Udzielenie gwarancji w treści faktury

W treści wystawionej faktury może znaleźć się adnotacja, że jej podpisanie jest równoznaczne z udzieleniem gwarancji na sprzedawane towary i wykonane usługi. Tak udzielona gwarancja jest ważna, nawet jeśli nie wydano odrębnego dokumentu gwarancyjnego.

W treści wystawionej faktury może znaleźć się adnotacja, że jej podpisanie jest równoznaczne z udzieleniem gwarancji na sprzedawane towary i wykonane usługi. Tak udzielona gwarancja jest ważna, nawet jeśli nie wydano odrębnego dokumentu gwarancyjnego.

Z reguły firma, która udziela gwarancji, posługuje się przygotowanym wcześniej dokumentem gwarancyjnym, w którym określone są obowiązki, jakie na siebie przyjmuje. Tak jest przede wszystkim w przypadku gwarancji dołączanej do produkowanego przez firmę towaru.

Zdarza się jednak, że firma udzielająca gwarancji nie wystawia odrębnego dokumentu gwarancyjnego. Zapis o tym, że udziela gwarancji jest dodawany na podpisanej fakturze czy w treści umowy. Można się z tym spotkać dość często np. w przypadku firm z branży budowlanej czy wykonujących zamówienia na podstawie zawartej umowy o dzieło. Na to, że ich prace będą wolne od wad, udzielają one często dodatkowej gwarancji, niezależnej od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady.

Reklama

Dokument gwarancji: potrzebny czy nie?

W praktyce pojawiały się wątpliwości co do tego, czy wydanie odrębnego dokumentu gwarancyjnego jest potrzebne dla ważnego ustanowienia gwarancji. W uchwale z dnia 10 lipca 2008 r., sygn. akt III CZP 62/08 Sąd Najwyższy uznał, że wystarczająca jest adnotacja zamieszczona na fakturze VAT. W tym przypadku wynikało z niej, że podpisanie faktury stanowi potwierdzenie właściwej jakości i kompletności zakupionego towaru oraz podstawę do realizacji uprawnień gwarancyjnych z tytułu zakupionych części i wykonanych usług. Była to gwarancja udzielona przy wykonywaniu umowy o dzieło. Sąd Najwyższy uznał, że taka adnotacja kształtuje między stronami umowy o dzieło stosunek gwarancji, do którego stosuje się przepisy o gwarancji jakości przy umowie sprzedaży.

Prawa i obowiązki wynikające z gwarancji

Przy tak ?lakonicznej? gwarancji dla ustalenia, jakie prawa ma klient, a jakie obowiązki podmiot udzielający gwarancji, należy sięgnąć do przepisów Kodeksu cywilnego. Dokument gwarancji może oczywiście kształtować gwarancję w inny sposób niż określony w przepisach. W dalszej części wskazujemy podstawowe zasady gwarancji w przypadku, gdy odrębnych jej warunków nie sporządzono. Jeśli więc w gwarancji nie zastrzeżono inaczej, to trwa ona jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Jeśli w ciągu tego terminu ujawnią się wady, gwarant ma obowiązek ich usunięcia lub dostarczenia rzeczy wolnej od wad. To gwarant decyduje, czy rzecz naprawiać, czy wymienić.

W przypadku gdy rzecz została w ramach gwarancji naprawiona lub wymieniona, termin gwarancji biegnie na nowo od momentu dostarczenia klientowi naprawionej lub wymienionej rzeczy.

Jeśli z treści udzielonej gwarancji nie wynika nic innego, gwarant pokrywa koszty dostarczenia wadliwej rzeczy do serwisu czy miejsca jej odbioru od klienta. Klient nie ponosi też kosztów dostarczenia mu naprawionej lub wymienionej rzeczy.

Nie tylko gwarancja

Warto pamiętać, że z reguły uprawnienia z tytułu gwarancji nie są jedynymi, jakie przysługują, gdy pojawią się wady. W przypadku gdy kupującym czy zamawiającym jest przedsiębiorca, może on korzystać z uprawnień z tytułu rękojmi za wady. Z uwagi na to, że dokument gwarancji często wprowadza postanowienia ograniczające odpowiedzialność gwaranta, skorzystanie w konkretnym przypadku z rękojmi może być bardziej korzystne. Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.

Z kolei w przypadku konsumentów mogą oni korzystać z uprawnień z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, jakie daje im ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. W odróżnieniu od rękojmi, która co do zasady trwa rok, konsumenci mogą wykonywać te uprawnienia przez okres dwóch lat.

Zamieszczenie w fakturze VAT, wystawionej przez przyjmującego zamówienie, adnotacji, że jej podpisanie stanowi potwierdzenie właściwej jakości i kompletności zakupionego towaru oraz podstawę do realizacji uprawnień gwarancyjnych z tytułu zakupionych części i wykonanych usług, kształtuje między stronami umowy o dzieło stosunek gwarancji, do którego stosuje się przepisy art. 577 i nast. K.c. Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 10 lipca 2008 r. (sygn. akt III CZP 62/08). Podstawa prawna: ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

autor: Andrzej Janowski - Gazeta Podatkowa Nr 476 z dnia 2008-07-31

Dowiedz się więcej na temat: faktura | firma | dzieło | reguły | gwarancja | uprawnienia | wady
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »