Eksport przemysłu motoryzacyjnego wzrósł o 13 proc.

W pierwszych siedmiu miesiącach br. na rynki zagraniczne trafiły wytworzone w Polsce produkty motoryzacyjne o wartości ponad 9,13 mld euro, czyli o 1,05 mld euro (12,99 proc.) więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - podała Polska Izba Motoryzacji (PIM).

W pierwszych siedmiu miesiącach br. na  rynki zagraniczne trafiły wytworzone w Polsce produkty  motoryzacyjne o wartości ponad 9,13 mld euro, czyli o 1,05 mld  euro (12,99 proc.) więcej niż w analogicznym okresie roku  ubiegłego - podała Polska Izba Motoryzacji (PIM).

Tylko w lipcu br. wartość tego eksportu wyniosła niespełna 1,3 mld euro, czyli była o 10,09 proc. większa niż przed rokiem.

Największym rynkiem zbytu dla wytwarzanych w Polsce produktów przemysłu motoryzacyjnego jest Unia Europejska. Od stycznia do lipca tego roku do krajów UE trafiło aż 87,65 proc. całości eksportu branży za 7 973,04 mln euro.

Ogółem wyeksportowano samochody, części i silniki o wartości 9 134,36 mln euro.

Najważniejszym rynkiem zbytu pozostają Niemcy, dokąd trafiło 25,31 proc. całości tego eksportu. Drugie miejsce przypadło Włochom - 20,08 proc., a dalej Hiszpanii - 6,62 proc., Wlk. Brytanii - 6,11 proc. i Francji - 5,22 proc.

Reklama

Największy udział w eksporcie mają od lat samochody osobowe i towarowo-osobowe. W ciągu 7 miesięcy br. wartość ich eksportu wyniosła 3,27 mld euro, co stanowiło 35,88 proc. udziału całości eksportu branży. Eksport tej grupy charakteryzował się ponad 2,83- proc. dynamiką wzrostu.

Największymi odbiorcami wytwarzanych w Polsce aut są Włochy, gdzie wysłano samochody wartości 1 254,56 mln euro (38,28 proc. ogółu eksportu aut), a dalej Niemcy - 439,77 mln euro (13,42 proc.), Francja - 202,36 mln euro(6,17 proc.), Hiszpania - 198,25 mln euro (6,05 proc.), Węgry - 188,11 mln euro (5,74 proc.).

Drugim filarem eksportu pozostają części i komponenty. Od stycznia do lipca 2007 r. z zakładów w Polsce wyeksportowano podzespoły o wartości ponad 2,68 mld euro, co oznacza wzrost o 23,98 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2006 roku. Największym ich odbiorcą w dalszym ciągu są Niemcy, na które przypada aż 35,06 proc. całości eksportu części.

Trzecia ważna grupa produktów motoryzacyjnych to silniki wysokoprężne. Wartość ich eksportu w pierwszych 7 miesiącach br. wyniosła 1,83 mld euro. Największym odbiorcami są Niemcy - 34,83 proc., całości eksportu.

Zdaniem ekspertów PIM, wartość eksportu z Polski przemysłu motoryzacyjnego w całym 2007 r. osiągnie co najmniej 16,2 mld euro.

Polska Izba Motoryzacji, powstała w 1994 r., jest organizacją zrzeszająca m.in. dostawców motoryzacyjnych.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: przemysł motoryzacyjny | Niemcy | samochody | eksport | izba | proca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »