Kampania informacyjna o polskich banknotach

Narodowy Bank Polski we współpracy z policją będzie informować kibiców, którzy przyjadą do Polski na Euro 2012 o wyglądzie polskich banknotów i stosowanych na nich zabezpieczeniach. Kampania ma uchronić kibiców przed oszustwami. Niektóre kantory chcą na mistrzostwach zrobić niezły interes.

 Narodowy Bank Polski we współpracy z policją będzie informować kibiców, którzy przyjadą do Polski na Euro 2012 o wyglądzie polskich banknotów i stosowanych na nich zabezpieczeniach. Kampania ma uchronić kibiców przed oszustwami. Niektóre kantory chcą na mistrzostwach zrobić niezły interes.

Podczas konferencji prasowej przedstawiciele NBP i policji poinformowali o kampanii "Bezpieczne pieniądze. Podaj dalej". Dyrektor departamentu komunikacji i promocji NBP Marcin Kaszuba powiedział, że o ile inwestorzy zagraniczni dobrze znają polską walutę, o tyle większość kibiców, którzy przyjadą do Polski na mistrzostwa, będzie miała w rękach złote po raz pierwszy.

Kampania ma uchronić kibiców przed oszustwami np. związanymi z wymianą pieniędzy czy płatnościami. Jak zapewnił Kaszuba, polskie banknoty są rzadko podrabiane.

Reklama

- Zdajemy sobie sprawę do Polski przyjadą setki tysięcy turystów (...), a to wiąże się z dużym obrotem gotówki na terenie kraju. Chcielibyśmy dostarczyć im informacje o tym jak i wygląda polski pieniądz - mówił rzecznik komendanta głównego policji Mariusz Sokołowski.

Sokołowski i Kaszuba podkreślili, że najbezpieczniejszym sposobem płatności są transakcje bezgotówkowe, pieniądze można też bezpiecznie wypłacać z bankomatów. W tym ostatnim przypadku należy jednak zwracać uwagę, czy na urządzeniach nie ma jakiś podejrzanych nakładek, których przestępcy mogą używać do skanowania kart (w ub. r. zanotowano 1,3 tys. tego typu przestępstw, w 2010 - 600). Sokołowski radził, by w razie wątpliwości korzystać z bankomatów w placówkach bankowych lub przy nich.

Organizatorzy kampanii przygotowali materiały informacyjne w formie ulotek i broszur, które będą dystrybuowane m.in. na przejściach granicznych, lotniskach, dworcach, w środkach komunikacji publicznej i większych sieciach handlowych. Ponad 0,5 mln ulotek trafi do miast, w których będą odbywać się mecze i do Krakowa, a kolejne 50 tys. do "stref kibica".

Publikacje, zarówno w wersji papierowej i elektronicznej przygotowano w języku polskim, angielskim i rosyjskim. Informacje na temat kampanii można znaleźć także na stronie internetowej www.nbp.pl/Bezpiecznepieniadze.

Ze strony tej będzie można pobrać wkrótce specjalną aplikację NBPSafe na urządzenia mobilne, która kibicom pozwoli zapoznać się z polskimi banknotami i monetami oraz zabezpieczeniami stosowanymi na nich. Dzięki aplikacji kibic będzie mógł dowiedzieć się także o tym, jak wyglądały wycofane z obiegu banknoty.

"Nie chcemy, aby dochodziło do sytuacji, kiedy kibic dostanie np. banknot stuzłotowy z Waryńskim albo pięćdziesięciozłotowy ze Świerczewskim" - powiedział Sokołowski.

Kaszuba zapowiedział, że aplikacja zostanie rozbudowana o informacje dotyczące średniego dziennego kursu walut w NBP, aby kibić nie musiał szukać tych danych w internecie. "Wiemy, że niektóre kantory będą chciały wykorzystać sytuację. Na przykład na Okęciu pierwszy kantor po wyjściu z samolotu skupował dolary po 2,2 zł, przy czym kantor piętro wyżej kupował dolary po 3,2 zł" - powiedział Kaszuba.

Dodał, że NBP nie może nakazać kantorom stosowania określonego kursu, ale może wymóc - i będzie to robił - aby kursy kupna i sprzedaży były dobrze widoczne, co nakazuje prawo.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Bank Polski | kampania informacyjna | Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »