Pierwszy dzwonek coraz bliżej. Ile w tym roku wydamy na szkolną wyprawkę?

Uczniowie jeszcze na wakacjach, rodzice już na zakupach. W ramach przygotowań do nowego roku szkolnego Polacy zamierzają wydać na jedno dziecko od 251 do 500 zł - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę PayPo.

  • Najwięcej Polaków (46 proc.) kompletuje szkolną wyprawkę w sierpniu
  • 71 proc. rodziców zrobi zakupy w sklepach stacjonarnych
  • 43 proc. Polaków już wie że wyda na wyprawkę więcej niż przed rokiem
  • Najwięcej (34 proc.) badanych Polaków wyda na nią od 251 do 500 zł.
  • Polacy na zakupach kierują się raczej ceną i jakością produktów niż wyglądem czy marką

Ile czasu na zakupy?

46 proc. badanych Polaków kompletuje wyprawkę miesiąc przed powrotem do szkoły. 23 proc. z nich daje sobie na to dwa tygodnie, a 13 proc. całe wakacje. Tylko 12 proc. ankietowanych pozostawia zakupy na kilka dni przed rozpoczęciem roku szkolnego, a 5 proc. dokonuje ich w pierwszych dniach września. Aż 71 proc. Polaków zadeklarowało, że zrealizuje zakupy w sklepach stacjonarnych, a tylko 29 proc. online.

Reklama

Jakie pieniądze i na co?

Najwięcej (34 proc.) badanych Polaków wyda na wyprawkę od 251 do 500 zł. 20 proc. założyło na ten cel od 501 do 750 zł, a 12 proc. od 751 do 1000 zł. Wyższe kwoty ma zamiar wydać 17 proc. ankietowanych. Z kolei 5 proc. osób zrealizuje zakupy dysponując od 50 do 250 zł, a 12 proc. nie wie jeszcze, ile na nie przeznaczy.

- Warto pamiętać, że gdy dzieci w domu jest więcej, kwotę - i tak dla wielu osób niemałą - trzeba pomnożyć. Robi się z tego duży wydatek, który trzeba ponieść w bardzo krótkim czasie. Istotne jest również to, że aż 43 proc. ankietowanych przyznało, że wyprawka szkolna to wydatek większy niż rok temu, co oznacza, że koszty nieustannie rosną - mówi Interii Biznes Edyta Szymanowska, Head of Content Marketing w PayPo.

Największe kwoty Polacy przeznaczą na: odzież i obuwie codzienne (45 proc.), podręczniki i książki (43 proc.), odzież i obuwie sportowe (40 proc.), a także przybory szkolne (38 proc.). Mniej osób zamierza inwestować pieniądze w plecak lub tornister (25 proc.), sprzęt elektroniczny (14 proc.) czy wyposażenie pokoju (10 proc.).

Szkolna wyprawka a inflacja

Czy Polacy planują wydać na wyprawkę szkolną więcej niż rok temu? Biorąc pod uwagę inflację, nie bardzo mają wybór. Twierdząco na to pytanie odpowiedziało 43 proc. badanych osób, a 38 proc. do tej pory nie podjęło decyzji. Z kolei 19 proc. ankietowanych nie zamierza przeznaczyć większej kwoty na zakupy, można się jednak spodziewać, że rzeczywiste potrzeby zweryfikują te deklaracje.

Ci, którzy wydadzą więcej, zadeklarowali, że będą to sumy rzędu 201-300 złotych (14 proc.), 100-200 zł (9 proc.), 301-400 zł (8 proc.). Powyżej 500 zł dołoży 6 proc. osób, a kwotę w przedziale 401-500 zł - 4 proc. To o wiele więcej niż wynikałoby z poziomu inflacji. 

Co kupują Polacy i czym kierują się przy wyborze?

Zdecydowana większość Polaków (88 proc.) przed wrześniem kupuje głównie przybory szkolne: piórnik, zeszyty czy kredki, a także: odzież i obuwie sportowe (79 proc.), odzież i obuwie codzienne (75 proc.), podręczniki i książki (73 proc.) czy plecak lub tornister (57 proc). Część osób wyposaża pokoje dzieci w artykuły takie jak: biurko, lampka, krzesło (18 proc.) czy inwestuje w sprzęt elektroniczny, jak: komputer, laptop, telefon czy tablet (14 proc.).

Polacy na zakupach najczęściej kierują się ceną (80 proc.) i jakością produktów (61 proc.), a także upodobaniami dziecka (60 proc.) i funkcjonalnością (59 proc.). Rzadziej zwracają uwagę na wygląd produktów (41 proc.) czy markę (24 proc.).

Wojciech Szeląg

****************************************************************

Badanie PayPo zrealizowano za pośrednictwem platformy Omnisurv w dniach 24-27.07.2023 roku na ogólnopolskiej próbie 263 osób w wieku 25-50 lat, rodziców dzieci w wieku szkolnym.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: szkoła | wyprawka szkolna | budżet domowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »