W Płocku za 760 mln zł powstanie nowa wytwórnia tlenu i azotu
Zarząd Orlenu (PKN, GPW) wyraził zgodę na inwestycję w postaci budowy nowej wytwórni tlenu i azotu na terenie płockiej rafinerii. Inwestycja jest szacowana na 760 mln zł, wykonawcą będzie niemiecka firma Linde.
Jak podał Orlen w komunikacie, nowa wytwórnia będzie produkować 38,5 tys. m sześc. tlenu na godzinę oraz 75 tys. m sześc. azotu na godzinę. Gazy mają być wykorzystywane przez powstający kompleks Olefiny III i inne instalacje w Płocku. Zakończenie inwestycji jest planowane na początek 2025 r. - zaznaczył Orlen.
Jak podała spółka, zarząd Orlenu wyraził zgodę na realizację tej inwestycji 12 kwietnia br., a Rada Nadzorcza wyraziła swoją zgodę 20 kwietnia br.
Orlen podkreślił, że dzięki zgodzie Rady Nadzorczej możliwe będzie podpisanie umowy na budowę nowej jednostki Wytwórni Tlenu i Azotu III z firmą Linde GmbH w formule EPC, po wynegocjowaniu wszystkich warunków umownych.
W wyniku realizacji inwestycji zostanie poszerzony portfel oferowanych produktów o wysokomarżowe gazy ciekłe oraz osiągnięte zostaną oszczędności z tytułu poprawy efektywności operacyjnej i procesowej - zaznaczyła spółka.
Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!
Orlen to największa polska firma, działająca w sektorze rafineryjnym, petrochemicznym i energetycznym. Największym pojedynczym udziałowcem jest Skarb Państwa, który ma 27,52 proc. akcji. Kapitalizacja to teraz ok. 32 mld zł. Orlen ma sześć rafinerii - w Polsce, Czechach i na Litwie; rocznie przerabia 29,5 mln ton ropy naftowej. Ma też największą liczbę stacji paliw w Polsce; posiada je także na kilku innych rynkach w Europie - m.in. w Czechach i na Słowacji. Ponadto, koncern sprzedaje 40 produktów petrochemicznych do ponad 60 krajów. W ostatnich latach koncern przejął już kontrolowaną przez państwo energetyczną spółkę Energa, jest w trakcie przejmowania także kontrolowanego przez państwo Lotosu. W trzecim kwartale br. ma nastąpić fuzja z PGNiG.
Orlen podpisał porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego.
Jak podano, pierwsze pojazdy wodorowe mają szansę wyjechać na linie regionalne w ciągu dwóch lat.
Zgodnie z zawartym porozumieniem, firma Alstom będzie współpracować z Orlenem przy udziale w postępowaniach organizowanych przez operatorów publicznego transportu kolejowego.
Alstom będzie odpowiedzialny za dostawy bezemisyjnych pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Z kolei Orlen będzie odpowiadać za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów.