Bankowy gigant słono zapłaci za naciąganie starszych klientów

Brytyjski nadzór bankowy (UK Financial Services Authority) nakazał bankowi HSBC zapłatę 10,5 mln funtów (1 funt = 5,23 zł) grzywny za okłamywanie starszych klientów. To największa kara wymierzona kiedykolwiek w Wielkiej Brytanii za przestępstwo wobec konsumentów.

Nursing Home Fees Agency (NHFA) Limited należąca do banku HSBC w latach 2005-2010 doradziła długoletnie inwestycje 2485 klientom w średnim wieku 83 lata. Kupno tych produktów finansowych - jednostek funduszy inwestycyjnych - było całkowicie bezsensowne dla osób w ich wieku. Jeden z nich miał 94 lata a sprzedano mu papiery mające przynieść zarobek najwcześniej po trzech latach i trzech miesiącach. Prócz grzywny bank zapłacić musi także poszkodowanym 29,3 mln funtów odszkodowania. NHFA Limited w lipcu została zamknięta. Nadzór wyliczył na podstawie średniej wartości opisywanych inwestycji, że każdy doradca NHFA Limited miał po 5750 funtów prowizji za samą sprzedaż produktów i 11 500 funtów prowizji po pięciu latach "pracy" produktów na kontach klientów.

Reklama

Starsi ludzie zainwestowali w sumie 285 mln funtów. Na klienta to średnio 115 tys. funtów. HSBC uznał zarzuty nadzoru i poddał się karze już na wstępnym etapie dochodzenia.

HSBC Holdings plc Jeden z największych holdingów finansowych na świecie, pierwszy bank w Europie, z siedzibą w Londynie i 9500 oddziałami w 86 krajach. Założony został w 1865 r. pod nazwą Hongkong and Shanghai Banking Corporation jako brytyjski bank w Chinach. W 1991 r. przeniósł swoją siedzibę do Londynu. HSBC zdecydował o wyjściu z Polski, gdzie rynek okazał się za mały.

Krzysztof Mrówka

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bank | nadzór bankowy | funt brytyjski | Starszy | HSBC Bank | gigant | starsi | bankowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »