Nasz gigant chce wydać setki milionów i dać nura w Europę

Nasz kolejowy gigant chce wydać setki milionów złotych by bez problemu sięgać do innych krajów.

W najbliższych tygodniach PKP Cargo ogłosi przetarg na zakup 10 lokomotyw wielosystemowych, które mają obsługiwać przewozy m.in. do Niemiec, Czech, Słowacji oraz Holandii - podała we wtorek spółka. Wartość kontraktu to nawet 200 mln zł.

Jak wyjaśnił przewoźnik, w różnych krajach Europy stosuje się inne napięcia zasilające na liniach kolejowych. Aby przyspieszyć oraz ułatwić przewozy stosowane są lokomotywy wielosystemowe, które są wyposażone w osprzęt pozwalający na ich zasilanie prądem o różnym napięciu. Dzięki temu skład bez problemu może przejechać przez terytorium kilku krajów, bez konieczności przepinania lokomotywy.

Reklama

"W latach 2008-2009 PKP Cargo użytkowało sześć lokomotyw wielosystemowych, a od 2010 r. wozi towary dziesięcioma takimi lokomotywami. Dziewięć z nich jest dzierżawionych, podczas gdy jedna jest własnością PKP Cargo" - wskazał przewoźnik.

Prezes PKP Cargo Adam Purwin stwierdził, że powiększenie parku taborowego o kolejne lokomotywy jest naturalną konsekwencją realizowania strategii spółki. "Pozwoli nam to na wzmocnienie pozycji na rynkach ościennych. Nasze lokomotywy mogą jeździć już w ośmiu krajach, przez które przebiegają i krzyżują się główne szlaki transportowe Europy. To potencjał, który będziemy wykorzystywać" - podkreślił, cytowany w komunikacie, Purwin.

Spółka planuje, że nowe lokomotywy trafią do niej w 2016 i 2017 r. Na razie firma nie zdecydowała o sposobie finansowania inwestycji.

PKP Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. Zagraniczne operacje są coraz ważniejszym element działalności spółki. W pierwszym kwartale br. przewozy tranzytowe oraz importowe i eksportowe stanowiły łącznie 53 proc. wszystkich przewozów zrealizowanych przez tego przewoźnika.

W komunikacie wskazano, że dywersyfikacja źródeł przychodów na rynki zagraniczne jest jednym z elementów strategii przewoźnika. "Pod względem udziału w przychodach od zagranicznych klientów zewnętrznych prym wiodą firmy z Niemiec (31 proc.), Czech (18 proc.) i Słowacji (12 proc.)" - czytamy.

Dodano, że spółka ma uprawnienia pozwalające na samodzielne realizowanie przewozów na terenie Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Belgii, Holandii, Węgier oraz na części normalnotorowej infrastruktury na Litwie.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Dowiedz się więcej na temat: kolejowy | PKP Cargo S.A. | gigant
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »