Torpol idzie na kolejny rekord

Prawie 850 mln złotych przychodów po trzech kwartałach 2015 r., 26,6 mln złotych zysku netto - oznacza to ponaddwukrotny wzrost wyników w porównaniu do poprzedniego roku. Torpol zamierza zdobyć duże i rentowne kontrakty na rynku kolejowym, na którym jeszcze do końca roku planowane jest ogłoszenie przetargów o wartości 11 mld złotych.

Prawie 850 mln złotych przychodów po trzech kwartałach 2015 r., 26,6 mln złotych zysku netto - oznacza to ponaddwukrotny wzrost wyników w porównaniu do poprzedniego roku. Torpol zamierza zdobyć duże i rentowne kontrakty na rynku kolejowym, na którym jeszcze do końca roku planowane jest ogłoszenie przetargów o wartości 11 mld złotych.

Firma zwiększa swoją obecność na rynku norweskim. - W ciągu dziewięciu miesięcy osiągnęliśmy wyższe przychody i zysk niż przez cały ubiegły rok, który był najlepszy w historii Torpolu. Nie mam wątpliwości, że ten rok będzie rekordowy - mówi Tomasz Sweklej, prezes Torpol S.A. Wyjątkowe wyniki są efektem prawidłowej realizacji największych w Polsce kontraktów infrastrukturalnych: modernizacji linii E75 Rail Baltica oraz budowy intermodalnego dworca Nowa Łódź Fabryczna - dodaje prezes Sweklej.

Po trzech kwartałach Torpol posiada portfel zamówień o wartości ponad 0,9 mld zł netto bez udziału konsorcjantów, zapewniający prowadzenie prac nie tylko w 2016 roku, ale również w 2017 roku. Na uwagę zasługuje wysoka średnia rentowność portfela zamówień 6,6 proc. Spółka liczy na kolejne kontrakty w Polsce i Norwegii.

Reklama

- Zarządca infrastruktury kolejowej ogłosił już między innymi postępowanie na modernizację odcinka Swarzędz - Sochaczew na linii E20, która jest szacowana na 2,6 mld złotych. Rozpisane zostało również duże postępowanie na linii E59 (trasa Wrocław-Poznań), na odcinku Rawicz - Leszno, które obejmuje ok. 35 km trasy. Wartość postępowania na modernizację linii Poznań - Piła szacowana jest na 0,5 mld złotych. Przetargi już ruszyły i to jest dobra informacja dla rynku - stwierdza prezes Sweklej.

Niemal trzykrotnie wzrosły wpływy z Norwegii. W portfelu norweskich zamówień jest kontrakt tramwajowy Prinsens Gate o wartości 157,5 mln NOK netto (ok. 78 mln zł netto), realizowany w ścisłym centrum Oslo oraz przebudowa podwójnego toru tramwajowego na odcinku Ekebergparken-Jomfrubroten, której wartość wynosi 56,6 mln NOK netto (ok. 27 mln zł netto).

Udział segmentu tramwajowego w całkowitych przychodach ze sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku wyniósł 8,9 proc. wobec 3,5 proc. w analogicznym okresie 2014 roku. Wysoki wzrost sprzedaży w ramach tego segmentu wynika z realizacji kontraktów w Norwegii ('Oslo Prinsens Gate' oraz 'Ekebergbanen') oraz kontraktu tramwajowego w Olsztynie.

Torpol skutecznie zmienił strukturę finansowania dłużnego z krótkoterminowego na długoterminowe - między innymi dzięki emisji obligacji, o wartości 40 mln zł. Wykorzystanie kredytów i pożyczek na koniec września 2015 roku było znacznie niższe (spadek o 31,6 mln zł) niż na koniec 2014 roku i wyniosło tylko 6,9 mln zł. Grupa Emitenta zanotowała w okresie sprawozdawczym również dalszy spadek kosztu pozyskania zewnętrznego finansowania dłużnego. Ujemny poziom wskaźnika zadłużenia netto do EBITDA stwarza przestrzeń do pozyskania dalszego finansowania w związku z perspektywami w Polsce i w Norwegii. - Zgodnie z założeniami osiągamy potencjał finansowy, który pozwala nam na udział i realizację największych projektów infrastrukturalnych - mówi prezes Sweklej.

- - - - -

Torpol jest liderem polskiego sektora inwestycji kolejowych i tramwajowych. Na koniec trzeciego kwartału 2015 spółka posiadała zdywersyfikowany portfel zamówień o łącznej wartości 0,9 miliarda złotych netto z wyłączeniem konsorcjantów. W 2014 r. Torpol wypracował przychody na poziomie 775 mln złotych i zysk netto 25 mln zł. Od blisko 25 lat spółka buduje i modernizuje szlaki i linie kolejowe, dostosowując ich jakość i parametry do nowoczesnych wymogów. Torpol był m.in. pierwszą w Polsce prywatną firmą przystosowującą linie kolejowe do prędkości 160 km/h. Spółka zatrudnia ponad 450 doświadczonych pracowników. Firmę wyróżnia dbałość o rentowność kontraktów oraz szczegółowa kontrola kosztów i zakresu prac. 8 lipca 2014 roku spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Torpol w Norwegii

Torpol jest obecny w Norwegii od 2010 r., poprzez spółkę zależną Torpol Norge. Przyjęty przez norweski rząd Krajowy Plan Transportowy na lata 2014-2023 zakłada istotny wzrost nakładów inwestycyjnych, które osiągną poziom łącznie 167,8 mld koron norweskich (NOK), czyli ponad 80 miliardów złotych. Jednocześnie liczba wykonawców infrastruktury kolejowej w Norwegii jest ograniczona. Norweski rynek charakteryzuje się również wyższą marżowością oraz korzystniejszymi warunkami kontraktów w stosunku do rynku polskiego. W Norwegii firma zrealizowała w charakterze generalnego wykonawcy fragment budowy lekkiej kolei miejskiej w Bergen, która ma połączyć centrum miasta z portem lotniczym Flesland oraz przeprowadziła kompleksową modernizację linii tramwajowej w Oslo (Nybrua).

Opr. KM

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: rekord
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »