McDonald's goni za inflacją. Cheeseburger coraz droższy

Nie uciekniemy przed inflacją - wszystko drożeje, a przekonać o tym możemy się choćby odwiedzając sieć McDonald's, która właśnie zdecydowała się na podwyżkę cen. Za popularnego cheeseburgera zapłacimy już 6,90 zł, czyli 40 gr więcej niż dotychczas.

- Cena cheeseburgera w popularnej sieci fast foodów wzrosła do 6,90 zł. Spoglądając na historię ceny znanej kanapki, widzimy, że 21 lat temu w 2002 r. cena burgera z serem wynosiła 3,1 zł. W 2022 r. z kolei cheeseburger kosztował już 4,90 zł - komentuje Daniel Kostecki, główny analityk rynkowy w polskim oddziale CMC Markets. - Między 2022 r. i obecnym 2023 r. wzrost inflacji (na burgerze - red.) wyniósł kolejne 40 proc. (jednak nie w dekadę, a tylko jeden rok!). Zatem łącznie porównując cenę dziś, 6,90 zł do tej z roku 2002 r., (3,1 zł), zauważamy inflację na poziomie 122 proc. - wylicza analityk.

Reklama

Czy to dużo? - Daje to średnią stopę inflacji na poziomie 5,3 proc., co nie jest wynikiem zatrważającym, a wynika głównie z tego, że przez wiele lat MCD nie zmieniał cen swoich kanapek - podsumowuje Daniel Kostecki i zwraca uwagę, że porównując wzrost ceny popularnej kanapki w dwie dekady do tego, co działo się z ceną akcji spółki na amerykańskiej giełdzie, zobaczymy przepaść.

Rosną ceny akcji McDonald's

- W ciągu ostatnich 20 lat cena akcji MCD wzrosła o zawrotne 3276 proc. i dziś znajduje się blisko swojego rekordowego poziomu - wylicza Kostecki.

Na zamknięciu sesji 22 lutego za jedną akcję spółki należało zapłacić 268,64 USD. Historyczny szczyt w cenach zamknięcia został ustanowiony 8 listopada 2022 r. na poziomie 276,86 USD. Z kolei cena akcji MCD w ostatnim roku zaliczyła najwyższy poziom równy 281,67 USD, który jest jedynie o 4,9 proc. powyżej ceny z 22 lutego.

Dodajmy, że brytyjski tygodnik "The Economist" publikuje od 1986 roku "indeks Big Maca", który jest swoistym wskaźnikiem siły nabywczej opartym na porównaniu ceny kanapki w poszczególnych walutach w zestawieniu do pięciu walut bazowych (amerykańskiego dolara, euro, jena, chińskiego renminbi, brytyjskiego funta). Indeks ma więc pokazać kondycję rodzimej waluty (np. niedoszacowanie do dolara) wykorzystując cenę popularnego burgera, a ta - jak wiadomo - jest różna w różnych krajach.

Z najnowszej (styczniowej) aktualizacji "indeksu Big Maca" wynika, że choć szczególnie drogie kanapki sprzedawane są w Szwajcarii i oczywiście w krajach skandynawskich, to ich mieszkańcy pracują na ich zakup stosunkowo najkrócej. Polska znajduje się wśród krajów, gdzie na burgera w McDonald's przeciętny pracownik musi pracować znacznie dłużej niż np. w USA, Szwecji, Kanadzie czy Izraelu.

Zobacz również:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: McDonald's
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »