Największy most na Mierzei Wiślanej wkrótce zostanie otwarty. Podano termin

Most obrotowy w Nowakowie, budowany w ramach drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, zostanie oddany do użytku przed wakacjami. To trzeci i największy most obrotowy na nowym szlaku do Elbląga - podała rzeczniczka inwestora Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Most obrotowy w Nowakowie, budowany w ramach drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe. Próby odbyły się w kwietniu, kiedy to również przeprowadzono z powodzeniem testowy obrót całej konstrukcji.

Jak przekazał Urząd Morski w Gdyni, ponad 100-metrowy most obrotowy w Nowakowie nad rzeką Elbląg usprawni żeglugę, ale również w znaczący sposób wpłynie na poprawę komunikacji kołowej. Rzeczniczka UM Magdalena Kierzkowska poinformowała, że most zostanie oddany do użytku jeszcze przed wakacjami.

Most odwodzony, nie zwodzony

"Oddanie do użytkowania nowego obiektu mostowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową pozwoli na przystąpienie do kolejnego kroku, jakim będzie rozbiórka istniejącej przeprawy stanowiącej przeszkodę nawigacyjną, a mianowicie mostu pontonowego, i dokończenie prac związanych z odbudową brzegu w tym rejonie" - mówiła wcześniej Dorota Słabek, naczelniczka wydziału oddziaływania inwestycji na środowisko Urzędu Morskiego w Gdyni.

Reklama

Nowy most to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze jest specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 ton. Jest to najdłuższy (103 m) z trzech mostów obrotowych zaprojektowanych w ramach budowy drogi wodnej. Obecnie wykonawca prowadzi prace wykończeniowe; pozostała również regulacja mechanizmu obrotowego.

Jak podał inwestor, po wybudowaniu mostu zniknie problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Według Urzędu Morskiego w Gdyni istotnym przedsięwzięciem jest również budowa 1,5 km drogi powiatowej, która będzie łączyła się z nowym mostem obrotowym. Nowakowo, na terenie którego jest realizowany drugi etap inwestycji jako wyspa, połączone jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym - wskazano.

Nowy, obrotowy most będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu - czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Ułatwi on znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie Kapitanatu, mała przeprawa dla jednostek o "air draft" poniżej 5 m będzie odbywać się na bieżąco.

Trzyetapowa inwestycja

Budowa mostu jest jednym z elementów drugiego etapu "Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". W ramach tego kontraktu na rzece Elbląg jest wykonywana obudowa brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej zwieńczonej żelbetowym oczepem.

Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, budowane są dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek.

Zakończona we wrześniu 2022 roku na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy 23-kilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach trzeciego etapu praktycznie zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 m oraz wystawianie nowego oznakowania nawigacyjnego. 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Mierzeja Wiślana | przekop mierzei wiślanej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »