Zasada robi kolejny krok do fuzji z Polmotem

Spółki Zasada i Pol-Mot Holding podpisały umowę o współpracy handlowej w zakresie eksportu samochodów Autosan i Jelcz.

Spółki Zasada i Pol-Mot Holding podpisały umowę o współpracy handlowej w zakresie eksportu samochodów Autosan i Jelcz.

Spółki Zasada i Pol-Mot Holding podpisały umowę o współpracy handlowej w zakresie eksportu samochodów Autosan i Jelcz. To kolejny krok zbliżający obie firmy, których fuzję w 1999 r. zablokowały Skarb Państwa oraz Handlowy Investments. Zasada znajduje też nowych partnerów. Należące do grupy zakłady w Głownie rozpoczęły produkcję karetek we współpracy z niemiecką firmą Binz.

Firmy Zasada i Pol-Mot Holding podpisały umowę dotyczącą współpracy handlowej na rynkach trzecich w zakresie eksportu autobusów i ciężarówek Autosan i Jelcz. Partnerzy będą wspólnie promowali pojazdy w Rosji, Chinach, w Ameryce Łacińskiej i krajach nadbałtyckich.

Reklama

- Będziemy wzajemnie informować się o działaniach podejmowanych na rynkach zagranicznych, współpracować przy zawieraniu kontraktów oraz przy opracowywaniu strategii finansowania naszych wspólnych działań eksportowych - wyjaśnia Franciszek Gaik, prezes zarządu Zasady.

Podpisana umowa stanowi kolejny krok na drodze do bliższego powiązania kapitałowego obu spółek. Franciszek Gaik potwierdza, że nadal trwają - prowadzone zresztą już od wielu miesięcy - rozmowy na ten temat. Jeszcze w maju tego roku Franciszek Gaik nie wykluczał podpisania porozumienia do końca pierwszego półrocza 2000 r. Negocjacje jednak opóźniają się.

Prezes spółki kontrolowanej przez Sobiesława Zasadę, podkreśla, że przeszkodą na drodze do szybkiego podpisania porozumienia o wzajemnej wymianie akcji stoi m.in. wycena fabryk należących do grupy Zasady - przede wszystkim Jelcza i Autosana. Jego zdaniem, od czasu rozpoczęcia rozmów w ubiegłym roku, sporządzone wówczas szacunki wartości zakładów zdezaktualizowały się i trzeba je wykonać jeszcze raz. Niezbędna będzie również ponowna wycena majątku należącego do Pol-Motu.

- Obecnie rozmowy zostały wstrzymane, ale powrócimy do nich w drugiej połowie sierpnia - zapewnia Franciszek Gaik.

Prezes Zasady przekonuje również, że fuzja byłaby łatwiejsza, gdyby Skarb Państwa pozbył się należących do niego 19,5 proc. udziałów w Pol-Mot Holding. Tymczasem według Kazimierza Murawskiego, wiceprezesa Agencji Prywatyzacji, jeszcze w tym roku można spodziewać się publicznego ogłoszenia w sprawie sprzedaży akcji Pol-Motu. Jego zdaniem, nie było żadnego oficjalnego zgłoszenia chęci nabycia walorów Pol-Motu ani ze strony holdingu, ani spółki Zasada. Powiększeniem swoich udziałów w tej firmie zainteresowana jest natomiast spółka Handlowy Investments.

Niemcy z WZMot

Miesiąc temu podpisano również umowę o współpracy w zakresie zabudowy podwozi między należącą do grupy Zasada spółką WZMot z Głowna, a niemieckim producentem samochodów specjalnych Binz. Według dyrektora Marka Marca z WZMot Głowno, Niemcy będą dostarczać podwozia Mercedes-Benz, a na miejscu samochody otrzymają pełne wyposażenie karetek pogotowia. Na razie wszystkie pojazdy będą trafiać na rynek niemiecki. Z czasem firma chciałaby jednak znaleźć również klientów w kraju. Pierwsze gotowe pojazdy zjadą z linii montażowych jeszcze w tym tygodniu. W najbliższych miesiącach głowieńską fabrykę opuścić ma 100 karetek pogotowia. Wartość wykonanych prac montażowych wyniesie łącznie około 10 mln zł.

- Na razie między obiema firmami przewidujemy jedynie współpracę techniczną. Jeśli będzie ona przebiegać pomyślnie i odpowiednio wzrośnie liczba zamówień, nie wykluczamy utworzenia spółki joint-venture - twierdzi Franciszek Gaik.

Inwestor poszukiwany

Franciszek Gaik potwierdza, że poszukiwany jest inwestor branżowy do zakładów Jelcz i Autosan.

- Obecnie prowadzimy jedynie rozmowy z kilkoma firmami m.in. izraelskimi, dotyczącymi współpracy technicznej - mówi prezes zarządu Zasada SA.

W ostatnich latach Zasada sprzedał Fabrykę Przekładni Samochodowych w Tczewie amerykańskiej firmie Eaton Corporation, SHL z Kielc producenta m.in. karoserii - włoskiej MCA oraz fabrykę ciężarówek w Starachowicach niemieckiemu MAN-owi.



15 listopada 1999 r. Pol-Mot Holding i Zasada podpisały porozumienie intencyjne o integracji kapitałowej. Do powiązań dojść miało w grudniu 1999 r. Pol-Mot chciał przejąć od Zasady jego udziały w spółkach Autosan i Jelcz. Z kolei spółka kierowana przez Sobiesława Zasadę miała objąć nową emisję akcji Pol-Motu. Transakcja została jednak zablokowana w grudniu 1999 r. przez resort skarbu, posiadający 19,5 proc. udziałów w holdingu, oraz przedstawicieli spółki Handlowy Investment (13,8 proc.). Kazimierz Murawski, wiceprezes Agencji Prywatyzacji, potwierdza, że Skarb Państwa generalnie nie daje zgody na żadne ruchy kapitałowe, które uszczupliłyby stan posiadania państwa i w przyszłości zmniejszyły dochody z prywatyzacji.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: Autosan | Jelcz | pojazdy | Skarb Państwa | skarb | Holding
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »