HSBC sprzeda polskie operacje Cadbury

Doradcą koncernu Kraft odpowiedzialnym za sprzedaż polskich operacji Cadbury został brytyjski bank HSBC. Z kolei rumuńskie operacje Cadbury'ego sprzeda BNP Paribas - donosi "Sunday Telegraph".

Od wyzbycia się polskich i rumuńskich filii Cadbury przez Krafta, Komisja Europejska uzależnia zgodę na przejęcie Cadbury przez amerykańskiego giganta. Za przejęcie Cadbury Kraft zapłacił 11,7 mld funtów w gotówce i akcjach. Transakcja została zaaprobowana przez udziałowców Cadbury'ego w styczniu br.

Wartość polskich i rumuńskich operacji Cadbury w ocenie tygodnika nie przekroczy 500 mln euro.

W Polsce Kraft jest właścicielem dawnych zakładów Wedla założonych w 1851 r. Ich pierwszym właścicielem po prywatyzacji w 1991 r. zostało PepsiCo płacąc za nie 60 mln USD. W 1999 r. Wedel został sprzedany Cadbury Schweppes za 76,5 mln USD. Roczne obroty Wedla sięgały wówczas 200 mln USD.

Reklama

W 2007 r. Cadbury zmodernizował zakłady Wedla w warszawskiej dzielnicy Praga inwestując w nowe laboratoria, biuro i linię produkcyjną dla najbardziej znanego produktu Wedla, "Ptasiego Mleczka".

W 2007 r. Cadbury zainwestował 100 mln funtów w budowę zakładów produkcji gumy do żucia w Skarbimierzu, gdzie produkowane są m. in. Trident, Srimorol, V6 i Hollywood. W 2009 r. Cadbury wybudowało nowe zakłady czekolady w Polsce, które mają przejąć produkcję z zakładów Somerdale w Bristolu w południowo-zachodniej Anglii.

Kraft potwierdził, że zakłady Somerdale zostaną zamknięte, ponieważ plany przeniesienia produkcji do Polski są zbyt zaawansowane, by je zmienić. Naraziło go to na krytykę ze strony posłów Izby Gmin i związków zawodowych, iż nie wywiązuje się z obietnic utrzymania produkcji w Wielkiej Brytanii.

W Rumunii Cadbury Schweppes w 2007 r. przejął 93 proc. udziałów firmy Kandia-Excelent, drugiego największego w tym kraju producenta słodyczy, posiadającego 24 proc. udziałów w rumuńskim rynku czekoladek i 32 proc. udziału w rynku słodyczy.

Oprócz słodyczy produkowanych w Polsce i Rumunii pod szyldem Cadbury Kraft obecny jest na obu rynkach także dzięki swoim własnym produktom: Milka, C?te d'Or oraz Toblerone.

Sprzedaż popularnej, brytyjskiej marki towarowej amerykańskiemu molochowi wywołała w Wlk. Brytanii kontrowersje. Spory segment opinii uznał ją za zubożenie brytyjskiej bazy produkcyjnej i odejście od tradycji. O utrzymanie niezależności Cadbury walczył związek zawodowy Unite.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Kraft | Polskie | hsbc | operacje | cadbury | BNP Paribas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »