Infolinia NBP - dzień pierwszy

Ponad 500 osób zadzwoniło w pierwszym dniu działalności specjalnej infolinii uruchomionej przez Narodowy Bank Polski. Przeważająca większość zgłoszeń dotyczyła informacji o podwyżkach cen żywności. Dzwoniący informowali także o zaobserwowanych zmianach cen towarów przemysłowych i usług.

Najwięcej zgłoszeń dotyczyło zmian cen cukru. Pracownicy NBP odbierający telefony byli informowani także o podwyżkach cen wyrobów mięsnych, mąki oraz leków. Wśród towarów przemysłowych najczęściej wymieniane były stal, blacha, materiały opałowe, paliwa, samochody oraz płytki ceramiczne. Odnotowano także wzrost opłat abonamentowych za telewizję kablową i usługi telekomunikacyjne. Dzwoniący podawali konkretne adresy producentów lub sklepów, w których stwierdzali podwyżki cen.

Niektórzy pytali, dlaczego NBP rozpoczął akcje dopiero teraz. Podkreślali, że jest ona potrzebna, niejednokrotnie też deklarowali chęć pomocy przy "obserwowaniu cen". Zdarzały się również przypadki krytykowania akcji podjętej przez NBP i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Reklama

Rozmówcy pytali także o to, czy i jakie towary mogą podrożeć, a cena których powinna spaść. Zdarzył się także telefon spoza granic Polski - z Kowna na Litwie zadzwoniła osoba z pytaniem o cenę cukru.

NBP otrzymał również sygnały od hurtowników i producentów o planowanych podwyżkach cen np. na artykuły AGD i sprzęt elektroniczny. Uzasadniali ją koniecznością wyrównania cen w stosunku do rynków w krajach zachodnich.

Badania ankietowe pokazują, że część polskiego społeczeństwa obawia się, że wejście Polski do Unii Europejskiej może spowodować wzrost cen. Z analiz NBP wynika jednak, że tylko ceny niewielkiej grupy towarów i usług (15 proc.) mogą wzrosnąć, większej grupy powinny się obniżyć (33 proc.), a ceny większości towarów (52 proc.) nie powinny ulec zmianie w wyniku akcesji.

To, jakie zmiany cen nastąpią zależeć będzie także od siły zapobiegawczej presji na dostawców, aby nie wykorzystywali wejścia do Unii Europejskiej jako pretekstu do podwyższania cen. Dlatego Narodowy Bank Polski, wspólnie z UOKiK podjął inicjatywę, której celem jest zapobieganie takim praktykom.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bank | infolinia | NBP | Bank Polski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »