln zł. Dofinansowanie zostało udzielone w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru".

Kolejne miasta z infrastrukturą wodorową

Celem programu "Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru" jest rozwój infrastruktury zmniejszającej liczbę pojazdów emitujących zanieczyszczenia, a co za tym idzie poprawa jakości powietrza. Beneficjentami programu mogą być samorządy terytorialne, przedsiębiorcy, spółdzielnie, jak również wspólnoty mieszkaniowe czy rolnicy indywidualni.

Reklama

W ramach przedsięwzięcia powstanie pięć stacji wodorowych we Wrocławiu, Rybniku, Lublinie, Gdańsku, Gdyni i Lublinie. Obiekty mają zostać wybudowane do 30 czerwca 2024 r. Wtedy też planowane jest rozpoczęcie działania stacji i sprzedaż paliwa wodorowego. Budowa stacji ma umożliwić tankowanie pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną. Energia ta będzie pozyskiwana z wodoru, który staje się alternatywą dla tradycyjnego sposobu pozyskiwania paliwa z ropy naftowej.

- Staramy się, aby w całej Polsce powstawały stacje wodorowe, aby w kolejnych miastach wprowadzać ekologiczny transport, a tym samym przyczyniać się do zmniejszania produkcji CO2 i NOx. Całemu rządowi zależy na tym, aby w naszym kraju było coraz więcej rozwiązań proekologicznych, wykorzystujących zarówno technologię jak i naukę. Zmniejszając liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx poprawiamy jakość powietrza, co pozytywnie wpływa na środowisko - powiedział Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska, cytowany w komunikacie.

- Dzięki tej inwestycji przyczyniamy się do coraz większych zmian dla dobra środowiska. Nowo powstające stacje wodorowe będą na pewno ogromnym ułatwieniem dla organizacji wodorowego transportu publicznego, ale przede wszystkim są bardzo innowacyjnym projektem. Inwestycja oprócz wielu udogodnień jest również doskonałą reklamą dla tego typu transportu, pokazując, że w Polsce wciąż powstają kolejne dogodności, aby nasz sposób przemieszczania się był innowacyjny, ekologiczny i odpowiedzialny za jakość powietrza - podkreślił Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

"Wodór staje się tym samym alternatywą dla tradycyjnych, emisyjnych paliw kopalnych wykorzystywanych w transporcie. Planowany, całkowity koszt realizacji Przedsięwzięcia wyniesie 57,4 mln złotych. Zgodnie z Umową, kwota Dofinansowania nie może przekroczyć 34,85 proc. kosztów kwalifikowanych zrealizowanego Przedsięwzięcia oraz nie może być przeznaczona na pokrycie kosztów poniesionych przed dniem 31 marca 2022 roku" - podała spółka w komunikacie giełdowym. 

Nie tylko stacje ładowania. To także fabryka autobusów wodorowych i elektrolizernie

Według założeń PAK-PCE STACJE H2 Sp. z o.o. w początkowym okresie planowane jest wykorzystanie około 30 proc. przepustowości rynkowej każdej z 5 stacji do tankowania wodoru, co pozwoli na dokonanie ponad 10 000 tankowań autobusów i pozostałych pojazdów wodorowych. Zakładane jest, iż wraz z rozwojem rynku wodoru w Polsce wykorzystanie stacji wodorowych będzie rosło i w perspektywie roku 2032 osiągnie poziom około 85 proc. Dodatkowo w obszarze transportu wodorowego prowadzone jest przedsięwzięcie mające na celu zakup wodorowozów, które będą służyły do transportu paliwa wodorowego. Grupa ZE PAK i GRUPA POLSAT PLUS realizuje także projekt budowy fabryki autobusów wodorowych oraz elektrolizerni produkującej wodór z wykorzystaniem elektrolizerów alkalicznych oraz typu PEM.

"Grupy ZE PAK i POLSAT PLUS konsekwentnie realizują swoją strategię mającą na celu budowę zero- i niskoemisyjnych źródeł wytwarzania energii elektrycznej oraz pełnego łańcucha wartości gospodarki wodorowej. Budowa stacji tankowania wodoru to jedno z ogniw tego łańcucha, który ma na celu maksymalne upowszechnienie tego paliwa zarówno wśród odbiorców instytucjonalnych takich jak miejskie zakłady transportu publicznego, jak również wśród klientów indywidualnych, którym zależy na poprawie środowiska" - podano w komunikacie.

Umowę o dofinansowanie podpisali w siedzibie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Michalski, wiceprezes NFOŚiGW, Andrzej Janiszowski, prezes zarządu PAK-PCE STACJE H2 Sp. z o.o., oraz Katarzyna Sobierajska, członek zarządu PAK-PCE STACJE H2 Sp. z o.o.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ZE PAK | wodór | transformacja energetyczna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »