Prezenty, których nie można zwrócić to m.in. biżuteria z grawerunkiem - prezes UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny powiedział dzisiaj, że prezenty wyłączone z możliwości zwrotu to m.in biżuteria z grawerunkiem, rozpakowane płyty CD czy DVD, leki.

Jak mówił we wtorek na antenie Polsat News prezes UOKiK Tomasz Chróstny, są prezenty "wyłączone z możliwości zwrotu bez względu na to czy dokonujemy transakcji przez internet czy w sklepie stacjonarnym". "To m.in. produkty, które są w sposób specjalny dostosowane do potrzeb konsumenta, który je nabywa" - wskazał. - Na przykład biżuteria z grawerunkiem. Może to być żywność z krótkim terminem ważności, wyłączone są też leki, które kupujemy przez internet - powiedział.

Wśród prezentów, których nie możemy zwrócić są też - jak wymienił Chróstny - np. płyty CD czy DVD. - Są zapakowane, a żeby je sprawdzić musimy je rozpakować i wówczas ten produkt traktuje się jako użyty - wskazał prezes UOKiK.

Reklama

Chróstny przypomniał, że można honorować zwroty, wówczas, gdy produkt nie nosi śladów zużycia. - Gdy takie są może odmówić zwrotu lub potrącić pewną kwotę, po to by przywrócić ten produkt do stanu, w kórym był pierwotnie - powiedział.

Prezes UOKiK zachęcił, by w sytuacjach, gdy chcemy zwrócić dany produkt "kontaktować się ze sprzedającym jako konsumenci". Chodzi o to, jak mówi, by zwrot, wymianę, naprawę z tytuły rękojmi bądź gwarancji w pierwszej kolejności starać się załatwiać "przyjacielsko, polubownie", mając świadomość, że nasze prawa pomimo pandemii obowiązują.

Przyznał, że w sklepach stacjonarnych, które są zamknięte w związku z ograniczeniami pandemicznymi, trudniej będzie zwrócić nietrafiony prezent. - Ustawodawca przewidział, że prawo do zwrotu, wymiany to element związany ze zwyczajem kupieckim i zależy od dobrej woli samego sprzedającego - przypomniał Chróstny. To sprzedający określa: czy przyjmuje zwroty, godzi się na wymianę na inny produkt, czy "wykorzystanie danych środków w ramach bonu prezentowego"; ale może też zwrotów nie honorować. Chróstny poradził, by każdorazowo kontaktować się ze sprzedającym "licząc na jego zrozumienie sytuacji".

Zdaniem Chróstnego, przedsiębiorca powinien w takim przypadku "uszanować prawa konsumenckie, zadbać o relację z konsumentami i przyjąć zwrot bądź też wymianę", gdy sklepy będą już działać, by kupujący "chciał kolejny raz wrócić do uczciwego sprzedawcy". Dodał, że ustawodawca "nie przewidział w związku z COVID-19 dodatkowych, nadzwyczajnych możliwości, które są zagwarantowane konsumentowi".

Prezes UOKiK zwrócił uwagę, że jako konsumenci możemy natomiast skorzystać z prawa do zwrotu, które jest zagwarantowane ustawowo, gdy zakup był zrealizowany przez internet. - Wówczas bez podania przyczyny możemy w ciągu 14 dni od otrzymania paczki dokonać zwrotu nie tłumacząc się przedsiębiorcy dlaczego go dokonujemy - przypomniał Chróstny.

- - - - -

Trwa wielka loteria na 20-lecie Interii!

Weź udział i wygraj! Każdego dnia czeka ponad 20 000 złotych - kliknij i sprawdź

W tym roku świętujemy swoje 20-lecie i mamy dla Ciebie niespodziankę. Masz szansę wygrać wielką gotówkę już dziś! Zapraszamy do udziału w Multiloterii. Każdego dnia do wygrania minimum 20 000 złotych, a w wybrane dni grudnia nawet 40 000 złotych! Dołącz do tysięcy internautów biorących udział w grze! Kliknij link GRAM o duże pieniądze już teraz! 


PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »