Inspektor nie powinien być tylko żandarmem

Inspektor pracy powinien być po trosze prawnikiem, ekonomistą, psychologiem, inżynierem i policjantem. Aby więc inspekcja pracy sprostała wyzwaniom XXI w., musi działać interdyscyplinarnie. Do takich wniosków doszli uczestnicy zakończonej wczoraj międzynarodowej konferencji "Wspólna Europa - wspólne zasady i priorytety inspekcji pracy".

Inspektor pracy powinien być po trosze prawnikiem, ekonomistą, psychologiem, inżynierem i policjantem. Aby więc inspekcja pracy sprostała wyzwaniom XXI w., musi działać interdyscyplinarnie. Do takich wniosków doszli uczestnicy zakończonej wczoraj międzynarodowej konferencji "Wspólna Europa - wspólne zasady i priorytety inspekcji pracy".

Prelegenci podkreślali, że tradycyjne zadania inspekcji pracy sprowadzały się do kontroli technicznego stanu urządzeń i maszyn w firmach. Współcześnie natomiast inspektorzy stoją przed zupełnie nowymi zagrożeniami dla procesu pracy: rośnie liczba małych i średnich przedsiębiorstw, coraz więcej osób pracuje na podstawie umów cywilnoprawnych lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, rozwija się telepraca, zauważalne jest starzenie się społeczności aktywnej zawodowo.

Ich zdaniem inspekcje muszą zwracać coraz większą uwagę na negatywne skutki chorób zawodowych, których koszty obciążają całe społeczeństwo. - Na świecie jest 2,7 mld ludzi pracy i co roku inspekcje na całym świecie odnotowują 170 mln przypadków chorób zawodowych - powiedział Ben Van Welie, doradca dyrektora generalnego holenderskiej inspekcji pracy. Jak dodał, koszty społeczne chorób zawodowych są tak ogromne, że większą uwagę należy zwrócić na prewencję. Z powodu wypadków przy pracy z rynku ubywa też wielu wykwalifikowanych pracowników.

Uczestnicy konferencji podkreślali, że w związku z współczesnymi zjawiskami demograficznymi podniesienie wieku emerytalnego pracowników to konieczność. Ich zdaniem coraz większą rolę odgrywać też będą psychiczne obciążenia związane z pracą, takie jak: stres, presja, nękanie. Wszystko to sprawia, że inspekcje pracy stają przed coraz trudniejszymi wyzwaniami. Nie wystarczy więc tworzenie dobrego prawa i późniejsze jego egzekwowanie w drodze kontroli przeprowadzanych przez inspekcje. Ważne jest podejmowanie działań koordynacyjnych mających na celu zaangażowanie pracodawców i pracowników w proces tworzenia bezpiecznych i zdrowych warunków pracy.

Inspekcje muszą wspierać dialog społeczny i tworzyć dla niego ramy. Przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy musi stać się normalnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem. Inspekcje pracy nie mogą koncentrować się wyłącznie na analizie naruszeń poszczególnych przepisów.

Reklama

Magdalena Ziętek

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: uczestnicy | inspektor pracy | inspektor | XXI wiek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »